اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان

اعزام روزانه 13 تا 14 پرواز به عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام زائران حج تمتع 98 از 17 تیرماه آغاز شده است و تا 14 مردادماه ادامه دارد ، گفت : در صورت اعلام سهمیه مازاد از سوی عربستان ، آماده سازماندهی و اعزام زائران به حج بر اساس سهمیه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، 'علی رضا رشیدیان' تصریح کرد : به محض قطعی شدن این سهمیه با توجه به اینکه در استان هایی چون اصفهان، مشهد ، تهران و تبریز ،زائران متقاضی و ثبت نام شده داریم ، کاروان ها ساماندهی شده و حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت نیز برای این زائران برنامه های آموزشی لازم را تدارک دیده و  روحانیون کاروان ها هم تعیین شده اند.
وی ابراز امیدواری کرد: با اعلام این سهمیه بتوان زائران را به سفر حج تمتع در قالب کاروان های مدینه بعد ساماندهی کرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر 86 هزار و 550 زائر حج تمتع در قالب 573 کاروان ساماندهی شده اند که عملیات رفت و برگشت آنها در مجموع با 722 پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از 19 ایستگاه پروازی انجام می شود.
وی با بیان اینکه اعزام پروازها از روز 17 مرداماه  آغاز شده و 29 روز تا 14 مرداد ماه به طول می انجامد، گفت : عملیات بازگشت حجاج هم از 26 مردادماه به مدت 23 روز تا 17 شهریور ماه از عربستان به سوی ایستگاههای پروازی مختلف کشور انجام خواهد شد .
رشیدیان تصریح کرد : به طور متوسط طی این ایام روزانه 13 تا 14 پرواز از 19 مبدا پروازی به مقصد عربستان انجام می شود.
وی تاکید کرد: بر اینکه کلیه اقدامات لازم برای تامین رفاه ،آرامش و سکونت توام با آسایش زائران در عربستان انجام شده و پرسنل و کارگزاران طی روزهای گذشته در مکه و مدینه مستقر شده و آماده استقبال و استقرار و خدمات دهی به زائران هستند. 
وی با تاکید براهمیت حفظ عزت ، کرامت و امنیت زائران گفت : تفاهم نامه ای هم در این رابطه با وزیر حج عربستان امضا کردیم که دولت عربستان هم خودش را ملزم به انجام این مفاد به عنوان یک وظیفه  در خصوص ضیوف الرحمان می داند.
رشیدیان افزود : علاوه بر این طی توافقی که با سعودی داشتیم با توجه به تعطیلی سفارت و کنسولگری ما در عربستان هیاتی کنسولی از وزارت امور خارجه متشکل از 10 نفر به عریستان و در ایام حج در این کشورمستقر شده و خدمات لازم را در خصوص حمایت از اتباع ایرانی انجام می دهند.
وی اظهار کرد: در مذاکره با طرف عربستانی هیچ مشکلی نداشتیم و یکی از روان ترین و سهل ترین مذاکرات سال های اخیر  را برای حج سال 1440 با این کشور داشتیم و در کنار تفاهمات کنسولی و خدماتی  تعداد حجاج ایرانی امسال نسبت به پارسال بیش از 3 هزار نفر افزایش یافت .
رئیس سازمان حج و زیارت افزود : به منظور پیگیری موضوعات اجرایی حج، امسال دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان فعال و همین امر موجب گردید تا کارگروه های مربوط به مسکن، تغذیه، تدارکات ، حمل و نقل و بهداشت و درمان سریعتر و زودتر در این کشور مستقر شده و امورشان را پیگیری کنند و قراردادهای مربوط به این حوزه به موقع منعقد شود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت عمره مفرده، عنوان کرد : محور تمرکزما همواره بر تضمین امنیت ،عزت و کرامت عمره گذارانمان است و در این راستا احتمال می رود در موسم حج مذاکراتی را با طرف عربستانی داشته باشیم که در صورت تحقق شرایط ما مقدمات این سفر را پیگیری می کنیم .
وی تصریح کرد : در عین حال یکی از شروط اصلی ما، تحقق حضور کنسولی ما برای حمایت های لازم از اتباع ایرانی در طول سفرهای عمره است ضمن آنکه هم اکنون هم موضوع احتمال فعال شدن دفتر حافظ منافع وجود دارد.
رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه جمعیت عمره گذار هم افزود : با توجه به توانایی و ظرفیت شرکت های دو طرف برای ارائه خدمات، آمار عمره گذاران در مذاکرات دو طرف مشخص می شود که با توجه به اینکه سال گذشته 6 تا 7 میلیون عمره گذار به عربستان رفتند  در صورت تحقق شروط و تفاهم این ظرفیت بین 100 تا 150 هزار نفر خواهد بود البته هنوز هیچ گفت و گویی در این رابطه نشده است.
وی در بحث آخرین وضعیت شهدای منا هم گفت : تمامی شهدای منا شناسایی شدند و آخرین گروهی که مانده بودند بعد از آزمایشهای «دی ان ای» موضوع به طو ر رسمی به خانواده اعلام شد و شهید بلاتکلیف نداریم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران