زائران توصیه‌های بهداشتی و غذایی را جدی بگیرند

مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج 98 با اشاره به نحوه تامین اقلام و تهیه غذای بهداشتی و سالم، گفت:‌ زائران برای سلامتی خود توصیه‌های بهداشتی و غذایی را جدی بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهران فرشید مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج ۹۸، اظهارداشت:‌ سفر حج تمتع سفری طولانی است لذا یکی از اهداف سازمان حج و زیارت در طول این سفر، تامین اقلام تدارکاتی و تهیه غذای بهداشتی و سالم مورد نیاز زائران، منطبق با ذائقه آنها است.


وی ادامه داد: برنامه غذایی در سفر حج، توسط متخصصین تغذیه و با استفاده از تجربیات سرآشپزهای حرفه‌ای به اجرا در می‌آید.


فرشید در مورد ملاحظات پیش‌بینی شده در برنامه‌ریزی غذایی زائران عنوان کرد: رعایت اصول بهداشتی جهت پخت و توزیع غذا با لحاظ امکانات و مقررات عربستان، محاسبه کالری مورد نیاز بدن، در نظر گرفتن ذائقه و فرهنگ عمومی و نهایتا تدوین برنامه غذایی متناسب با شرایط مصرف زائران از جمله این موارد است.


به گفته این مقام مسئول، تا قبل از سال 1383 هر کاروان برای خود در یک آشپزخانه کوچک و با استفاده از تجهیزات مختصر، غذای زائران را تهیه می‌کرد اما در سال‌های اخیر به دلیل مقررات عربستان، آشپزخانه‌های متمرکز ایجاد شده است.


وی ادامه داد:‌ از دیگر دلایل ایجاد آشپزخانه‌های متمرکز، یکسان‌سازی خدمات تغذیه‌ای به زائران، امکان نظارت بهداشتی بر طبخ، توزیع و سرو غذا، افزایش سطح ایمنی در طبخ، افزایش سطح رضایت‌مندی زائران به دلیل افزایش سطح بهداشت و کیفیت مواد مصرفی، جلوگیری از اسراف و صرفه اقتصادی در تولید انبوه غذا، ایجاد محدودیت توسط دفاع مدنی عربستان در خصوص طبخ غذا در هتل‌ها به منظور حفظ سلامت زائران، استفاده از تجهیزات و امکانات پخت گروهی، مدیریت منابع انسانی و رعایت اصول بهداشتی در طبخ و توزیع غذا است.


فرشید در رابطه با طبخ و توزیع غذا در آشپز خانه‌های مرکزی گفت: هم‌اکنون طبخ به صورت صددرصد متمرکز در آشپزخانه‌های مرکزی انجام و غذای زائران پس از طبخ، با هیتر‌های برقی به هتل‌های محل استقرار زائران منتقل می‌‌شود. همچنین مواد غذایی در انبارهای بهداشتی و به صورت تفکیک شده نگهداری می‌شوند.


وی تصریح کرد: چرخه سرد برای گوشت و مواد غذایی رعایت شده و کلیه عملیات آماده‌سازی مواد غذایی در بخش‌های جداگانه‌ و مناسب همان فرآیند انجام می‌شود. علاوه بر آن به منظور حفظ سلامت و بهداشت از سبزیجات منجمد بهداشتی استفاده می‌شود.


وی با بیان اینکه طبخ سوپ، برنج، خورش و کباب، در سالن‌های جداگانه صورت می‌پذیرد، گفت: کارشناسان بهداشت به صورت مستمر بر عملکرد آشپزها و سالن‌های طبخ غذا نظارت دارند.


فرشید گفت: متناسب با نوع غذا ، نوشیدنی (دوغ و نوشابه)، سالاد، ماست و دورچین (لیمو ترش، زیتون و...) سرو می‌گردد، در وعده صبحانه نیز سعی شده تا سه وعده در هفته صبحانه گرم برای زائران سرو شود.


وی با تاکید براینکه براساس دستورالعمل مرکز پزشکی حج و زیارت و نظر متخصصین بهداشت و به منظور پیش‌گیری از مسمومیت‌های احتمالی، توزیع غذا فقط در ساعات تعیین شده انجام می‌گیرد، یادآور شد: رستوران مجاز به نگهداری غذا نمی‌باشد و به دلیل مقررات هتل‌ها و به منظور رعایت بهداشت، زائران از انتقال غذا به اتاق خوددارى نموده و غذا را در رستوران میل کنند.


این مقام مسئول افزود: در طول سفر به صورت روزانه وعده‌های میوه برای زائران پیش‌بینی شده است و در سرو غذای مازاد محدودیتی وجود ندارد. با این وصف زائران توجه داشته باشند زیاده‌روی در مصرف غذا منجر به بیماری می‌شود.


فرشید در رابطه با غذای رژیمی توضیح داد: در هر وعده غذایی، تعداد محدودی غذای رژیمی وجود دارد که در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌گیرد. غذای رژیمی مختص بیمارانی است که از قبل، اطلاعات آنان توسط مدیر کاروان و پزشک مجموعه به رستوران هتل اعلام شده است. متقاضیان غذای رژیمی باید در اول وقت هر وعده غذایی، برای صرف غذای رژیمی به رستوران هتل مراجعه نمایند. البته در برخی موارد نوع غذای رژیمی با غذای عادی یکسان بوده و فقط از نظر طبخ متفاوت است.


وی با بیان اینکه تهیه و توزیع اقلام مصرفی روزانه زائران با هدف کاهش هزینه‌های زائران و صرفه‌جویی ارزی است، عنوان کرد: تمامی اقلام تدارکاتی و تغذیه‌ای زائران اعم از میوه، آب معدنی، چای و سایر اقلام به صورت متمرکز تهیه و بین مجموعه ها توزیع می‌شود.


فرشید توصیه کرد: برای حفظ سلامتی، میوه‌های توزیعی را به صورت روزانه مصرف و برای تهیه چای، از آب معدنی موجود در هتل‌ها استفاده شود.




نظرات کاربران