عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت  پیچید

عطر خوش رضوی در بارگاه کریمه اهل‌بیت پیچید

هم‌زمان با یازدهم ذی‌القعده، میلاد باسعادت شمس الشموس، امام علی بن موسی‌الرضا (ع)، شهر مقدس قم و حرم مطهر حضرت معصومه (س) یکپارچه غرق در نور و سرور شده و دل‌های مشتاقی که در گوشه و کنار این بارگاه ملکوتی، «رضا رضا» را زمزمه می‌کنند به عطر خوش رضوی معطر شده‌اند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در بارگاه کبریایی حضرت فاطمه معصومه (س) که این روزها و در دهه کرامت، عطر رسالت و ولایت در سراسر کشور پیچیده است، دل‌های مردم متبرک و روانه صحن و سرای امام هشتم شده است. گویی همه دل‌ها در قم و در کنار مضجع شریف کریمه اهل‌بیت (ع) به پنجره فولادی گرده خورده است که ذکرش التیام‌بخش همه دردها و رنج‌هاست.


صحن‌های حرم مطهر کریمه اهل‌بیت و خیابان‌های منتهی به آن آذین‌بندی شده و زائران و مجاوران زیادی جهت عرض تبریک به بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه مشرف می‌شوند.


شب گذشته نیز به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌های فرهنگی حرم حضرت معصومه (س) با حضور پرشور زائران و مجاوران برگزار شد. در این شب سراسر نور، زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت (ع) با دردست داشتن شاخه‌های گل و ذکر رضا رضا، در این مکان مقدس حضور یافته و ضمن دعا برای سربلندی تمام مسلمین، دعای فرج را زمزمه کردند.


طنین دلنواز مولودی‌خوانی مداحان اهل‌بیت (ع) از شبستان‌ها، رواق‌ها و صحن‌های مختلف حرم مطهر به گوش می‌رسد و مجاوران با تشرف به این مکان قدسی و گره زدن دل‌هایشان به ضریح نورانی این بانو، سالروز ولادت این امام همام را تبریک و تهنیت می‌گویند.


هر گوشه حرم را که نگاه می‌کنی، همگی زمزمه‌کنان می‌گویند «یا غریب الغربا»، «یا معین الضعفا»، «یا ضامن آهو»؛ همه دل‌ها از گوشه و کنار حرم کریمه اهل‌بیت (ع) به‌سوی حرم برادر این بانوی بزرگ اسلام روانه می‌شود، می‌خواهند بگویند یا رضا، یا رضا. رضا یعنی تسکین تمام دردها؛ وقتی السلام می‌گویند رواق چشمانشان با قطرات اشک آبیاری می‌شود.


دل همه آن‌هایی که امروز نتوانسته‌اند به مشهد مقدس مشرف شوند و در گوشه و کنار حرم خواهر امام هشتم ایستاده‌اند به عشق امام مهربانی‌ها می‌تپد و زمزمه‌کنان می‌گویند: «السلام علیک یا امام غریب، السلام علیک یا امام رئوف، السلام علیک یاشمس الشموس، سلطان توس ولی‌نعمت همه ایرانی‌ها.»


شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با چراغانی و آذین‌بندی مساجد، معابر و سردر منازل و مغازه‌ها و برپایی آیین‌های جشن این میلاد خجسته را گرامی داشتند.


شهر مقدس قم و دیگر اماکن مقدس این شهر که از ابتدای دهه کرامت مصادف با اول ذی‌القعده سالروز میلاد خجسته حضرت معصومه (س) میزبان زائران زیادی از سراسر کشور و دیگر کشورها شده، در سالروز ولادت باسعادت امام هشتم، شاهد برپایی آیین‌های مختلف جشن و سرور است.


مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید نیز با برپایی آیین‌های جشن و سرور به مناسبت سالروز ولادت سراسر نور امام الرئوف، علی بن موسی‌الرضا (ع) حال و هوای معنوی به شهر عش آل محمد (ص) بخشیده‌اند.


مسلمانان غیر ایرانی مقیم قم نیز با برپایی آیین‌های جشن و سرور عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت به‌خصوص امام رضا (ع) نشان دادند.


زندگانی امام رضا (ع) سرچشمه تعالیم الهی برای سعادت بشر است و هر انسانی با عمل به آموزه‌های اجتماعی مشهود در سیره ایشان می‌تواند در راه هدایت گام بردارد.


امام علی بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.


نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنود» می‌باشد. یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.


برگزاری جلسات مناظره متعدد امام با دانشمندان آن عصر از ادیان مختلف و توانایی و برتری امام در این مناظرات نشان‌دهنده جنبه ممتاز علمی حضرت است.


پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بود که در سال ۱۸۳ ه. ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسید و مادر گرامی‌شان نجمه نام داشت.


امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام‌های بزرگ و استواری برداشت.


مدت امامت حضرت رضا (ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.


امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت.


هجرت تاریخی امام رضا به ایران موجب تحول عمیق در فرهنگ و تمدن این کشور شد و فخر میزبانی از امام الرئوف را نصیب ما کرده و ایرانی‌ها را از اخوان کرم و الطاف اهل‌بیت بهره‌مند نموده است. صلوات خاصه آن حضرت و زیارت آن امام ازجمله اعمال ویژه ولادت حضرت رضا است که روز پایانی دهه کرامت می‌باشد.


آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت‌عهدی مامون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران