استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه

استیلای فضای آرامش بر درمانگاههای حجاج ایرانی در مدینه

درمانگاههای حجاج ایرانی مستقر در مدینه این روزها فضای آرامی را تجربه می کند. زائران در سلامت بسر می برند و اندک مراجعان درمانگاهها نیز در زمره «بیماران سرپایی» هستند.

«ناصر حویزاوی» رییس ستاد سازمان حج و زیارت ایران در مدینه منوره به خبرنگار ستاد خبری حج گفت: سه درمانگاه مرکزی برای ارایه خدمات پزشکی به حجاج ایرانی در مدینه مستقر شده است اما در همه هتلهای محل اقامت زائران نیز پزشک حضور دارد.
وی افزود: درمانگاهها بر اساس پراکندگی جغرافیایی زائران طراحی و تجهیز شده است تا بتوانند پوشش مناسبی به نیازهای آنان بدهند.
به گفته حویزاوی، همه کاروانهای حجاج ایرانی در مجموع در قالب 19 هتل در شهر مدینه اسکان داده شده اند.
رییس ستاد حج و زیارت در مدینه تصریح کرد: خدمات بهداشتی و درمانی در هر مجموعه (هتل) محل اقامت زائران، توسط هیأت پزشکی ایران بر اساس تجارب قبلی و دانش روز و در یک ساختار مشخص به گونه ای تعریف شده که ضریب احساس روانی زائران را بالا ببرد.
دکتر «امین بردیا» مدیر درمانگاه راما المدینه ، یکی از سه درمانگاه حجاج ایرانی در مدینه گفت: امکانات موجود در درمانگاهها در مجموع، مناسب است اما خوشبختانه تاکنون افرادی که با بیماریهای جدی روبرو شده باشند، به درمانگاه مراجعه نکرده اند.
به گفته مدیر درمانگاه راما المدینه، روز سه شنبه(18 تیرماه) تقریباً در هر ساعت، یک بیمار به این درمانگاه مراجعه کرد و بیشتر مراجعات نیز در ارتباط با مشکلات عمومی، خستگی و دردهای ناشی از پرواز و سفر بود.
این پزشک گفت: ظرف دو روز گذشته دو بیمار ایرانی از درمانگاه راما به بیمارستانهای مدینه اعزام شدند که یکی از آنها، گرفتار بیماری اعصاب و روان  و دیگری بر اثر لیز خوردن روی زمین از ناحیه پا آسیب دیده است.
وی خاطرنشان کرد: البته بیماران یادشده پس از انجام آزمایشهای بالینی لازم و رسیدگی پزشکی در بیمارستانهای مدینه، ترخیص شده اند.
به گفته بردیا، در درمانگاه راما المدینه، خدمات پزشکی عمومی، تزریقات و پانسمان، خدمات پزشکی زنان و زایمان، طب اورژانس، اورژانس پیش بیمارستانی و داروخانه به زائران ایرانی ارایه می شود.
وی با بیان اینکه این خدمات توسط متخصصان و کادر درمانی زن و مرد صورت می گیرد، اعضای کادر درمانی درمانگاه راما را در مجموع 15 نفر برشمرد و گفت: پزشکان آشنا به زبان عربی در این درمانگاه، وظیفه انتقال بیماران و ارتباط با بیمارستانهای مدینه را بر عهده دارند.
مدیر درمانگاه راما در همین راستا به همه حجاج ایرانی توصیه کرد؛ به منظور پیشگیری از بروز بیماری، بطور جدی اصول اولیه بهداشتی را رعایت کنند.
به گفته وی، این اصول بهداشتی شامل شست وشوی دستها، کوتاه کردن ناخنها، استفاده نکردن از ظروف و وسایل دیگران، استحمام روزانه و پرهیز از حرکت در گرمای داغ تابستان این روزهای عربستان است.
بردیا گفت: کسانی که به بیماریهای خاص نظیر فشار خون، بیماری قند و نظایر آن مبتلا هستند نیز باید داروها را بموقع مصرف کنند تا بیماری آنها از کنترل خارج نشود.
حمایت روحی و روانی از یکدیگر در جریان سفر، یکی دیگر از مهمترین توصیه های این پزشک ایرانی به همه حجاج بود.
بردیا اظهار کرد: در شرایط انجام یک سفر طولانی، دوری از خانواده و دیگر مسایلی که فشار روانی به زائران وارد می کند، ممکن است برخی از آنها با احساس ضعف روحی روبرو شوند و این وضع، پیامدهای جسمی جدی برای آنها به دنبال خواهد داشت.                                                                                                    




نظرات کاربران