نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت: 

حضور حجاج ایرانی امسال در مساجد مکه بیشتر خواهد شد

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی اعلام کرد: اولویت امسال حجاج ایرانی، همانند گذشته حضور در مراسم نمازجماعت مسجدالحرام و مساجد محل در مکه مکرمه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در همایش روحانیون، معین و معینه های حج تمتع 98 که عصر امروز (چهارشنبه) در حرم مطهر امام خمینی (قدس سره) برگزار شد، گفت: «زائران ایرانی به دلیل نزدیکی هتل‌ها در مدینه، همواره در نمازجماعت مسجدالنبی حضور می‌یابند و امسال در مکه مکرمه نیز همانند گذشته اولویت شرکت در نماز جماعت مسجدالحرام و مساجد محل است.»


وی از همه روحانیون و مدیران کاروان‌ها خواست نسبت به اجرای این برنامه، پایبند باشند.


این تصمیم در پی بیانات صبح امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران و دست‌اندرکاران حج تمتع 98 موردتاکید قرار گرفت. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای یکی از ویژگی‌های مهم حج را «ایجاد الفت و برادری اسلامی» برشمردند و تصریح کردند: حجاج ایرانی باید ضمن رفتار عاقلانه، خردمندانه و محترمانه و همراه باوقار و متانت و آبرو بخشیدن به ملیت و هویت ایرانی و جمهوری اسلامی، در نمازهای جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی در کنار برادران و خواهران مسلمان حضور داشته باشند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را «بسیار راهبردی» توصیف کرد و اظهار کرد: هنگامی‌که حجاج و زائران ایرانی در هتل‌های محل اقامت، نمازجماعت را برپا کنند، به دشمنان و بدخواهان فرصت می‌دهند تا در زمینه اعتقادات شیعه ابهام‌آفرینی کنند و حتی مدعی شوند که آن‌ها نماز نمی‌خوانند.


وی همچنین از روحانیون کاروان‌های ایرانی خواست حتی‌الامکان با لباس رسمی به‌اتفاق جمعی از زائران در مسجدالحرام و یا مساجد محل و مراسم نمازجماعت شرکت کنند.


سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: در این‌گونه مراسم ممکن است گاهی مورد وهن و اهانت برخی افراد جاهل و ناآگاه هم قرار بگیریم اما برای حفظ کیان اسلام و وحدت و برادری دینی نباید از برخی تحقیرها و سرزنش‌ها هراسی به دل راه داد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب، «ایجاد آمادگی و تحول در زائر»، «تقویت همگرایی، اخوت و وحدت بین مسلمانان»، «آگاه‌سازی مسلمین»، «پاسداری از آرمان‌های شهدا» و «پرهیز از عوامل وهن مذهب» را از جمله انتظارات امام امت (ره) و رهبری معظم از روحانیون و مسئولان کاروانه‌ای حجاج دانست.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همچنین از روحانیون و مدیران کاروان‌ها خواست با توجه به اینکه مدت حضور زائران ایرانی برای انجام فریضه حج تمتع امسال بین 37 تا 43 روز به طول خواهد انجامید، برای پرکردن بهینه این اوقات و بهره‌گیری معنوی از آن، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.


وی تأکید کرد: مسئولان و روحانیون کاروان‌ها باید با عمل به فرامین امام خمینی (قدس سره) و مقام معظم رهبری (دام ظله)، تأثیرگذاری خود را در میان زائران افزایش دهند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب با بیان روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) مبنی بر اینکه «گناه سفها را به‌پای علما می‌نویسند» تصریح کرد: روحانیون وظیفه‌دارند با تقویت ارتباط با زائران و افزایش آگاهی آن‌ها در زمینه امور دینی و معنوی، کاری کنند که همه آن‌ها موجب زینت دین و مذهب شوند. 


نماینده ولی‌فقیه تأکید کرد: همه ما باید از منش و روش حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان یک الگو در زندگی درس بگیریم.


پیش از سخنان نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری از برگزاری همایش روحانیون، معین و معینه های حج تمتع 98 گزارشی ارائه کرد و آن‌ها را «خادمان فرهنگی ضیوف الرحمان» خواند.


در این همایش، 450 تن از روحانیون، معین و معینه های کاروانه‌ای حج سال 98 از استان‌های مختلف حضور داشتند.


عملیات اعزام 86 هزار و 500 زائر ایرانی بیت‌الله الحرام روز دوشنبه هفته آینده – 17 تیرماه- از تهران آغاز می‌شود.


نخستین هواپیمای حامل کارگزاران حج نیز فردا به‌سوی مدینه منوره پرواز خواهد کرد.


زمان بازگشت آخرین کاروان حجاج ایرانی از عربستان سعودی، 17 شهریور اعلام شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران