حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام

حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام

نشست علمی «فلسفه حج و حل مسائل امت اسلامی» با حضور نماینده ولی فقیه در دهلی‌نو،‌ پایتخت هندوستان برگزار و در آن بر ضرورت راه‌اندازی بازار مشترک جهان اسلام در حرمین شریفین تأکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این نشست به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در هندوستان برگزار شد و اساتید، روزنامه‌نگاران، علمای شیعه و سنی در آن و دو نفر از اعضای شورای مرکزی کمیته حج دولت هند در این نشست حضور یافتند.


حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند، نخستین سخنران این نشست بود که به بیان ابعاد دینی، اجتماعی و سیاسی مناسک حج پرداخت.


در ادامه مکرم احمد، مفتی و امام جمعه مساجد تاریخی شاهی و فتح پوری دهلی در سخنرانی خود از مشکلاتی که زائران حج طی برگزاری مراسم حج با آنها روبرو هستند، یاد کرد و با بیان اینکه من دو بار با این مسائل دست به گریبان بودم، خواستار آن شد که کشورهای اسلامی برای ارائه تسهیلات بهتر برای حجاج در مراسم حج تمتع و عمره ایفای نقش کنند.


وی اظهار کرد: دولت سعودی در مسائل امنیتی حج از سازمان‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل استفاده می‌کند. باید بر دولت استبدادی سعودی فشار بیاوریم تا تمام کشورهای اسلامی نقش خود را در نظم‌دادن به امور حج ایفا کنند؛ چرا که حج بهترین فرصت است که امت اسلامی علیه ظلم و استبداد قیام کنند و مظلومیت مسلمانان برای جهان روشن شود.


ضرورت برگزاری جلسه مشاوره در مکه


در ادامه اختر الواسع، رئیس دانشگاه مولانا واقع در شهر جوداپور ایالت راجستان هند و استاد مطالعات اسلامی اظهار کرد: همه ابعاد عبادی مناسک حج، رویکرد سیاسی و اجتماعی دارد و مسلمانان را برای مبارزه علیه ظلم و فساد آماده می‌کند. حق هرگز نمی‌تواند با باطل سازش کند و جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته طرفدار حقیقی مردم مظلوم فلسطین بوده است.


وی افزود: در ایام برگزاری حج رهبران برجسته سیاسی و دینی مسلمانان باید جلسه مشاوره در مکه برگزار و راه‌ حلی برای مشکلات جهان اسلام ارائه کنند. وی همچنین صبر و استقامت مقام معظم رهبری را ستایش و در ادامه تأکید کرد که مسلمانان باید از مناسک حج به بهترین شکل استفاده کنند.


اقتدار محمدخان، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ملی اسلامی دهلی‌نو نیز بر لزوم استفاده از تجربیات همه کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان برای مدیریت مراسم حج تمتع و عمره تأکید و اظهار امیدواری کرد: با همکاری مسلمانان جهان می‌توان حج واقعی را برگزار کرد.


حرمین شریفین؛ میراث مشترک جهان اسلام


حجت‌الاسلام ممتاز علی، امام جمعه شیعیان دهلی‌نو اظهار کرد: اگر حج به سبک حج ابراهیمی برگزار شود، همه مشکلات مسلمانان جهان حل خواهد شد.


غلام یحیی انجم، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد دهلی‌نو نیز تأکید کرد: همه مسلمانان جهان وظیفه دارند که مزار اهل بیت و اصحاب رسول اکرم (ص) را که به دست رژیم آل سعود ویران شده است، دوباره بازسازی و احیا کنند. حرمین شریفین میراث مشترک جهان اسلام و مسلمانان جهان است و این دو شهر مقدس باید از جانب مسلمانان جهان مدیریت شود که به این شکل مسلمانان سراسر جهان یک سازمان جهانی را تشکیل دهند.


محمد عرفان احمد، عضو کمیته حج دولت هند که مدیریت حج در این کشور را برعهده دارد، اظهار کرد: دولت سعودی هزینه حج را به طور مرتب افزایش می‌دهد که این موضوع برای مسلمانان در انجام این فریضه مشکلاتی را ایجاد کرده است.


حسن باقر کاظمی شاهین، از دیگر اعضای کمیته حج دولت هند هم به افزایش هزینه حج تمتع و عمره از جانب دولت سعودی انتقاد و اظهار کرد: در سال جاری ۲۰۰ هزار مسلمان هندی مناسک حج را انجام خواهند داد.


بازار مشترک اسلامی راه‌اندازی شود


مولانا اعجاز عرفی قاسمی از علمای اهل سنت دهلی نیز گفت: با برقراری روابط علنی دولت سعودی با رژیم صیهونیستی، این دولت حق مدیریت و انتظام بر حرمین شریفین را از دست داده است؛ این دو حرم، میراث مشترک جهان اسلام هستند و باید از سوی همه مسلمانان جهان اداره شوند.


در ادامه محمد احمد نعیمی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد دهلی‌نو بر اهمیت مراسم حج برای ایجاد اتحاد بین مسلمانان جهان تأکید کرد و افزود: حج بهترین فرصت برای ایجاد اتحاد میان مسلمانان جهان است.


همچنین محمد ارشد، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ملی اسلامی دهلی‌نو خواستار راه‌اندازی بازار مشترک جهان اسلام در حرمین شریفین شد تا از این راه کالای تولیدشده از سوی مسلمانان جهان اسلام، به وسیله حجاج خریداری و مصرف شود.


خالد خان، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ملی اسلامی دهلی‌نو نیز نقش مناسک حج در ایجاد اتحاد میان مسلمانان جهان را مطرح کرد.


سیدممتاز عالم رضوی، دبیر روزنامه اردوزبان «انقلاب» دهلی‌نو نیز بر اجرای ابعاد سیاسی حج تأکید کرد و گفت: با برگزاری حج ابراهیمی، مسلمانان علیه ظلم و بی‌عدالتی در جهان قیام خواهند کرد.


ایکنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران