ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید

ره‌توشه معنوی مسافران حج را آنلاین مطالعه کنید

کتاب با مسافر کعبه (ره‌توشه معنوی مسافران حج) که از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده را می توانید آنلاین مطالعه کنید. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در بخشی از کتاب با مسافر کعبه (ره‌توشه معنوی مسافران حج) نوشته سید حسین اسحاقی آمده است:
معارف حیات‌بخش حج، اصیل‌ترین، زیباترین و عمیق‌ترین شناخت‌ها را به زائران و مشتاقان سرزمین وحی و حج‌گزاران و عمره گزاران می‌دهد. معارفی که در هیچ نقطه عالم، قابل دریافت نیست و تنها در سایه آیات قرآن کریم و علوم نبوی و علوی یافت می‌شود. هر انسان پاک‌ضمیری که در سرزمین وحی حضور می‌یابد و با پوشیدن لباس احرام در کسوت عمره‌گذار یا حج‌گذار قرار می‌گیرد، اگر اندکی توجه و دقت به راز و رمزهای این عمل عبادی داشته باشد، با دنیایی از معارف الهی آشنا می‌شود که می‌تواند ره‌توشه‌ای ارزشمند برای همه زندگی او قرار گیرد.
حج و اسرار و معارف آن اقیانوسی است که هر چه درباره آن گفته شود، اندکی از حقایق آن روشن شده است، چنان‌که زراره به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: یابن رسول‌الله! چهل سال است که درباره حج از شما می‌پرسم و به من پاسخ می‌دهید! حضرت فرمود «ای زراره خانه‌ای که از دو هزار سال پیش از آدم علیه‌السلام حج و زیارت می‌شده، می‌خواهی معارف آن، در چهل سال تمام شود؟ ». از این رو هر چه درباره حج نوشته شود، باز هم به تبیین و روشنگری بیشتر نیاز دارد.
این کتاب شامل بخش‌هایی همچون «قبسی از آداب، اسرار و رموز حج»، «بازشناسی اماکن و مناسک حج و برداشت‌های عرفانی از آن»، «بایسته‌های سفر حج از منظر امام خمینی (رحمه‌الله علیه) و مقام معظم رهبری» و «فرجام سفر، استقبال از حاجی» است.
در ذیل بخشی با عنوان قبسی از آداب، اسرار و رموز حج می‌خوانیم: «حج واژه‌ای کوتاه و خوش‌آوا به معنای آهنگ، عزم و تصمیم است که پیشینه‌ای به بلندای تاریخ معنوی بشر دارد؛ معنویتی که در تاریخ بر محور حق و عدالت، زندگی اجتماعی و سیاسی انسان را سامان بخشیده است. حج در نگاهی کلی آمیخته‌ای از سکون، تأمل، تدبر، تفکر، حرکتع تلاش و پیکاری است که به سنن جاری پروردگار در تکوین و تشریع اشاراتی جامع دارد.
حج از دیدگاهی گردهمایی پاکان و نیکان، وارستگان معنویت‌گرا و از دنیارستگان آخرت‌گراست؛ اجتماعی به پاکی قدوسیان ملأ اعلی و فرشتگان عالم بالا، که در (شهر معلومات) بر گرد اولین خانه‌ای که برای مردم جهان بنا شده، اقیانوسی جوشان و خروشان پدید آورند. در این گردهم‌آیی هر حاجی که قطره‌ای از این دریاست، از آن‌دم که به نیت حج از خانه و دیار و همه پیوندهای دنیایی می‌گسلد و در میقات، احرام می‌بندد و طواف، وقوف، رمی و ذبح می‌کند، همه جا و همه‌حال، خدا را می‌جوید و در طلب وصال اوست.
مناسک حج تبلور احوال گوناگون انسان خداجوی عاشق است که رو به سوی معبود دارد. حج سیری معنوی و نمایشی است از اعمالی که پایه تشریع آن در زمان آدم ابوالبشر گذاشته شده است و تا پیامبر خاتم صلی‌الله علیه و آله و سلم همگی گرد این خانه گردیده‌اند و در عرفات و مشعر و منا مناسکی به جای آورند.
فرجام سفر، استقبال از حاجی عنوان بخش دیگری از این کتاب است که ذیل آن آمده است: مردم، حاجیان را در عزیمت به بیت‌الله الحرام بدرقه می‌کنند و پس از مراجعت به استقبال آنان می‌روند. این سنت حسنه در روایات نیز مؤکد است و امری مستحب دانسته می‌شود. پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله فرمود: «هر گاه حج‌گزار را دیدار کردی، به او سلام بده و با او مصافحه کن و بخواه که پیش از آن‌که وارد خانه‌اش شود، برای تو آمرزش بخواهد؛ زیرا خود او آمرزیده است».
امام صادق علیه‌السلام به نقل از امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید: «به حاجی و عمره گزار، قبل از آنکه آلوده به گناه شود، سلام کرده با آن مصافحه کنید». در روایتی دیگر امام سجاد علیه‌السلام توصیه فرموده «ای کسانی که حج نگزارده‌اید! بازگشت حج‌گزار را مژده دهید و با آن، دست داده بزرگشان دارید که این بر شما لازم است. در این صورت در پاداش آنان شریک خواهید شد».
گفتنی است کتاب با مسافر کعبه (ره‌توشه معنوی مسافران حج) نوشته سید حسین اسحاقی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در بهار 1393 با شمارگان 3000 نسخه به قیمت 4500 تومان در 200 صفحه منتشر شده است.


برای مطالعه آنلاین کتاب با مسافر کعبه (ره‌توشه معنوی مسافران حج) اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران