دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره

دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با روحانیون کاروانهای مستقردرمدینه منوره

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» امیرالحاج ایران امروز دوشنبه با جمعی از روحانیون کاروانهای مستقر در مدینه منوره دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این نشست که در سالن اجتماعات هتل «مراج طیبه» برگزار شد، دهها تن از روحانیون، معین و معینه های کاروانها حضور داشتند.


نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست، از روحانیون به عنوان «سربازان امام زمان (عج» یاد کرد و گفت: روحانی کاروان قبل از هرچیز مبلغ دین اسلام است و باید «وظیفه شناس، اهل مطالعه، پاسخگوی سوالات زائران و نوآور» باشد.


مسئول بعثه مقام معظم رهبری دراین نشست با بیان گوشه ای از فعالیت های روحانیون شاغل در نظام که وظیفه تبلیغی خود را فراموش نکرده اند با طرح برخی مسایل، راهکارهایی را برای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت جلسات روحانیون کاروانها با زائران ارایه کرد.


حجت الاسلام والمسلمین «سیدجواد مظلومی» معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست در باره جلسات هماهنگی و هفکری میان روحانیون کاروانهای حج توضیحاتی داد.


در حال حاضر، 108 کاروان حجاج ایرانی در خاک عربستان به سر می برند که از این تعداد، 68 کاروان با بیش از 9500 زائر در مدینه هستند.


امسال قرار است 86 هزار و 500 زائر ایرانی در قالب 580 کاروان به سرزمین وحی سفر کنند.


هر کاروان یک روحانی دارد و در صورتی که شمار اعضای آن به 135 نفر برسد از یک روحانی دیگر به عنوان «معین» یا معینه بهره می گیرد. کاروانهایی که بیش از نیمی از زائران آن را بانوان تشکیل دهند، از یک بانوی مطلع کار آزموده به مسایل مذهبی بانوان به عنوان «معینه» استفاده می کنند.


وظیفه اصلی روحانیون ، معین‌ و معینه های کاروان‌های حج،  هدایت فرهنگی کاروانیان و برنامه‌ریزی برای راهنمایی، توجیه و همراهی آنان از زمان شکل‌گیری کاروان تا پایان سفر است.


مدیریت فرهنگی کاروان، تبیین و تعلیم احکام و مناسک حج و رعایت سیاستهای بعثه مقام معظم رهبری نیزاز مهمترین ماموریتهای روحانیون کاروانهای حج به شمار می رود.


معین کاروان نیز باید با مردم داری و حسن معاشرت به همکاری با زائران و تشکیل جلسات سفر مبادرت کند و روحانی را در انجام وظایف محوله یاری دهد.


 خواهران معینه هم مسئولیت خدمتگزاری به بانوان زایر و پاسخگویی به سوال های دینی و معنوی آنان جهت مناسک حج از طریق سازماندهی بخش خواهران، تبیین احکام عمومی، مناسک و احکام خاص بانوان، توجیه اماکن حرمین شریفین و تلاش برای توسعه معنویت در بین بانوان را بر عهده دارند.


به عقیده کارشناسان، در سالهای اخیر ترکیب سنی و وضعیت تحصیلی زایران خانه خدا کاملا تغییر کرده و در نتیجه زمینه برای انجام امور فرهنگی به منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر از این سفر معنوی فراهم‌ شده است.


بعثه مقام معظم رهبری مسئولیت امور فرهنگی حجاج ایرانی را بر عهده دارد و پیگیری امور اجرایی و خدمات موردنیاز زائران در حوزه هایی نظیر تغذیه، اسکان، حمل و نقل و دیگر امور حوزه پشتیبانی، وظیفه سازمان حج و زیارت است.


مرکز پزشکی حج و زیارت وابسته به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارایه می کند.


تمام


 


 


 


 




نظرات کاربران