شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره

حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت کتاب شیوهای نو در بیان احکام حج و عمره مطابق با فتاوای مراجع تقلید را با ویرایش جدید و اضافات، منتشر کرده است.

 


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج، کتاب شیوهای نو در بیان احکام حج و عمره مطابق با فتاوای مراجع تقلید (با ویرایش جدید و اضافات) به تألیف سید محمدعلی فقیهی و تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، خردادماه 93 منتشر شده است.


این نوشتار شامل مسائل متعارف و مورد نیاز روحانیان کاروان‌های حج و عمره و مشتمل بر فتاوای مراجع و آیات عظام: امام خمینی، خویی، گلپایگانی، اراکی، خامنه‌ای، سیستانی، فاضل، بهجت، تبریزی، مکارم و صافی است.


در این اثر که چاپ پنجم بوده و اصلاحات کلی در کل آن صورت گرفته است، فتاوای شش تن از مراجع تقلید، یعنی حضرات آیات شبیری زنجانی، وحیدخراسانی، نوری، مظاهری، سبحانی و جوادی آملی اضافه شده و در حال حاضر با فتاوای 17 مرجع و مطابق با جدیدترین فتاوای آنان ارائه می‌گردد.


نویسنده اثر با بیان نکات تجربی درباره نقل فتاوا در جلسات بیان مناسک کاروان‌های حج و یکپارچه کردن عبارات مختلف مراجع حول یک نظریه، نظرات مراجع را درباره مسائل پرکاربرد حج و عمره جمع‌آوری کرده و در اختیار روحانیان قرار می‌دهد تا از ذکر اختلاف فتاوا و تشویش اذهان در این جلسات پرهیز شود.


کتاب شیوه‌ای نو در بیان احکام حج و عمره در پنج بخش تنظیم‌شده است و میقات، احرام، طواف، نماز طواف، سعی صفا و مروه، تقصیر، احکام بین عمره و حج تمتع، حج تمتع، وقوف در عرفات، وقوف در مشعر، اعمال منا، شرایط قربانی، تقصیر یا حلق، بیتوته، احکام متفرقه حج و عمره، مسائل مربوط به مکه و مدینه و مسائلی از تقلید و مسائل از خمس از مهم‌ترین عنوان‌های آن به شمار می‌رود.


بخش پنجم اثر به بیان مسائلی از تقلید و مسائلی از خمس می‌پردازد که در ذیل عنوان رجوع به غیر در احتیاط واجب از عنوان نخست آمده است: در مواردی که مجتهد فتوا می‌دهد باید به نظریه او عمل کرد، ولی اگر مجتهد در مسئله‌ای احتیاط واجب داشت، می‌توان از مجتهد دیگر تقلید کرد.


برای رجوع به مجتهد دیگر باید برای مقلد معلوم باشد که به فتوای چه کسی مراجعه کرده است و اگر هنگام عمل، برای او رجوع به غیر معلوم نبود، بعد از عمل می‌تواند با رجوع به مرجع تقلید دیگر به فتوای او عمل خود را تصحیح کند؛ یعنی با رجوع به غیر وظیفه خود را در قضا و اعاده نداشتن روشن می‌کند.


این نوشتار می‌افزاید: آیات عظام خامنه‌ای، سبحانی و بهجت فرموده‌اند: رجوع لازم نیست، بلکه همین مقدار که عمل او مطابق فتوای کسی بوده که شرعاً می‌توانست از او تقلید کند، کافی است.


این در حالی است که از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی شفاها سؤال می‌شود و می‌فرمایند: اگر روحانی کاروان احتیاط را بر دیگری رجوع دهد و وظیفه عملی زائر را بیان کند، کافی است؛ با رعایت فالاعلم نسبت به وظیفه زائر.


کتاب شیوهای نو در بیان احکام حج و عمره مطابق با فتاوای مراجع تقلید تألیف سید محمدعلی فقیهی در قطع رقعی، 256 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت شش هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.


 


برای مطالعه متن کامل کتاب در کتابخانه تخصصی حج اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران