وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد

وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه بررسی شد

دومین هم اندیشی و بررسی وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه در جهان اسلام در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین هم اندیشی و بررسی وضعیت کنونی وهابیت و سلفیه در جهان اسلام، پنج شنبه، پنجم اسفند ماه با حضور روحانیان و طلاب و محققان در سالن همایش پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد.

در این هم اندیشی، حجت الاسلام نعمتی،از پژوهشگران و محققان حوزه علمیه گفت: بیان حقایق و مبازره با انحرافات از وظایف علما است که مصداق روشن جهاد است.

وی با بیان این که حرکت شوم وهابیان به عنوان دشمن ترین دشمنان اسلام و شیعه است که چهره اسلام را در جهان خراب کرده اند، ابراز داشت: هر فردی درحد توان خود باید زوایای انحرافی این جریان را به بشریت معرفی کند و در همین راستا پژوهشکده باقر العلوم(ع) در سال 87 گروه ادیان و فرقه را تاسیس کرد.

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان با توجه به گرایش فکری سلفیه در عصر حاضر گفت: موسس تفکر سلفیه ابن تمیمیه است که در ابتدا طرفدارانی نداشت لکن در قرن دوازده عده ای از علمای غیر مشهور اهل سنت این تفکر را ترویج دادند.

وی با بیان این که از ترویج علمای فوق سه شاگرد که سه جریان را به راه انداختند، به وجود آمد، اظهار داشت: محمد بن عبدالوهاب جریان وهابیت افراطی، صنعانی جریان سلفیه زیدیه و شاه ولی الله ده ولی جریان دیوندی را به راه انداختند.

این محقق مسائل دینی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز در ایران از طریق دارالعلوم زاهدان و سازمان جماعه التبلیغ به ترویج تفکر سلفی دیوندی پرداخته می شود.

وی جریان سلفی تند و معتدل در اخوان المسلمین مصر، وهابیان انقلابی القاعده ای را از دیگر جریانات سلفی در جهان اسلام دانست.

حجت الاسلام فرمانیان تاسیس چند پژوهشگاه تخصصی، برجسته کردن اختلافات بین جریان های گوناگون سلفی ها، تدوین رساله و کتاب های مختلف در باب تکفیر، معرفی شیعه در جهان اسلام و برگزاری کلاس های آموزشی برای مدیران فرهنگی را از وظایف و برنامه های ضروری برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، نویسنده سلفیان باورها و کارکردها در ادامه این هم اندیشی از پایان پذیری جریان وهابیت و شروع شدن شماره معکوس این جریان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: بد زبانی ها، لعن و سب های گوناگون و دیگر کارهای آنان نشاندهنده شکست این جریان است.

این استاد مسایل دینی با اشاره به این که کتاب های ابن تمیمیه با قیمت بسیار ارزان از سوی سلفیه به چاب می رسد، اظهار داشت: مساله توسل و زیارت نزد ابن تمیمیه فرعی است و او مشکل اصلی تر اعتقادی دارد.

وی با اشاره به برخورد نامناسب وهابیت در مدینه منوره و اهانت این گروه تندرو به قبر مبارک پیامبر اکرم(ص) گفت: اینان در اول کلام ما را مشرک می نامند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی با اشاره به این که عده ای از سلفی ها در جریانات مختلف مواضع خود را مشخص کرده اند، خاطرنشان کرد: موضع همگان در برابر ابن تیمیه ها و ناصبی ها و افرادی که در شان امام علی(ع) را حداقل در حد یک صحابی رعایت نمی کنند و توهین کرده اند، باید مشخص شود


| شناسه مطلب: 9420







نظرات کاربران