لبیک اللهم لبیک
غلامحسین اسلامی فرد
1) مراسم عبادی و سیاسی حج، این میعادگاه روحانی و سراسر نور و یادگار معنوی دین مبین اسلام برای مسلمین و عالم بشریت، در آستانه برگزاری است. حج از بزرگترین کنگرههای جهان اسلام است، فریضه حج، لبیک به حق است و هجرت به سوی حق. حج نماد عارفانهترین لحظات فردی در میان آیینهای عبادت خداوندی و در عین حال سیاسی و اجتماعیترین آنهاست.
حج نه در انزوا معنا مییابد و نه در بی تفاوتی. حج مظهر توجه است توجه تام و تمام به خالق یکتا و به مخلوقات او، از این روست که قدر و منزلتی بس رفیع در معارف اسلامی دارد. جایگاه حج در دین اسلام جز در پرتو توجه به برادریها و «یدالله» شدن معنایی نمییابد.
2) حجاج بیتالله الحرام از خانۀ تن و دنیا، مهاجرت الی الله و رسول الله میکنند که خانه دل است. گام نهادن در مشعر و بیتوته در عرفات و منا، حرارت دلها را برای برادری و اخوت میان همه مسلمانان از هر مذهب و مسلکی آماده میکند. آمادگی الهی برای کنار گذاشتن اختلافات و چنگ زدن به «حبل الله». همین همبستگی و با هم بودن است که از ذات سیاسی حج خبر میدهد. اساساً پذیرش حاکمیت الهی و رد حاکمیت طاغوت اساس و بنیانی سیاسی دارد. حج ابراهیمی نیز اعلام و بلکه فریاد پذیرش حاکمیت الهی است و بر طرد حاکمیت طاغوت که ارتباط وثیقی با شیطان دارد و برائت از مشرکان تأکید میورزد. دین اسلام از مسلمانان میخواهد که بر حاکمیت الهی گردن نهند و از حاکمیت طاغوتی و غیرالهی دوری بجویند. این دستوری الهی و آیین مسلمانی ماست. همبستگی مسلمانان و نمایش قدرت اسلام در مراسم عبادی و سیاسی حج تبلور مییابد.
3) اگر امت محمدی یک امت واحدهای هستند که در برابر طاغوتیان ایستادهاند، پس مگر میتوان محتوای برادرانهاش را از آن تهی کرد و به بهانه غیرسیاسی شدن حج، اصل فلسفه وجودی آن را زیر سؤال برد. چگونه برادران در مقدسترین مکانها و در شریفترین زمانها، یک جا جمع شوند یاد خالق کنند اما هیچ سخنی از وضعیت برادران دیگرشان نداشته باشند. برادرانی که در اشهد ان لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله با آنها مشترکند. هر دو روی به سوی یک قبله دارند و از یک کتاب یکسان الهی پیروی میکنند. بر اساس رهنمودهای امام امت(رض) و رهبر فرزانه انقلاب، حجاج در ایام حج لازم است در مصالح اسلام و مشکلات مسلمین تبادل نظر کنند و در حل مشکلات و راه رسیدن به آرمان مقدس اسلام، تصمیمات لازم اتخاذ نمایند و راههای اتحاد همه طوایف و مذاهب اسلامی را بررسی کنند.
4) حجاج ایرانی به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی، یعنی کشوری که پرچمدار و منادی وحدت و برادری بین همه مسلمانان عالم و بازگشت به اسلام ناب محمدی است، علاوه بر حج گزاردن به بهترین نحو و بهرهمندی از برکات معنوی آن در امر خودسازی باید به نکات برادران دینی نیز التفات داشته باشند. حجاج ایرانی با شرکت هر چه گستردهتر در نمازهای جماعت بسیاری از دشمنتراشیها و توهمات فرقهای را علیه پیروان مکتب اهل بیت در سراسر دنیا منکوب و مهجور خواهند کرد. نماز جماعت نماد همان برادری است که جمهوری اسلامی ایران با هدایت امام خمینی(ره) و درایت و تدبیر مقام معظم رهبری، ندای آن را در سراسر جهان اسلام سر داده است.
5) حج فرصتی بسیار مغتنم است. فرصتی که هیچ گاه برای همه مسلمانان پیش نخواهد آمد. خودسازی، کسب معرفت الهی و آشنایی نزدیک با حقایق دین اسلام و مسائل تاریخی آن را نباید براحتی از دست داد. باید عنایت داشت که سفر حج، سفر کسب نیست، سفر تحصیل دنیا نیست، سفر الی الله است، زائران حرمین شریفین که توفیق دارند رو به سوی خانه خدا سفر کنند، باید تمام امورشان الهی باشد، مثل انبیا و سایر بزرگان دین که یک قدم تخلف نمیکردند، چند هفته حضور در سرزمین نور و رحمت، امری نیست که بتوان از سر غفلت از آن عبور کرد. نیایش و راز و نیاز با خداوند آنگاه که جمعی و گروهی باشد تأثیری چند برابری خواهد داشت لذا از فرصتهای با هم بودن و شرکت در جلسات قرائت قرآن و خواندن ادعیه میتوان بیشترین بهرههای معنوی را برد. بهرههایی که حجاج را به سوی زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی رهنمون میسازد.