تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا

تدبیر بی نظیر امام حسین در شب عاشورا

سخنران بعثه مقام معظم رهبری گفت: توقف جنگ در شب عاشورا از تدبیرهای بی نظیر امام حسین(ع) و یکی از جلوه های مهم واقعه کربلا بود که قداست و نورانیت در آن موج می زد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، مراسم سخنرانی و عزاداری بعثه مقام معظم رهبری با حضور زائران و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) در صحن حرم مطهر آن حضرت برگزار شد.


امروز زائرانی که از نقاط مختلف کشورمان برای زیارت امام سوم شیعیان در کربلا حضور داشتند، پس از اقامه نماز جماعت صبح و قرائت زیارت پرفیض عاشورا، پای منبر حجتالاسلام سیدمحمدتقی قادری نشستند.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در این مراسم به تبیین تدبیر امام حسین(ع) در توقف جنگ در شب عاشورا و کشاندن آن به روز عاشورا پرداخت و برای آن چهار علت برشمرد و گفت:  امام حسین(ع) به دنبال این بود که به جای کار بزرگ، کاری مقدس انجام بدهد که قداست و نورانیت در آن موج بزند لذا  جنگ را متوقف کرد و فرمود: «باشد که امشب را در پیشگاه خدا به نماز و دعا بگذاریم».


وی افزود: امام حسین (ع) با این اقدام، چنان معنویت را با نهضت و نهضت را با معنویت گره زد که مصداق «الله نور السموات والارض» شد و چون نور خدا خاموش نمی‌شود، نهضت حسینی هم خاموش نمی‌شود.


حجت‌الاسلام قادری با بیان اینکه امام حسین(ع)، امام هدایت است، خاطرنشان کرد: اگر جنگ در شب انجام می‌شد، تمام سپاه کوفه جهنمی می‌شدند ولی امام به دنبال آن بود که از دل جهنم، افرادی را دستگیری کند و با خود به بهشت ببرد؛ بنابراین جنگ را متوقف کرد.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری در تبیین دلیل دوم نهضت حسینی گفت: آن حضرت روز عاشورا با زبان تشنه، با ایراد دو خطبه توانست، شایستگان بهشت را از سپاه کوفه نجات دهد به طوری که سپاه امام در شب عاشورا ۷۲نفر بودند، اما تا پایان جنگ، به ۲۲۰ نفر رسیدند.


وی با اشاره به دلیل سوم اظهار کرد: امام حسین (ع) در شب عاشورا، اصحاب خود را نشاند و آنچه فردا واقع می‌شود را واضح و بدون هیچ ابهامی با آنان در میان گذاشت و سپس فرمود «می‌توانید بروید و من بهشت را برای شما تضمین می‌کنم تا برای رفتنتان در قیامت مجازات نشوید».


حجت‌الاسلام قادری تصریح کرد: با این بر خورد، امام به هیچ‌ وجه سپاهش ریزش نکرد و همه ماندند و سپاه کوچک امام توانست بر خلاف همه محاسبات نظامی، نه تنها در مقابل سپاه سی هزار نفری دشمن بایستد بلکه اقدامات شجاعانه آنان سبب شد، جنگ تا غروب ادامه یابد.


اگر شب عاشورا جنگ می شد، همه از بزرگ و کوچک کشته می شدند و هیچ کس باقی نمی ماند تا پیام واقعه عاشورا را به دیگران برساند، از این رو امام با توقف جنگ در شب عاشورا، دستور داد اصحاب دور خیمه گاه خندق حفر کنند تا امنیت زنان و کودکان، به ویژه جان امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) محفوظ بماند و با خطبه های خود پیام عاشورا را تا درون کاخ یزید رساندند.


پس از پایان سخنرانی حجت الاسلام قادری، حسن حیدرزاده مداح بعثه مقام معظم رهبری در وصف مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان مطهر ایشان مدیحه سرایی کرد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران