هدف حج، رفتن به سوی خدا است هدف حج، رفتن به سوی خدا است هدف حج، رفتن به سوی خدا است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هدف حج، رفتن به سوی خدا است هدف حج، رفتن به سوی خدا است هدف حج، رفتن به سوی خدا است هدف حج، رفتن به سوی خدا است هدف حج، رفتن به سوی خدا است

هدف حج، رفتن به سوی خدا است

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی هدف حج را رفتن به سوی خدا دانست و گفت: سفر حج به معنای تحول است و زائران وقتی باز می گردند باید در روح و رفتار آنها تحول ایجاد شده باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در خطبه های پیش از نماز جمعه این هفته(21/4/98) تهران ضمن تبریک به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا(ع)، به موضوع حج به عنوان یکی از فروع دین پرداخت و اظهارداشت: از امام رضا (ع) سوال کردند که علت حج چیست، ایشان فرمودند علت به جای آوردن اعمال حج، رفتن به سوی خداست. یکی از اهداف مهم زائران رسیدن به این هدف بوده تا خدایی شوند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه طبق آیات و روایت فردای محشر متقین به سوی خداوند حرکت می کنند، به روایت پیامبر (ص) در همین باره اشاره کرد و گفت: کسانی فردای قیامت به محضر الهی می‌رسند که از متقین بوده و سواره هستند. این افراد چشمان خود را به روی لذتهای دنیا بستند به همین علت سواره به پیشگاه الهی حرکت می کنند.
وی بیان داشت: این افراد، کسانی هستند که همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در دفاع از آموزهای دینی از جمله حجاب جانشان را فدا کردند. یا مانند شیخ ابراهیم زکزاکی از علمای بزرگ آفریقا، فرزندان و سلامتی خود را در این راه نثار کرده اند.
سرپرست حجاج ایرانی به بخشی دیگری از روایت امام رضا (ع) در مورد «طلب الزیاده» اشاره و بیان کرد: این موضوع بدان معنا است که برای زائران و حج گزاران آنچه وظیفه است انجام می دهند و خداوند نسبت به عمل آنها فضل می کند. همچنین پیامبر نیز فرمودند کسی که عمل نیک انجام می دهد پاداش آن حسنا (بهشت) است.
وی در توضیح روایت مذکور تصریح کرد: مراد از این روایت انجام اعمال زیاد نیست بلکه همان تفضل خداوند نسبت به اعمال انجام شده، است.
سرپرست حجاج ایرانی یکی دیگر از اهداف حج را خروج از صفات ناشایست و پاک شدن از گناهان دانست و افزود: براین اساس رفتار و کردار ناشایست در نامه اعمال پاک شده و فرد از صفات ناشایست جدا می شود.
وی یادآور شد: براساس این روایت انجام سفر حج به معنای تحول است و زائران وقتی باز می گردند باید متحول شده باشند. اگر اهل دروغ، غیبت و تملق هستند باید تحول در روح آنها ایجاد شده باشد. یعنی وقتی طواف می‌کنند خدا را محور قرار می دهند و نه دنیا را. وقتی پشت مقام ابراهیم نماز به جای می آورند بدان معنا است که مقتدای من در پیشگاه خداوند، حضرت ابراهیم هستند.
سرپرست حجاج ایرانی به دو روایت مشهور در مورد بخشیده شدن اشاره و تصریح کرد: غروب روز عرفه که زائر از عرفات به مشعر حرکت می کند فرشته ای به شانه او می زند که خداوند گذشته تو را بخشید و از نو آغاز کن. همچنین حضرت محمد (ص) فرموده اند: کسی که در نماز جمعه حضور پیدا می‌کند اگر برای ایمان باشد نه هدف دیگری، هفته گذشته اش از سوی خداوند مورد رحمت قرار می گیرد. البته این موضوع نسبت به حق الله است و نه حق الناس.
وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات زائران سوال می کنند در سفر حج چه کارهایی انجام دهیم. آنچه برای زائر و غیر از زائر مهم است، تفکر خواهد بود. در جامعه نیاز به تفکر دقیق و صحیح داریم. گاهی فکر نکرده می‌گوییم، می نویسیم و پیام می دهیم. بسیاری از دعواها و مشکلات خانوادگی می تواند با تفکر اتفاق نیفتند. دادگاهی می تواند تشکیل نشود. به همین علت است که ثواب تفکر از طواف خانه خدا بیشتر است.
وی افزود: خداوند چه خواسته ای از شما دارد؟ آن حرکت به سمت آینده است. کنار منبر رسول الله بنشینید و فکر کنید که چه انتظاری از شما دارند. آیا می توانیم بگوییم اخلاق، رفتار، برخورد و گرایش ما شبیه پیامبر است. اگر به این صورت فکر کنیم، تصمیمات بهتری خواهیم گرفت. گاهی تفکر می کنیم برای خواسته هایی که از قبل خودمان مد نظر داریم. مثلا عمربن سعد خیلی فکر می‌کرد که چگونه امام حسین را به شهادت برساند و جهنمی نباشد. با خود گفت که ملک ری را می گیرد و بخشی از آن را انفاق می کند و گناهش پاک می شود تا جهنمی نباشد. این تفکر نیست بلکه توهم و فکر شیطانی است.
وی تاکید کرد: بنابراین نسبت به کاری که می کنیم باید ببینیم که ارزش آن را دارد یا خیر. اگر افراد با تفکر عمل کنند چه در تهران و چه در مکه تصمیمات خوبی خواهند گرفت.

 


| شناسه مطلب: 94675




نماز جمعه نواب



نظرات کاربران