سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد

سومین دعای کمیل زائران ایرانی درمدینه برگزارشد

زائران ایرانی شهر پیامبر، سومین دعای روحبخش کمیل را در جوار بارگاه پیامبرگرامی اسلام (ص) زمزمه کردند و در آستانه عزیمت به مکه مکرمه، دررثای مظلومیت ائمه بقیع و امام هشتم (علیهم السلام) اشک ریختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سومین دعای پرفیض کمیل (پنج شنبه شب) در مدینه النبی حال و هوای ویژه ای داشت و هزاران زائری که در شهر پیامبرمهمان رسول اکرم و ائمه بقیع شده اند درفضایی معنوی دعای کمیل را زمزمه کردند.


دعای روح بخش کمیل درمدینه منوره درسه هتل موفنبیک، مراج الطیبه وبدرالمدینه به صورت متمرکز برگزار شد و در آن مداحان در رثای رسول اکرم (ص) و ائمه مظلوم بقیع و امام هشتم (علیهم السلام) به مرثیه سرایی پرداختند.


درمراسمی که درهتل "موفنبیک" با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، رئیس سازمان حج و زیارت، مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و این سازمان ، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید و اعضای کاروان جانبازان برگزارشد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در سخنانی به تلاش و اقدامات پیامبر رحمت در مدینه النبی اشاره کرد و از مدینه بعنوان یک مدرسه بزرگ برای تربیت انسان های والا نام برد.


وی گفت: مدینه اردوگاهی بود که پیامبر درآن به صورت مستمرنیرو تربیت و به شمال و جنوب این شهر برای نبرد اعزام می کرد و خود نیزدر بسیاری از این جنگ ها فرمانده بود.


نماینده ولی فقیه با بیان اینکه عمده جنگ های دشمنان علیه اسلام تا قبل ازتثبیت اسلام و پیامبربود، جنگ هایی را که رسول اکرم در آن حضور داشتند برشمرد و گفت: برای جنگ احد که در سال سوم هجری رخ داد پیامبر نکاتی رابیان کرده که در آن رمز و راز فراوانی نهفته است .


وی با بیان اینکه جنگ احد درس اطاعت از رهبری را به ما می آموزد، افزود: پیامبرمی فرماید: اگر کسی به مدینه بیاید و به زیارت عموی من حضرت حمزه نرود به من جفا کرده است.


وی با بیان روایت "الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ سُوقَانِ مِنْ أَسْوَاقِ الْآخِرَةِ " ازامام باقر (ع) اظهار داشت: حج و عمره دو بازارهستند اما بازار دنیایی محسوب نمی شوند و برای اینکه از بازار و اسرار آخرت درس بگیریم باید به قرآن مراجعه کنیم.


وی گفت: درهرکاری که انسان می خواهد انجام دهد مهم آن است که  خدا را مدنظر قرار داده وکار را برای رضای خدا انجام دهد و درمقابل باریتعالی هم سپاسگزاری خواهد کرد.


وی افزود: کسانی که ایمان به آخرت نداشته باشند و کارهای شان برای قیامت نباشد در زندگی دنیوی برنامه هایشان واژگون خواهد شد و نمی توانند در صراط قیامت و زندگی مستقیم حرکت کنند.


نماینده ولی فقیه با اشاره به آیه " تلک الدار الآخرة " گفت: اگربخواهیم بازار آخرت،  که حج مان است درست و آباد شود باید روحیه برتری طلبی را از وجودمان بزداییم و اهل فساد نباشیم.


وی زائران را به بهره گرفتن از درس های حج در زندگی توصیه کرد و گفـت: انسان باید از زمینه های خودبرتربینی فاصله بگیرد، روح حج ازاینکه انسان خود را مطرح کند، فاصله دارد، انسان باید عبد و تسلیم خدا باشد.


نماینده ولی فقیه فلسفه سرتراشیدن درمنا و مناسک حج را یادآور شد و با اشاره به درسهایی که می توان از امام امت و مقام معظم رهبری درخصوص نادیده گرفتن روحیه علو و برتری آموخت، اظهار داشت: این بزرگان خود را بنده ضعیف درگاه باریتعالی و در راه خدا معرفی می کنند.


وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم می فرماید در اسلام تقوی ملاک است، افزود: نبی گرامی اسلام جملاتی  که درعزت و عظمت سلمان بیان می کند برای این است که  برخی می گفتند ما از سلمان برتریم وپیامبر با این روحیه خود برتربینی مبارزه می کرد.


سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به بیان داستان دعوت امام رضا(ع) از احمد بن ابی نصربزنطی به منزل شان و پذیرایی شام و درسی که می توان از امام آموخت اشاره کرد و گفت: ای زائران نبوی مراقب باشید دربازگشت به میهن، دستاوردهای حج را با خودنمایی و تفاخرنسبت به آشنایان و دوستان خود پایمال نکنید، رفتن به مکه سپاسگزاری و شکر می خواهد و زیارتی که انسان انجام می دهد نباید موجب خودبرتربینی انسان شود.


وی با اشاره به اینکه امشب شب زیارتی ویژه امام رضا(ع) و بنابر قولی شب شهادت آن بزرگوار است، گفت: امام رضا اکثرعمر مبارک خود را درمدینه بود و هنوز هم شیعیان این شهر منطقه ای را که ایشان در آن زندگی می کردند، به خاطر دارند.


وی در پایان سخنان خود با اشاره به روایتی فخرفروشی به دیگران را مذمت کرد و اظهار داشت: انسان به  هر چیزی علاقه پیدا کند که زمینه ای برای خودبرتربینی نسبت به دیگران باشد جزو اراده غلو کردن ومردود است.


برپایه این گزارش، در ابتدای این مراسم قاری ممتاز کشورمان حاج مهدی تقی پورآیاتی از کلام الله مجید را قرائت کرد و سپس حاج علی فراهانی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) پس از مدیحه سرایی، دعای روحبخش کمیل را خواند.


این گزارش حاکیست در پایان مراسم دعای کمیل،  سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت به میان جانبازانی که در گوشه ای از سالن اجتماعات هتل موفنبیک مستقر شده و همراه با زائران دعا را زمزمه کردند رفته وضمن احوالپرسی، با آنان گفتگو نمودند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران