حجاج ایرانی حج ابراهیمی و حج واقعی را برگزار کنند

امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این هفته اردبیل گفت: به برکت خون شهیدان و انقلاب اسلامی، حاجیان کشور ما توفیق دارند با برپایی مراسم عظیم برائت از مشرکین، حج ابراهیمی و حج واقعی را برگزار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت هفته حج گفت: اهل برزخ آرزو می کنند که ای کاش در نامه اعمال من یک حج نوشته می‌شد.


وی در ادامه به همه حجاج  کشور صحت و سلامتی و قبولی حج از درگاه خدای متعال مسئلت کرد، افزود: حج توفیق بزرگی از طرف خدای متعال است و حاجی باید پاکی حج را به عنوان ذخیره معنوی تا پایان عمر با خود به همراه داشته باشد.


امام جمعه اردبیل اظهار کرد: به برکت خون شهیدان و انقلاب اسلامی، حاجیان کشور ما توفیق دارند با برپایی مراسم عظیم برائت از مشرکین، حج ابراهیمی و حج واقعی را برگزار کنند.


امام جمعه اردبیل با اشاره به آیات 29 و 33 سوره مبارکه حج که کعبه را «بیت عتیق» خوانده است، گفت: این که در قرآن خانه کعبه، «عتیق» یعنی آزاد معرفی شده است به این معنی است که از هر قید و بندی آزاد است و ملک هیچ پادشاهی و مستکبری نیست و متعلق به همه انسانها است و به این خاطر است که نماز در آنجا کامل خوانده می شود.


وی با اشاره به اینکه حج یک عبادت جمعی است، افزود: خداوند هر حجی را از ما نخواسته است؛ بلکه حجی که همراه برائت از مشرکین باشد مطلوب ذات باری تعالی است؛ همانگونه که پیامبر اکرم(ص) بر اساس دستور آیه قرآن « ان الله بریءً من المشرکین و رسوله» از مشرکین زمان خود اظهار برائت کرد لذا ضرورت دارد پیروان سنت نبوی نیز از مشرکین زمان خود اظهار برائت کنند.


نماینده ولی فقیه در استان خاطر  نشان کرد: حجی مورد قبول پروردگار است که مایه عزت و سرافرازی مسلمانان باشد و مشکلات جوامع مسلمان ر ا حل و فصل کند و جهان اسلام را از گرفتاری و ذلت رهایی بخشد.


وی با اشاره به حدیث: «لَوْ تَرَکَ النَّاسُ الْحَجَّ لَمَا نُوظِرُوا الْعَذَابَ » تعطیلی حج را سبب نزول عذاب الهی و سیطره دشمنان بر امت اسلام دانست و افزود: تا زمانی که حج واقعی پابرجاست و جایگاه و حرمت کعبه حفظ شود اجتماع، هویت، هیبت، عزت و عظمت مسلمانان حفظ خواهد شد. 


وی با بیان اینکه حیات اجتماعی دین وابسته به حج است با اشاره به حدیث«تمام الحج لقاء الامام» افزود: حج راستین با «امام » تمام می شود و ائمه اطهار علیهم السلام تاکید داشتند که بعد از اتمام حج، ولایت پذیری حاجی باید به امام عرضه شود و اگر ولایت نباشد کل حج به غارت می رود و چیزی از آن بر حاجی عاید نمی شود.




نظرات کاربران