ره توشه مبلغ در حج ره توشه مبلغ در حج ره توشه مبلغ در حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ره توشه مبلغ در حج ره توشه مبلغ در حج ره توشه مبلغ در حج ره توشه مبلغ در حج ره توشه مبلغ در حج

ره توشه مبلغ در حج

کتاب ره توشه مبلغ در حج را که مروری بر بایسته‌ها،‌ ویژگی‌ها و روش‌های تبلیغ در حج است، را آنلاین مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب ره توشه مبلغ در حج؛ مروری بر بایسته‌ها،‌ ویژگی‌ها و روش‌های تبلیغ در حج به قلم محسن محمدی، تدوین پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از سوی موسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است، را آنلاین از کتابخانه تخصصی پایگاه حج مطالعه کنید.
حج، اقیانوس وسیعی از معارف اسلامی است که فقط در جنبه فقهی، عرفانی یا اخلاقی خلاصه نشده است؛ بلکه افزون بر اینها، از ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ژرفی برخوردار است.
به عبارت دیگر حج، تنها یک عبادت تشکیل شده از مناسک دینی نیست؛ بلکه مجموعه شرایط زمانی، مکانی، عبادی و انسانی حج، ویژگی‌های تبلیغی متعددی را برای آن فراهم می‌کند که در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و بین‌المللی درخور بررسی است.
این سفر معنوی می‌تواند مسافران خود را از موانع دینداری برهاند و آنها را در مسیر کمال و تربیت قرار دهد؛ فضای این سفر که با ظرفیت‌های محیطی نیز همراه است، زمینه بسیار مناسبی را برای تبلیغ و ترویج معارف اسلامی فراهم می‌کند.
این تحقیق، بر ظرفیت‌های تبلیغی حج برای زائران در تمامی سفر حتی قبل و بعد از آن تمرکز دارد. در این رویکرد، روحانی کاروان، مبلغ و فرستنده پیام و زائران بیت الله الحرام، مخاطب تبلیغ هستند.
البته در برخی موارد مثل ایام سفر و پس از آن، زائران نیز مبلغ و فرستنده پیام های تبلیغی حج به حساب می‌آیند و روشن است است که مخاطب آنها، افراد جامعه یا بستگان خواهند بود؛ هرچند موانع تبلیغی نیز در این سفر وجود دارد که باید شناسایی و راه‌های غلبه بر آن بیان شود.
این تحقیق سعی دارد از سویی به مبانی نظری مباحث پرداخته شود تا عرصه‌های جدیدی از ادبیات تخصصی معارف حج تبیین شود و از سویی، به ابعاد کاربردی تحقیق نیز توجه شود تا روحانیان کاروان بتوانند از مطالب این اثر بهره ببرند.
در این اثر، با استفاده از روش اسنادی کتابخانه‌ای، ظرفیت‌های تبلیغی حج بررسی می‌شود به طوری که فضای ارتباطی حج از ویژگی‌های تبلیغی مانند ارتباط غیرزبانی خدا و انسان، گروهی بودن سفر، افزایش برقراری ارتباط مؤثر مبلغ، وجود ظرفیت‌های تبلیغب برای تغییر نگرش زائران و بازخوردگیری تبلیغی برخوردار است.
افزون بر اینها، ویژگی‌های مکانی ـ نمادی حج، سبب پیدایش ویژگی‌های تبلیغی حج مانند تأثیر محیط و مکان حج در انتقال پیام تبلیغی، پتانسیل فرهنگی تبلیغی نمادها در حج، بازشناسی و بازیابی هویت دینی و هویت تمدنی، زیارت و ارتباط عاطفی با اهل بیت علیهم‌السلام می‌شود.
کلیات، امتیازات و ویژگی‌های تبلیغی سفر حج، نوع و محتوای پیام در موقعیت‌های تبلیغی حج، ویژگی‌ها و شرایط مخاطب در حج، اصول ارتباطی ـ تبلیغی مبلغ در حج، روش‌های تبلیغ در حج و موانع بهره‌مندی از ظرفیت‌های تبلیغی حج، هفت فصل کتاب ره توشه مبلغ در حج را تشکیل می‌دهد.
کتاب ره توشه مبلغ در حج؛ مروری بر بایسته‌ها، ویژگی‌ها و روش‌های تبلیغ در حج به قلم محسن محمدی در قطع وزیری، شمارگان 3000 نسخه و قیمت 12 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.


 


برای مطالعه آنلاین متن کامل کتاب اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران