حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند

حجاج «احکام مبتلا به» را آنلاین مطالعه کنند

کتاب «درسنامه احکام مبتلا به حجاج» تالیف حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده را می توانند آنلاین از کتابخانه تخصصی حج و زیارت وابسته به بعثه مقام معظم رهبری مطالعه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب حاضر به شکل درسى تنظیم شده است و نویسنده در آغاز هر درس، هدف‌هاى آموزشى آن را مشخص کرده و در پایان، پرسش‌هایى براى خودآزمایى فراهم آورده است.


در بخشی از کتاب آمده است: 


در برخى روایات، آمده است که ثواب یک رکعت نماز در مسجد الحرام، معادل صد هزار رکعت و در مسجد النبى(ص) معادل ده هزار رکعت نماز در جاى دیگر است. چه بجا و مناسب است که زائران محترم از این فرصت به‌خوبى استفاده کنند و نمازهاى واجب، بلکه مستحب را در این مکان‌هاى شریف به‌جاى آورند و از پاداش بسیار زیاد آن بهره‌مند گردند.


در ایامى که زائران محترم در دو شهر مکه و مدینه هستند، از فرصت استفاده کرده و در نماز جماعت مساجد این دو شهر، به‌ویژه مسجد الحرام و مسجد النبى(ص) که با جمعیت زیادى برگزار مى‌شود شرکت کنند تا از ثواب بسیار زیاد نماز جماعت و نماز خواندن در این اماکن مقدس بهره‌مند شوند... خارج شدن از مسجد الحرام و مسجد مدینه هنگام شروع نماز جماعت جایز نیست و بر شیعیان واجب است که با آنان نماز جماعت بخوانند. شرکت در نماز جماعت اهل سنت، اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبى(ص) ندارد و در دیگر مساجد هم از نماز واجب کفایت مى‌کند.


خمس فیش‌هاى ثبت‌نامى حج و مسائل مربوط به آن: هم‌اکنون کسانى که قصد تشرف به حج یا عمره را دارند باید براى حفظ نوبت، مبلغ مقرّرى را به بانک بسپارند که این مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نیز به آن تعلّق مى‌گیرد و پس از چند سال، نوبت تشرّف آن‌ها فرا مى‌رسد، اصل پول و سود آن را دریافت مى‌کنند و به سازمان حجّ و زیارت مى‌سپارند و به عمره یا حجّ مشرف مى‌شوند. با توجّه به ثبت‌نام جدید، اکثر مراجع معظم تقلید، پول ثبت‌نامى را متعلق خمس مى‌دانند.


زائران و نمازهاى قضا: آنان که نماز قضا دارند، فرصت را از دست ندهند و اوقات فراغت خود را بیهوده نگذرانند و بیش از مقدار نیاز وقت خود را در بازارها و مغازه‌ها تلف نکنند و نمازهاى قضاى خود را به‌جاى آورند، که این وظیفه واجب آن‌هاست و باید بدان عمل کنند و چه بهتر که این عبادت‌ها در اماکن مقدسى همچون مسجد الحرام و مسجد النبى(ص) انجام شود، که افزون بر عمل به واجب شرعى از پاداش بیشترى نیز بهره‌مند خواهند شد.


وظیفه زائران در رابطه با تخلفات رفتارى در موسم حجّ و عمره: سزاوار است کسى که به معروف امر مى‌کند و از منکر جلوگیرى مى‌کند، مانند طبیبى دلسوز و پدرى مهربان باشد؛ قصد خود را خالص کند و تنها براى رضاى خداوند اقدام کند و عمل خود را از هرگونه برترى‌جویى پاک کند. خود را پاک و منزه نداند؛ چه‌بسا همان شخصى که اکنون خطایى از او سر زده است، داراى صفات پسندیده‌اى باشد که مورد محبت الهى است؛ هرچند این عمل او هم‌اکنون ناپسند و مورد غضب الهى باشد.


 


برای مطالعه متن کامل و یا نصب در تلفن همراه کتاب «درسنامه احکام مبتلا به حجاج» می توانید به اینجا مراجعه کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران