عملیات حج تاکنون خوب پیش رفته است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درنشست شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، به پایان هفته دوم عملیات انتقال زائران و کارگزاران حج به عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: عملیات حج 98 تاکنون خوب پیش رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دراین نشست که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی درمدینه منوره تشکیل شد نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت ابراز امیدواری کرد که امسال حجی آرام همراه با توشه های فراوان معنوی برای زائران خانه خدا رقم بخورد.


وی برنامه های فرهنگی اجرا شده برای زائران از جمله آیین های روح بخش دعای کمیل و دعای ندبه و جلسات انس و معرفت را مثبت ارزیابی کرد.


این جلسه با گزارش آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج وزیارت از روند انتقال حجاج به عربستان ادامه یافت. وی گفت : تا امروز از 361 پرواز رفت  142 پرواز از ده ایستگاه داخلی به مقصد دو فرودگاه مدینه و جده انجام شده و الحمدالله تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.


وی با اشاره به اینکه تاکنون 34898 نفر از زائران ، عوامل و دست اندرکاران حج وارد عربستان شدند، افزود: تا امروز 68727 ویزا یعنی ویزای حدود 77 درصد حجاج صادر شده و روند استقرار زائران در هتل های مدینه و مکه  نیز  عادی و روان است.


رئیس سازمان حج وزیارت ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد زائران ایرانی در مکه مکرمه 18 خط درون شهری با 135 دستگاه اتوبوس فعال شده و به حجاج خدمات ارائه می دهد.


وی با اشاره به اینکه دو آشپزخانه زین و دخیل در مدینه هر یک در هر وعده حدود 5000 پرس غذا طبخ می کنند، گفت: در مکه در دو آشپزخانه مرکزی الافندیه و ابوجدایل نیز در هریک به ترتیب در هر وعده 16500 و بیش از 5000 پرس غذا طبخ و توزیع می شود و درخصوص تغذیه زائران مشکلی وجود ندارد.


آقای رشیدیان همچنین از ورود بیش از 430000 زائر از کشورهای مختلف از سه مرزهوایی، زمینی و دریایی برای انجام مناسک حج خبرداد و گفت: از این تعداد 426292 نفر از طریق هوایی وارد عربستان شدند.


برپایه این گزارش، در ادامه این جلسه رئیس ستاد و مسئولان تغذیه و تدارکات و حمل و نقل درون و برون شهری مدینه و مسئول اسکان مکه و مدینه از حوزه مسئولیت خود جداگانه گزارش دادند و مدیرحوزه ریاست بعثه مقام معظم رهبری هم با اشاره به برنامه های فرهنگی و مذهبی اجرا شده برای زائران، استقبال از این برنامه ها را پرشور ارزیابی کرد.


حجت الاسلام والمسلمین هادی اکبری مدیر اهل سنت بعثه نیز به ورود 1700 زائر اهل سنت کشورمان در قالب 14 کاروان به مکه ومدینه اشاره کرد و نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت تصریح کرد: زائران اهل تشیع و تسنن کشورمان امسال نیز نمونه ای از وحدت و انسجام امت اسلامی را در این سرزمین به نمایش می گذارند.


وی افزود: هماهنگی، وحدت و همگرایی میان کشورهای اسلامی به مصلحت جهان اسلام وبه نفع ملت های مسلمان است و این وحدت وانسجام در شعار حج امسال - حج؛ خودسازی ، اخوت دینی و تمدن اسلامی- متبلور است.




نظرات کاربران