حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند

کتاب «درسنامه احکام مبتلا به حجاج» تالیف حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده را می توانند آنلاین از کتابخانه تخصصی حج و زیارت وابسته به بعثه مقام معظم رهبری مطالعه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب حاضر به شکل درسى تنظیم شده است و نویسنده در آغاز هر درس، هدف‌هاى آموزشى آن را مشخص کرده و در پایان، پرسش‌هایى براى خودآزمایى فراهم آورده است.


در بخشی از کتاب آمده است: 


در برخى روایات، آمده است که ثواب یک رکعت نماز در مسجد الحرام، معادل صد هزار رکعت و در مسجد النبى(ص) معادل ده هزار رکعت نماز در جاى دیگر است. چه بجا و مناسب است که زائران محترم از این فرصت به‌خوبى استفاده کنند و نمازهاى واجب، بلکه مستحب را در این مکان‌هاى شریف به‌جاى آورند و از پاداش بسیار زیاد آن بهره‌مند گردند.


در ایامى که زائران محترم در دو شهر مکه و مدینه هستند، از فرصت استفاده کرده و در نماز جماعت مساجد این دو شهر، به‌ویژه مسجد الحرام و مسجد النبى(ص) که با جمعیت زیادى برگزار مى‌شود شرکت کنند تا از ثواب بسیار زیاد نماز جماعت و نماز خواندن در این اماکن مقدس بهره‌مند شوند... خارج شدن از مسجد الحرام و مسجد مدینه هنگام شروع نماز جماعت جایز نیست و بر شیعیان واجب است که با آنان نماز جماعت بخوانند. شرکت در نماز جماعت اهل سنت، اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبى(ص) ندارد و در دیگر مساجد هم از نماز واجب کفایت مى‌کند.


خمس فیش‌هاى ثبت‌نامى حج و مسائل مربوط به آن: هم‌اکنون کسانى که قصد تشرف به حج یا عمره را دارند باید براى حفظ نوبت، مبلغ مقرّرى را به بانک بسپارند که این مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نیز به آن تعلّق مى‌گیرد و پس از چند سال، نوبت تشرّف آن‌ها فرا مى‌رسد، اصل پول و سود آن را دریافت مى‌کنند و به سازمان حجّ و زیارت مى‌سپارند و به عمره یا حجّ مشرف مى‌شوند. با توجّه به ثبت‌نام جدید، اکثر مراجع معظم تقلید، پول ثبت‌نامى را متعلق خمس مى‌دانند.


زائران و نمازهاى قضا: آنان که نماز قضا دارند، فرصت را از دست ندهند و اوقات فراغت خود را بیهوده نگذرانند و بیش از مقدار نیاز وقت خود را در بازارها و مغازه‌ها تلف نکنند و نمازهاى قضاى خود را به‌جاى آورند، که این وظیفه واجب آن‌هاست و باید بدان عمل کنند و چه بهتر که این عبادت‌ها در اماکن مقدسى همچون مسجد الحرام و مسجد النبى(ص) انجام شود، که افزون بر عمل به واجب شرعى از پاداش بیشترى نیز بهره‌مند خواهند شد.


وظیفه زائران در رابطه با تخلفات رفتارى در موسم حجّ و عمره: سزاوار است کسى که به معروف امر مى‌کند و از منکر جلوگیرى مى‌کند، مانند طبیبى دلسوز و پدرى مهربان باشد؛ قصد خود را خالص کند و تنها براى رضاى خداوند اقدام کند و عمل خود را از هرگونه برترى‌جویى پاک کند. خود را پاک و منزه نداند؛ چه‌بسا همان شخصى که اکنون خطایى از او سر زده است، داراى صفات پسندیده‌اى باشد که مورد محبت الهى است؛ هرچند این عمل او هم‌اکنون ناپسند و مورد غضب الهى باشد.


 


برای مطالعه متن کامل و یا نصب در تلفن همراه کتاب «درسنامه احکام مبتلا به حجاج» می توانید به اینجا مراجعه کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران