افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض» افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض»

افطار زیبای زائران ایرانی خانه خدا در روز «دحو الارض»

امروز، روز متفاوتی برای زائران خانه خدا بود. هزاران ایرانی حاضر در مکه مکرمه در روز «دحو الارض» روزه گرفتند و در یک افطار باشکوه شرکت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، روز یکشنبه،  25 ذی القعده مصادف با ششم مرداد، روزی است که بنا به روایات، خداوند به کره زمین حیات بخشید و پیدایش زمین در این روز از زیر خانه کعبه شروع شد. در واقع، پس از آنکه تمام سطح زمین را آب فراگرفته بود، خشکی ها از زیر آب بیرون آمدند و گسترش یافتند. آغاز این تحول از خانه کعبه بود.


و چه سعادتی بالاتر از این که در کنار کعبه و مسجدالحرام باشی و به پاس این نعمت بزرگ و افتخار بی نظیر، روزه مستحبی نگیری.


بسیاری از زائران ایرانی خانه خدا با آگاهی از این روز خجسته، امروز را روزه گرفتند، به طواف کعبه رفتند و یک افطاری خاطره انگیز را برای خود رقم زدند.


«مریم حسینی» عضو کاروانی از استان خراسان رضوی یکی از این زائران است. می گوید: «من بسیار خوشبخت بودم که در چنین روز عزیزی، توفیق یافتم کنار خانه خدا باشم و روزه بگیرم. روزی فراموش نشدنی برای من بود ».


او می گوید که در گرفتن روزه تنها نبوده بلکه بسیاری از دیگر اعضای کاروان و دوستان دیگری از زائران ایرانی را که در هتل می شناسد، همگی امروز روزه داشتند.


«غلام حسین» زائری از استان خوزستان هم از جمله این روزه داران است. او را در حال نماز در نمازخانه هتل می یابم. هنوز برای افطاری به رستوران نرفته است.


حسین می گوید: «امروز روز دحو الارض است و روایات بسیاری در باب اهمیت روزه گرفتن در این روز و ذکرهای آن داریم. هدف از روزه و گفتن اذکار، جز بندگی خدا نیست».


وی می افزاید:« حس و حالم این است که اگر خداوند قبول کند، حس بندگی خوبی که خدا گفته و باعث مرضی او است، در من ایجاد شود. والسلام علیک، این کار حس و حالی جز اینکه انسان احساس بندگی کند، ندارد و این حس خوبی است».


این زائر خوزستانی اهل اهواز توضیح می دهد که همه هم اتاقی هایش امروز روزه بودند و حتی از روز قبل، تدارک سحری دیده بودند.


حسین شب گذشته تا قبل از سحری در مسجدالحرام بوده و به گفته خودش، «سحر و سحرخوانی» آنجا بوده است؛ چه حس بی نظیری و تکرار نشدنی!


«عباس کواکبی» از استان مازندران هم از جمله همین روزه دارهاست. ترجیح می دهد صحبت نکند تا به گفته خودش، روزه اش رنگ ریا به خود نگیرد.


وقتی اصرار می کنم، می گوید:« من به حج آمده ام تا به خدا نزدیکتر بشوم. اینجا، باید روح و جانت را صیقل دهی و زنگار مادیات را از ذهن و اندیشه ات بزدایی. روزه من و دوستانم برای همین هدف بود. امیدوارم خدا قبول کرده باشد».


گزارشهای دریافتی از مجموعه های مختلف محل استقرار زائران ایرانی در مکه مکرمه حکایت از آن دارد که بسیاری از زائرانی که توان جسمی برای روزه گرفتن دارند، امروز در روز دحو الارض روزه گرفته اند.


در هتلی که ما مستقر بودیم، روزه داران روی همان میزهایی در رستوران افطار کردند که دیگران، شام می خوردند. مثل همه، مثل همیشه اما با احساسی متفاوت و با لذتی عمیق از انجام عبادتی تکرارنشدنی برای بسیاری از حجاج.


آنها می گویند شاید دیگر هرگز توفیق حج تمتع نصیب ما نشود. اما امروز در 25 ذیقعده اینجا بودیم و روزه گرفتیم. سعادتی که شاید برای ما تکرار نشود.


در برخی دیگر از هتلها اما مدیران مجموعه و کاروانها سلیقه به خرج داده و سفره ای متفاوت برای افطار پهن کرده بودند.


یکی از آنها برنامه ضیافت افطاری ۸۷ نفر از روزه داران بود در هتل رفاف العزیزیه.


به ابتکار آقای چمن خواه و مدیران مجموعه، در نمازخانه دو سفره پهن شده بود. یکی برای بانوان و دیگری برای آقایان، با نان و پنیر و سبزی و آش و ... البته، چای شیرین. یک افطاری متفاوت برای همه عمر. در کنارهمسفران، در جوار مسجدالحرام و در روز دحوالارض!


حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا حاجبی» مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان هرمزگان و مسئول مراجعات بعثه در مکه مکرمه که خود یکی از روزه داران امروز بود، می گوید: «یکی از روزهای مهمی که در عالم، هستی شناسی و روایات ما وجود دارد، روز دحو الارض است. روزی که زمین گسترانیده شده و طبق روایات ما، این روز از زیر کعبه – خانه خدا- شروع شده است».


 وی می افزاید: اگرچه همه مکانها متعلق به خدا است اما این مکان فضیلت بیشتری دارد و به همین دلیل، در روایات تاکید کرده اند روز دحو الارض روزه بدارید و  مخصوصا کسانی که کنار کعبه هستند، آن شب را با استغفار زنده بدارند و دو رکعت نماز مخصوص به جای آورند.


به عقیده حاجبی، اینگونه اقدامات فقط یک شیوه و طریق برای خوب خدا را شناختن و خدایی شدن است.


او می گوید: این عبادتها چونان نسیمی برای آرامش و صیقل یافتن روح و روان آدمی است و اگر خود را در معرض آن قرار دهیم، خدا آرامش و اطمینان قلب به آدمی خواهد داد.


و دعای حجت الاسلام حاجبی، دعای همه ما است: انشاءالله خداوند طاعات همگی را در این روز قبول بفرماید.


| شناسه مطلب: 95172




روزه حج 98 دحوالارض



مطالب مرتبط

نظرات کاربران