مؤمن نیازمند سه خصلت است+صوت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی به سه خصلت مؤمن، دریافت توفیق از سوی خداوند، موعظه و پند به خودش و نصیحت‌پذیری اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج از کربلای معلا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی یزدی که در جمع زائران حسینی در حرم مطهر سیدالشهدا (ع) سخنرانی می‌کرد، گفت: انسان همواره نیازمند موعظه و پند است. موعظه و پند، غذای معنوی و ملکوتی انسان است که باطن و روح انسان را پرورش می‌دهد و زمینه سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به روایتی از حضرت جوادالائمه علیه‌السلام، اظهار کرد: مؤمن به توفیقی از جانب خدا و پنددهنده‌ای از درونش و پذیرش پند و نصیحت از کسی که او را پند می‌دهد، نیازمند است.
سخنران بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: مؤمن کسی است که دریافت توفیق را از طرف خدا داشته باشد و خداوند این توفیق را به هرکس نمی‌دهند این‌یک لطف از طرف خداست، مثلاً همین حضور زائران در حرم امام حسین (ع)، خواندن نماز اول وقت، توفیق است؛ بنابراین زائران دعا کنند و از خدا بخواهند که به آن‌ها بیشتر توفیق عنایت کند.
وی یادآور شد: انسان باید خودش را موعظه کند و با خودش حرف بزند که اصطلاحاً می‌گویند حدیث نفس، مثلاً بگوید آیا مردن حق است؟ آیا مرگ برای دیگران است؟ چگونه زندگی کنم؟ موضوعات این‌چنینی گاهی باعث تلنگر انسان می‌شود.
استاد حوزه علمیه گفت: یکی از ویژگی مؤمن این است که خودش را موعظه کند و کسی که از درون خود، واعظ و پنددهنده‌ای نداشته باشد، اندرزهای دیگران چندان سودی به او نمی‌رساند  و این موعظه نقش عمده‌ای در اصلاح شخص و بازداشتن او از جرم و گناه دارد.
وی «نصیحت‌پذیری» را سومین نیاز مؤمن برشمرد و گفت: اگر کسی خیرخواهانه انتقادی کرد و موعظه و پندی داد، بپذیریم. گشودن آغوش باز به روی پندهای آموزنده و هشدارهای دلسوزان، نشانه خردمندی و عاقبت‌اندیشی است.


مرثیه‌خوانی و سینه‌زنی توسط مداح اهل‌بیت (ع)، آقای محمود تاری، پایان‌بخش این مراسم معنوی بود.
 


 بخشی از سخنرانی حجت الاسلم مدرسی یزدی


 





نظرات کاربران