فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود

فروشگاههای مجازی برای خرید زائران فراهم می شود

مسئول حمل و نقل حج تمتع ۹۸ با بیان اینکه برنامه ریزی‌های لازم برای عملیات حمل و نقل هوایی، بین شهری و درون شهری زائران حج امسال اندیشیده شده است، گفت: بازگشت زائران از ۱۷ شهریور آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کامران اکبری درباره برنامه های انجام شده برای زائران حج تمتع ۹۸ در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی اظهار کرد: عملیات حمل و نقل در حج تمتع با توجه به ابعاد و گستردگی که در یک بازه زمانی خاص و به صورت فشرده انجام می گیرد، یکی از بزگترین عملیاتهای اجرایی و ترابری به حساب می آید.


وی توضیح داد: انتقال بیش از ۸۶ هزار نفر از حجاج و دست اندرکاران حج، از ایستگاههای پروازی ایران اسلامی به دو مقصد مدینه منوره و جده در بازه زمانی قریب به یک ماه و سپس جابجایی حجاج در بین شهرهای مدینه و مکه و بالعکس و همچنین نقل و انتقال در مشاعر مقدسه و پس از آن بازگشت به کشور، از جمله بزرگترین عملیات های حمل و نقل به شمار می رود که بحمدالله با برنامه ریزی و تجارب حاصله این مهم، درسنوات گذشته به نحو مطلوب و رضایت بخش انجام پذیرفته و در سال جاری نیز انشاالله بدون مشکل پیاده سازی و ارائه خدمت خواهد شد.

مسئول حمل و نقل عملیات حج تمتع ۹۸ در خصوص موضوع فرودگاههای مبدا و مقصد و توصیه ها لازم برای زائران اظهار کرد: زائران کشورمان امسال با ۳۶۱ پرواز و از ۱۷ ایستگاه پروازی به حج تمتع مشرف می‌شوند که بخشی از زائران مدینه قبل و بخشی دیگر مدینه بعد هستند.


وی تصریح کرد: زائران به منظور عزیمت از شهرهای مبدا به فرودگاههای کشور (ایستگاههای پروازی) برای اعزام به عربستان سعودی، به طور جد به توصیه های مدیر کاروان برای انتقال به صورت گروهی و جمعی به فرودگاهها توجه داشته باشند.


اکبری ادامه داد: توصیه می کنیم که زائران بر اساس برنامه ریزی مدیر کاروان به فرودگاهها عزیمت داشته باشند و از اعزام به صورت انفرادی خودداری کنند؛ زائران مراسم بدرقه را از شهر محل سکونت یا در محل های تعیین شده که از سوی مدیر کاروان تدارک دیده شده انجام دهند.


وی تاکید کرد: برای عملیات برگشت حجاج که انشالله از ۱۷ شهریور آغاز می شود نیز پیش بینی برگزاری مراسم استقبال از حجاج می بایستی برابر توصیه ها و پیش بینی های قبلی در هریک از ایستگاهها به نحوی مدیریت و صورت پذیرد تا زائران این مراسم را در شهر محل سکونت و بر اساس برنامه ریزی های مدیر کاروان انجام دهند. این تمهیدات به منظور مدیریت بهتر در روانی فرآیند خروج زائران از فرودگاهها و تسهیل در عملیات فرودگاهی خواهد بود که البته تاثیرات زیادی نیز در ترافیک محدوده فرودگاهها به دنبال دارد.


 


مسئول حمل و نقل هوایی حجاج، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است


مسئول حمل و نقل عملیات حج تمتع ۹۸ با بیان اینکه مسئولیت حمل و نقل هوایی امسال به عهده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، گفت: زائران کشور میتوانند هم اکنون از تاریخهای حدودی رفت و برگشت خود از طریق مدیران کاروانها مطلع شده و برنامه ریزی لازم را با توجه به مدت اقامتشان در عربستان از هم اکنون معمول فرمایند و انشاالله طی چند روز آینده نیز ساعت و شماره پرواز آنها از طریق مدیران کاروانها اطلاع رسانی نهایی خواهد شد.


اکبری در خصوص تاریخ اعزام و بازگشت تصریح کرد: امیدواریم برابر برنامه ریزی ها و جداول پروازی که از مدتها قبل از سوی نمایندگان شرکت مذکور در عربستان (ایران ایر) با مقامات ذیربط سازمان هواپیمایی کشور عربستان، توافق شده است به موقع نهایی و ابلاغ گردد.


وی افزود: بعد از نهایی و ابلاغ شدن جداول پروازی، ساعت و شماره پرواز و تاریخ دقیق اعزام ها به مدیران کاروانها جهت اطلاع به زائران اعلام می شود.


