بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره

بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از محل اقامت زائران در مدینه منوره

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی روز شنبه در نخستین روز حضور خود در مدینه منوره به صورت سرزده از چهار هتل محل اقامت زائران ایرانی بازدید کرد تا از نزدیک با مسایل و شرایط اقامتی آنان آشنا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب از کاروانهای ایرانی مستقر در هتل های «المدینه منازلی»، «القبله منازلی»، «مراج طیبه» و «المحمدیه الزهرا» در اطراف مسجدالنبی دیدن کرد.
این بازدید پس از شرکت نماینده ولی فقیه و هیأت همراه در نماز جماعت مسجد  پیامبر صورت گرفت.
آقای علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت و شماری از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و حوزه حج و زیارت در این بازدیدها، حجت الاسلام والمسلمین نواب را همراهی می کردند.
سرپرست حجاج ایرانی در این بازدید که هنگام صرف ناهار زائران صورت گرفت، از نزدیک شرایط رستوران هتلها، کیفیت غذاها، وضع اسکان و دیگر مسائل مرتبط با زائران را دید و دیدگاههای آنان را در باره موضوعات مختلف شنید.
زائران در هتلهای مختلف، با سر دادن مکرر صلوات، ابراز شادمانی و گفتن عباراتی نظیر «خیلی خوش آمدید»، «دستتان درد نکند» و «همه چیز عالی است» رضایت و خرسندی خود را از حضور در مدینه و شرایط اقامت به طور علنی نشان می دادند.
نماینده ولی فقیه در هر هتل هنگام احوالپرسی از زائران اعم از زن و مرد سوال می کرد اوضاع شان چگونه است و چنانچه کمبود یا مشکلی دارند، بیان کنند.
در جریان این بازدیدها، بیشترین گله از تراکم تعداد زائران در برخی اتاق ها بود و فضای برخی اتاقها را جوابگوی اسکان چهار یا پنج نفر نمی دانستند و اظهار می داشتند این وضع، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.
عده ای از زائران نیز خواستار اختصاص ارز به میزان کافی به حجاج بودند؛ چند نفری هم از کیفیت برخی غذاها گلایه کردند و یک نفر هم گفت؛ مقررات سازمان حج و زیارت در باره جابجایی فیش حج مادر متوفی به همسرش بسیار سختگیرانه بوده و او با وجود تلاش فراوان نتوانسته است با خانواده اش در مناسک حج شرکت کند.
نماینده ولی فقیه در جریان این بازدیدها از رییس سازمان حج و زیارت خواست در اسرع وقت، مشکلات مطرح شده را بررسی کند و چنانچه حقی از زائران تضییع شده، آن را برگرداند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در عین حال گفت: به دلیل تخریب برخی هتلها و محدودیت اسکان زائر در داخل حلقه حرم، کمبود تخت و هتل یکی از جدی ترین مشکلات اسکان زائران در مدینه است و به همین دلیل، علاوه بر افزایش تخت در برخی اتاقها در حد استاندارد، در مدت اقامت کاروانها نیز تأثیر گذاشته است.
وی افزود: با این حال، مشکلاتی در زمینه پر بودن ظرفیت رستورانها نیز وجود دارد و مدیران کاروانها ناچارند برای صرف غذا از سوی همه اعضا، گاهی تا چهار بار سفره ها را در هر وعده روی میزها بچینند.
رییس سازمان حج و زیارت نیز ضمن شنیدن مشکلات و مسایل زائران، از چند اتاق در هتل ها دیدن کرد تا از نزدیک شرایط را بررسی کند.
وی گفت: تلاش شده است به طور میانگین چهارمتر مربع فضا برای اسکان هر زائر در هتل های مدینه اختصاص یابد و چنانچه مشکلی در این زمینه باشد، حتماً برطرف خواهد شد.
آقای رشیدیان در باره اختصاص ارز به حجاج نیز گفت: با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در سال گذشته، دولت تلاش کرد با اختصاص ارز 7 هزار تومانی، هزینه های حج تمتع زائران را تأمین کند و همین امر، سبب شد تا هزینه تمام شده حج تمتع در سال جاری به نصف کاهش یابد.
وی افزود: علاوه بر آن، بانک مرکزی مبلغ 200 دلار به نرخ مسافرتی برای انجام هزینه های ضروری حجاج در عربستان به آنها پرداخت می کند.
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با این حال، سیاست دولت، دفاع از تولید و رونق محصولات داخلی است و به همین دلیل، ارز برای خرید هدایا و سوغاتی در عربستان تأمین نشده است.
نماینده ولی فقیه و هیأت همراه در جریان این بازدید، ناهار را در هتل «المحمدیه الزهرا» با زائران صرف کردند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان این بازدید تأکید کرد: در روزهای آینده از همه هتلهایی که زائران ایرانی در آنها مستقر هستند، بازدید می کند تا با دیدگاهها و مسایل آنان بیشتر آشنا شود.
وی گفت: اگر لازم باشد چند بار هم به یک هتل سر خواهم زد تا مطمئن شوم زائران هیچ مشکلی ندارند.
طبق برنامه، بیش از 86 هزار زائر ایرانی به منظور انجام مناسک حج تمتع 98 در 23 هتل در شهر مدینه و 79 هتل در شهر مکه مستقر خواهند شد.
از این تعداد، تاکنون بیش از 11 هزار زائر وارد مدینه شده اند و ورود زائران به مکه نیز از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.




نظرات کاربران