نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد

نشست روحانیون ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد

نخستین دوره نشستهای روحانیون، معین و معینه های کاروانهای حج تمتع ایران با حضور گسترده آنان در مکه مکرمه برگزار شد.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این نشستها به صورت منظم و هفتگی با هدف تقویت هماهنگی میان روحانیون کاروانها و دستیاران آنها در زمینه راهنمایی و هدایت زائران ایرانی تشکیل می شود.


امروز چهارشنبه با برگزاری نشست روحانیون، معین و معینه های منطقه 5 مکه مکرمه در هتل «راحه بکه » در خیابان «شارع منصور»، نخستین دوره این نشستها به پایان رسید.


نشستهای قبلی به ترتیب روز شنبه برای روحانیون، معین و معینه های مناطق 1، 2 و 3 در هتل ویولت و روز دوشنبه نیز در هتل برج الصقریه برای منطقه 4 مکه مکرمه برگزار شده بود.


ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه با توجه به شرایط جغرافیایی آن و پراکندگی هتلهای محل استقرار کاروانهای زائران ایرانی، این شهر مقدس را به منظور مدیریت و ارایه بهتر خدمات و امکانات به پنج منطقه تقسیم کرده است.


بیش از 86 هزار زائر ایرانی حج تمتع در قالب 589 کاروان قرار است تا 14 مرداد در 80 هتل شهر مکه مستقر شوند که از این تعداد، هم اکنون حدود 40 هزار نفر در این شهر بسر می برند و نزدیک 10 هزار تن نیز پس از زیارت شهر پیامبر، وارد مکه خواهند شد. سایر حجاج طبق برنامه در روزهای آینده به عربستان منتقل خواهند شد.


تمامی نشستهای روحانیون، معین و معینه های کاروانهای حجاج با حضور حجت الاسلام والمسلمین «علی پروانه» مدیرجذب وسازماندهی معاونت امورفرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و شماری از مسئولان و کارشناسان ذیربط برگزار می شود.


در نشست امروز در هتل راحه بکه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، حجت الاسلام پروانه در باره برنامه های مختلف فرهنگی کاروانها در حج تمتع امسال توضیحاتی داد و از آنها خواست در اجرای این برنامه ها بکوشند.


وی همچنین با یادآوری رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر حضور زائران ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام در مکه و مسجدالنبی در مدینه، اجرای این رهنمودها را از سوی روحانیون کاروانها مورد تاکید قرار داد.


حجت الاسلام پروانه افزود: چنانچه به هر دلیل، زائران قادر به حضور در مسجدالحرام نیستند، در نمازهای جماعت مساجد محل نزدیک به هتلها شرکت کنند.


وی این کار را موجب تقویت وحدت امت اسلامی و شناخت هر چه بیشتر مسلمانان از یکدیگر دانست.


حجت الاسلام والمسلمین مظاهری از اعضای شورای استفتای بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه نیز در این نشست، احکام مناسک حج را از دیدگاه مراجع مختلف تقلید بیان کرد و به پرسشهای روحانیون  پاسخ داد.


وی همچنین از روحانیون کاروانها خواست تا آنجا که موازین شرعی اجازه می دهد در انجام مناسک از سوی زائران تسهیل ایجاد کنند تا آنان از انجام عبادات و اعمال حج لذت ببرند.


دو تن دیگر از روحانیون مسئول نیز در باره برنامه های فرهنگی بعثه توضیحاتی به حاضران ارایه کردند.


در این نشست، علاوه بر روحانیون کاروانها، معین یا معینه های هر کاروان نیز حضور داشتند.


کاروانهای حجاج ایرانی از نظر ظرفیت به 4 گروه 85، 115، 135 و 160 نفره تقسیم می شوند که دو گروه نخست برای امور دینی و فرهنگی خود فقط از یک روحانی بهره می برند اما دو گروه 135 و 160 نفره، علاوه بر روحانی از وجود یک معین یا معینه به عنوان دستیار روحانی هم استفاده می کنند.


به گفته مسئول امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری، بسته به اینکه اکثریت زائران عضو کاروان حج، مرد یا زن باشند، معین یا معینه برای آن کاروان انتخاب می شود.


حجت الاسلام پروانه به خبرنگار ستاد خبری حج توضیح داد: افراد یادشده از تحصیلات حوزوی برخوردار بوده و پس از طی مراحل مختلف آزمون و ارزیابی های کارشناسی جذب می شوند.


وی گفت: در صورتی که معین کاروان دارای 7 بار تجربه فعالیت موفق در عمره و سه بار حج تمتع باشد، پس از ارزیابی های کارشناسی به عنوان روحانی کاروان انتخاب خواهد شد.


این مقام مسئول در بعثه مقام معظم رهبری، معینه ها را نیز بانوان مبلغه ای توصیف کرد که از تحصیلات مناسب حوزوی برخوردارند و در زمینه پاسخگویی به سوالات شرعی بانوان زائر و نیز، انجام درست عبادات و مناسک از سوی آنان کمک می کنند و حلقه وصل میان روحانی کاروان و بانوان عضو آن به شمار می روند.


علاوه بر روحانیون، در حال حاضر 270 معین و 157 معینه در کاروانها و هتلهای محل استقرار حجاج ایرانی فعالیت دارند.




نظرات کاربران