اکبری با اشاره به مشخص شدن حدودی تاریخ سفر زائران گفت: زائران محترم با توجه به مشخص شدن حدود تقریبی سفر و مدت اقامت در کشور عربستان برنامه ریزی لازم را برای بهره مندی حداکثری از این توفیق حضور که با هماهنگی روحانی و مدیر کاروان انجام می شود را داشته باشند؛ ضمناً یادآوری می شود رفت و برگشت هر زائر صرفاً با کاروان مربوطه است و ازاین بابت نمی بایست جایجایی پرواز داشته باشند.
مسئول حمل و نقل عملیات حج تمتع ۹۸ همچنین به زائران کشورمان توصیه کرد که برابر کلیپهای آموزشی و موضوعات مطرح شده از سوی مدیران کاروانها، به قوانین و مقررات فرودگاهی در فرودگاههای ایران و عربستان توجه ویژه ای داشته باشند تا تشریفات فرودگاهی و ورود و خروج آنها بدون معطلی و مشکل انجام پذیرد.


اکبری به عدم همراه داشتن برخی وسایل غیر ضروری تاکید کرد و گفت: انواع لپ تاپ ها، اشیا گرانبها، کتب غیر زیارتی، ارز مازاد بر سقف مصوب (هر زائر حداکثر ۵ هزار دلار)، داروهای ممنوعه و هر آنچه از سوی مدیران و دست اندرکاران اعلام می شود، توجه جدی نمایند.


وی در تشریح برخی قوانین ضروری در فرودگاههای عربستان گفت: زائران کشورمان در ورود به فرودگاههای عربستان ابتدا با استقرار در باجه های گذرنامه و کنترل مدارک، ضمن رعایت نظم و حفظ آرامش به انجام مراحل تعیین شده قوانین فرودگاهی که پیشتر مدیران کاروانها در جلسات آموزشی توضیح داده اند، می پردازند.


 


انگشت نگاری مختص زائران تمامی کشورهاست


مسئول حمل و نقل عملیات حج تمتع ۹۸ با اشاره به مرحله انگشت نگاری و تصویربرداری که از همه زائران صورت می گیرد، گفت: انگشت نگاری و تصویربرداری در فرودگاه از ضوابط و مقررات کلیه کشورها است که زائران نیز باید این مرحله را انجام دهند؛ این اقدامات مختص تمامی حجاج کشورهای اسلامی است و فقط مختص به زائران ایرانی نمی شود.

اکبری ادامه داد: حجاج کشورمان پس از خروج از مراحل گذرنامه و کنترل مدارک، با انتقال بار خود به بخش گمرکی و طی کردن این مرحله، به سمت شهرهای محل استقرار خود (مدینه یا مکه) عزیمت خواهند کرد که این مهم نیز توسط اتوبوسهای حمل و نقل بین شهری انجام می گیرد.


وی تصریح کرد: زائران عزیز باید توجه داشته باشند که انتقال بار آنها از بخش گمرک به اتوبوسها توسط عمال و نیروهای فرودگاهی و با لباسهای مشخص، با نظارت عوامل کاروانهای کشورمان صورت می پذیرد و این مهم به منظور رفاه حال زائران اندیشیده شده است.


مسئول حمل و نقل حج تمتع ۹۸ در خصوص بار برگشت زائران اظهار کرد: حداکثر بار حجاح در قالب یک استاندارد مشخص تعریف شده است؛ در هر حال به زائران کشورمان توصیه می شود که در راستای کمک به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی تهیه سوغات را در ایران انجام دهند و بتوانند انشاالله سهم موثر وبسزائی با این گونه از اقدامات خود در جلوگیری از خروج ارز و حمایت از رونق تولید داشته باشند.


 


فروشگاههای مجازی برای خرید زائران


وی با بیان اینکه تسهیلاتی همراه با تخفیف در فروشگاههای مجازی برای تهیه سوغات پیش بینی شده است، گفت: در بسیاری از استانها و بسیاری کاروانها برنامه ریزی هایی برای تهیه سوغات از داخل و کاهش بازارگردی پیش بینی شده است که امیدواریم سایر زائران از اقدامات مثبت سازنده از اینگونه از کاروانها الگو بگیرند. برابر اطلاع برخی از زائرین ایستگاههای پروازی از جمله مازندران و گلستان در یک طرح ابتکاری و حمایتی مقرر واعلام کرده اند که زائر انها در برگشت تنها یک ساک و یک کیف احرام و وسائل شخص را با خود همراه خواهد داشت و موضوع تهیه و تدارک سوغات را در ایران پیش بینی و مدیریت کرده اند.


مسئول حمل و نقل عملیات حج تمتع همچنین با بیان اینکه سازمان حج و زیارت بر اهمیت و اثرگذاری موضوع حمل و نقل برای زائران کشورمان واقف است، گفت: یکی از مهمترین اهداف ما بحث کسب رضایت مندی زائران در موسم حج است و حوزه حمل و نقل در این خصوص یکی از اولویت ها محسوب می شود.


به گفته اکبری، پیش بینی ها و تمهیدات لازم برای در اختیار داشتن سیستم حمل و نقل مناسب در عربستان سعودی اندیشیده شده و تمامی مقدمات لازم برای ایام پیش رو فراهم آمده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران