حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است

حج تنها امید برای حل اختلاف کشورهای اسلامی است

عضو شورای راهبردی مقابله با تهدیدات رسانه‌ای بابیان اینکه حج تنها امید جهان اسلام برای حل اختلاف‌ها میان کشورهای اسلامی است گفت: حج فرصتی است تا تمام مسلمانان در کنار هم و در یک محور قرار بگیرند و این مهم ظرفیتی برای حل مشکلات جهان اسلام فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام عبدالله علی بخشی، روز یکشنبه در نشست علمی تخصصی با عنوان «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام»، در پژوهشکده حج و زیارت در قم، بابیان اینکه در حال حرکت از جهان تک‌قطبی به سمت جهان چندقطبی هستیم گفت: اختلاف روزافزون میان کشورهای اسلامی ازجمله موضوع‌های چندبعدی است که نقش حج در حل این مشکلات و قدرت آینده اسلامی باید تبیین شود.


وی ادامه داد: غرب برای شکل نگرفتن قدرت اسلامی تمام ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است. برخلاف قدرت‌های غربی که حول پیشرفت‌های اقتصادی است، قدرت اسلامی با محوریت مسائل فرهنگی است.


حجت الاسلام علی بخشی بابیان اینکه اسلام با یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تن جمعیت دومین دین جهان بعد از مسیحیت است گفت: تعداد مساجد آمریکا از یک هزار و ۲۰۰ باب در سال ۲۰۰۰ میلادی، به ۲ هزار و ۱۰۶ باب افزایش‌یافته است که نشان می‌دهد اسلام هراسی غربی‌ها نتوانسته است مانع از جذب جوانان به اسلام شود.


وی با تاکید بر اینکه تحققیات نشان می‌دهد اسلام در سال ۲۰۸۰ به دین نخست جهان تبدیل می‌شود گفت: بتازگی یکی از مقام‌های ارشد واتیکان هشدار داده است که روند فعلی گرایش به اسلام موجب می‌شود تا اسلام آینده جهان را فتح کند.


وی بابیان اینکه امروز اولویت جهان اسلام از مقابله با استکبار و صهیونیست بین‌المللی به مقابله با یکدیگر تبدیل‌شده است، گفت: بیشتر مشکلات امت اسلامی منشأ خارجی دارد به‌گونه‌ای که در منطقه حساس خاورمیانه، تنها کشوری که هیچ‌گونه پایگاه نظامی آمریکا در آن وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران است.


وی ادامه داد: اختلافات سرزمینی، برداشت‌های متفاوت از اسلام، پیمان‌های سیاسی امنیتی با قدرت‌های بزرگ فرا منطقه‌ای و همچنین رقابت‌های اقتصادی ازجمله دلایل وجود اختلاف‌ها در میان کشورها و مذاهب اسلامی است.


وی حج را نماد جامعه بین‌الملل و سازمان بین الملل جهان اسلام دانست و گفت: بشر برای کاهش تنازع میان ملت‌ها پس از جنگ جهانی اول سازمان ملل را تأسیس کرد و خداوند نیز برای حل منازعات جهان اسلام، حج را ایجاد کرده است.


علی بخشی ادامه داد: رفع اختلاف‌ها و منازعات جهان اسلام، تبادل تجارب، تعاون و همکاری بین جامعه اسلامی، ایجاد فضای اتحاد و همدلی و انسجام درونی، وحدت جهان اسلام جهت همزیستی مسالمت‌آمیز و ایجاد امت واحد اسلامی ازجمله کارکردهای حج است. مکه تنها سرزمینی است که تعلق به همه مسلمانان دارد و تنها سرزمینی است که همه فرق، جریان‌ها و مذاهب اسلامی در آنجا گرد هم می‌آیند و این ازجمله ظرفیت‌های مهم حج است.


وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حج در جهت حرکت جهان اسلام به سمت آرمان‌های والای اسلام گفت: حج محل گفت‌وگوی نخبگان و گروه‌های مرجع است و تنها می‌توان در حج زمینه اجماع سازی جهان اسلام را فراهم کرد.


رئیس موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران نیز دراین همایش با بیان اینکه تنها کشوری که از وضع موجود در جهان اسلام سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است گفت: تنش میان کشورهای اسلامی موجب شده تا این کشورها در معادله‌ای «باخت- باخت» در حرکت باشند.


عابد اکبری، افزود: شکل گیری گروه‌های تروریستی و تمایل به تجزیه طلبی یکی از پیامدهای نظم امنیتی جدید است. همه کشورهای مسلمان از نظم امنیتی جدید تزریقی از قدرت‌های فرامنطقه ای در حال باخت هستند. ثبات متأثر از یک بازیگر قدرتمند در منطقه موجب شده تا این ثبات با کنش این بازیگر فرامنطقه ای، به سادگی بر هم بخورد.


وی، امنیت مردم محور، گسترش عدالت و آزادی در جهان اسلام از جمله موضوعاتی است که در شرایط جدید برای انسجام بخشی و نقش آفرینی در نظم امنیتی جدید باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: نظام تک بعدی به موضوعات سخت افزاری و نرم افزاری امنیت آفرین، مقابله با نظم امنیتی تزریقی و همچنین توجه به امنیت جمعی ضرورت است.


ظرفیت حج برای تبیین نظریه امت واحد اسلامی استفاده شود


مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و آفریقا موسسه فرهنگی مطالعاتی و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران نیز در این همایش با تاکید بر استفاده از ظرفیت حج برای تبیین نظریه امت واحد اسلامی گفت: دلیل پیشرفت غرب، تدیون نظریه‌ها بر اساس مبانی فکری و استفاده از کارکردهای این نظریه‌ها بوده است که در این زمینه در تدوین نظریه‌های اسلامی برای رسیدن به امت اسلامی غفلت شده است.


حسین آجرلو، ادامه داد: حج فرصت ارتباط میان مردم‌ها را فراهم کرده است و هر جا ارتباط میان مردمی شکل بگیرد، دولت‌ها نیز مجبور به پیروی از مردم شده اند.


| شناسه مطلب: 94740




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران