موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد

موسوعه تاریخ اسلامی رونمایی شد

موسوعة التاریخ الاسلامی پیش از ظهر امروز با برپایی مراسمی با حضور جمعی از فضلا و استادان حوزه علمیه قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این مراسم که با حضور آیت الله یوسفی غروی، مولف موسوعه، حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی، رئیس مجمع اندیشه اسلامی و فرزند حضرت آیت الله بهجت برگزار شد از موسوعه 8 جلدی تاریخ الاسلامی رونمایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی غروی، مولف این موسوعه در سخنانی درباره این کتاب اظهارداشت: این کتاب در 8 جلد به زبان عربی تالیف شده و تاکنون سه جلد آن به زبان فارسی ترجمه شده است.

وی اضافه کرد: این موسوعه به تاریخ اسلام از صدر اسلام تا سال 330 هجری قمری و پایان غیبت صغری حضرت ولی عصر(عج) پرداخته و متناسب با ابواب هشتگانه بهشت در 8 جلد مدون شده است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی غروی درباره ویژگیهای این اثر ابرازکرد: در این موسوعه تاریخ نزول قرآن براساس ترتیب نزول آیات، تاریخ اسلام و انشای و تشریع احکام شرعی از صدر اسلام با نگاه و دید شیعی پرداخته شده است.

وی افزود: مجموعه موسوعه با نگاه شیعی نوشته شده است مگر در مواردی که منبعی از شیعه آن هم بعد از تحقیق و تفحص طولانی یافت نشده و مجبور به رجوع به منابع غیرشیعی شده ایم.

مولف موسوعه تاریخ اسلامی اضافه کرد: سایر تواریخ نوشته شده توسط شیعیان غالبا زندگانی چهارده معصوم(ع) را جداگانه از تولید تا وفات و به صورت تذکره نوشته اند و توجهی به تسلسل تاریخی حوادث نداشته اند اما موسوعه تاریخ اسلامی براساس تسلسل تاریخی تدوین شده است.

وی این نوع نوشتن را به عنوان نوآوری در تاریخ نویسی اسلامی برشمرد و گفت: تدوین این موسوعه از 20 سال قبل آغاز و در سنوات مختلف مجلداتی از آن آماده و چاپ شده و امروز با خاتمه یافتن مجموعه 8 جلدی به صورت رسمی رونمایی شد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی، رئیس مجمع الفکر الاسلامی در سخنانی در این مراسم از عنایات رهبر معظم انقلاب در تداوم مجموعه فعالیت های این موسسه به خصوص در تدوین موسوعه تاریخ اسلامی تقدیر کرد.

وی ادامه داد: این مجموعه از 20 سال قبل به استاد یوسفی غروی که سابقه بیش از 50 سال فعالیت علمی دارد و آشنا به تاریخ اسلام و روایات اهل بیت(ع) است واگذار شد.

وی همچنین ببرنامه های در دستور اقدام این موسسه شامل تالیف چندین موسوعه و کار تحقیقی بزرگ را یادآور شد.

گفتنی است مجمع اندیشه اسلامی(مجمع الفکر الاسلامی) از سال 1366 با عنایات رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم آغاز به کار کرده و تاکنون فعالیت های متعدد تحقیقی به صورت بنیادین در حوزه علوم اسلامی داشته است.


| شناسه مطلب: 9421







نظرات کاربران