آمادگی آستان قدس رضوی برای میزبانی از یک و نیم میلیون زائر در دهه کرامت

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: برنامه‎ریزی‌های لازم برای استقبال و پذیرایی ویژه از زائران بارگاه منور رضوی در ایام دهه کرامت صورت گرفته و آماده میزبانی از یک و نیم میلیون زائر هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سیدخلیل منبتی، ضمن اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت حرم مطهر رضوی بیان کرد: همزمان با سالروز میلاد فاطمه معصومه(س) برنامه‌های ویژه‌ای در این ایام برای تکریم زائران و مجاوران پیش‌بینی شده که این برنامه‌ها از روز پنج‌شنبه 13 تیر با همکاری و حضور خادمان این بارگاه رضوی اجرا خواهد شد.



وی با اشاره به گلباران حرم مطهر رضوی در سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تصریح کرد: این آیین باشکوه همچون سال‌های گذشته در سالروز میلاد خواهر بزرگوار امام رضا(ع) از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح آغاز می‌شود؛ در این مراسم بانوان مشهدی و خدمه همراه با شاخه‌های گل مسیر میدان شهدا تا حرم رضوی را طی خواهند کرد و بعد از ورود به بارگاه منور رضوی از ویژه برنامه‌های فرهنگی- مذهبی حرم مطهر بهره‌مند خواهند شد.


 


«یا معین الضعفاء» از محوری‌ترین برنامه‌ دهه کرامت



وی در ادامه با اشاره به تشرف گروه‌های خاص در دهه کرامت به حرم مطهر رضوی بیان کرد: هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای برای تشرف گروه‌های مختلف در نظر گرفته شده که امسال نیز روزانه میزبان این عزیزان در رواق‌‎های مبارکه کوثر، دارالکرامه و شیخ حرعاملی خواهیم بود.



منبتی ادامه داد: این گروه‌ها شامل مددجویان بهزیستی، خانواده معظم ایثاگران و شهدا، خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم، جانبازان اعصاب و روان، جامعه معلولان، بیماران خاص، نابینایان، دانش‌آموزان زیارت اولی، خانواده‌های کارکنان خدمات شهری و... خواهند بود.



وی طرح «یا معین الضعفاء» را یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اماکن متبرکه در ایام دهه کرامت رضوی ذکر کرد و گفت: مخاطبان این برنامه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بیماران خاص هستند که علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی در وعده‌های صبحانه، نهار و شام از آنان پذیرایی می‌شود.



معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اضافه کرد: نورآرایی متفاوت صحن‌ها، رواق‌ها و ایوان‌های اماکن متبرکه، عطرافشانی، نقاره‌زنی و پرداخت ضریح مطهر نیز از دیگر برنامه‌های ویژه معاونت اماکن متبرکه در این ایام است.


 


گل‌آرایی ویژه اماکن متبرکه



وی در ادامه با اشاره به گل‌آرایی ویژه حرم مطهر رضوی در این ایام اظهار کرد: امسال از ابتدای دهه کرامت گل‌آرایی و فضاسازی به صورت خاص در سطح اماکن متبرکه آغاز خواهد شد و در شب و روز میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به اوج خود خواهد رسید.



منبتی ادامه داد: امسال بالغ بر 300 هزار شاخه گل که تمامی هزینه‌های آن را مردم و صنف گل فروشان سراسر کشور تامین می‌کنند، در صحن و سرای حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) چشم نواز زائران و مجاوران در دهه کرامت رضوی خواهد بود.


 


گلباران حرم مطهر در شب میلاد حضرت رضا(ع)



معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی، تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد بارگاه رضوی را یکی دیگر از برنامه‌های شاخص عنوان کرد و گفت: طبق سنوات گذشته در سالروز میلاد امام رضا(ع) طی مراسمی که در صحن آزادی برگزار می‌شود، پرچم و پوشش مضجع شریف حضرت ثامن الحجج(ع) با حضور خادمان بارگاه منور رضوی و جمع زیادی از زائران و مجاوران تعویض و در صبح میلاد نیز مراسم نقاره‌زنی در صحن انقلاب انجام خواهد شد.



وی گفت: در شب میلاد باسعادت حضرت ثامن الحجج(ع) نیز مراسم گلباران حرم مطهر رضوی با حضور مردم ولایی مشهد و با همراهی خدام آستان قدس رضوی روز یک‌شنبه 23 تیر ماه از ساعت 17 ازعرصه میدان شهدا آغاز و تا حرم مطهر رضوی ادامه خواهد داشت.


 


آزادی 88 زندانی جرائم غیر عمد



منبتی با اشاره به طرح «یا ضامن آهو» نیز گفت: در این طرح که با پیگیری خادمان بارگاه ملکوتی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و مسئولان قضایی استان انجام می‌شود، 88 زندانی جرائم غیرعمد استان خراسان رضوی مشمول لطف امام رئوف(ع) واقع شده و طعم شیرین آزادی را خواهند چشید.



منبتی بیان کرد: همچنین حفاظ حرم مطهر رضوی در روز میلاد حضرت رضا(ع) در زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها حضور یافته و ضمن اهدای بسته‌های متبرک و نشان حضرت رضا(ع) به نوزادان متولد آن روز، اذان و اقامه در گوش این نوزادان خواهند خواند.



منبتی اعلام کرد: امسال همچنین به طور ویژه بسته‌های متبرک شامل نمک و نبات به همراه گل فوق ضریح به مراکز فرهنگی، ادارات، ارگان‌ها و تشکل‌های دولتی و غیردولتی سراسر کشور از طریق پست ارسال می‌شود.




نظرات کاربران