سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد

سرپرست حجاج ایرانی وارد مکه شد

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی بامداد چهارشنبه برای هدایت زائران ایرانی در مکه مکرمه و نظارت بر عملیات انجام مناسک حج تمتع وارد سرزمین وحی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سرپرست حجاج ایرانی از 18 روز پیش در مقر بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره مستقر شده بود و ضمن سرکشی روزانه به هتلهای زایران ایرانی، بر روند عملیات انتقال زائران به مکه و مدینه و دیگر امور حج نظارت داشت.


وی عصر سه شنبه پس از وداع با مرقد پیامبر (ص) و ائمه معصوم بقیع (ع) در مسجد شجره، لباس احرام پوشید و همانند دیگر زایران، با اتوبوس، لبیک گویان رهسپار خانه خدا شد.


«علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از علما، مسئولان بعثه و کارگزاران حج، امیرالحاج ایران را در این سفر همراهی می کردند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب هنگام ورود به مکه مکرمه، در محل بعثه مقام معظم رهبری مورد استقبال جمع زیادی از علما، کارگزاران حج و زائران ایرانی قرار گرفت.


«محمد امین قلی پور» زائر 6 ساله  از کرج که یکی از خردسال ترین حجاج ایران در سال جاری به شمار می رود، با اهدای یک جلد قرآن کریم به سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت، ورود آنان را به مکه مکرمه خیر مقدم گفت.


حجت الاسلام والمسلمین نواب در مصاحبه ای با خبرنگاران در بدو ورود تاکید کرد که «در راستای دستورات دین و برنامه ریزی های صورت گرفته، تلاش خواهیم کرد که برگزاری حجی آرام و کامل برای زائران رقم بخورد.»


رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت هم از ورود 75 هزار زائر ایرانی به عربستان تاکنون خبر داد و گفت که عملیات حج تاکنون به صورت «روان» انجام شده و برنامه ریزی ها و استقرار تجهیزات و امکانات برای حجاج در صحرای عرفات و منا برای ایام تشریق در حال انجام است.


اکنون با حضور سرپرست حجاج ایرانی در مکه، تدارکات برای انجام مناسک حج تمتع وارد مرحله جدیدی شده و شمارش معکوس برای نواختن زنگ حاجی شدن برای بیش از 86 هزار زائر ایرانی به صدا درآمده است.


مهمترین بخش مناسک حج تمتع در ایام تشریق انجام می شود و تا آن زمان، کمتر از دو هفته زمان باقی مانده است.


 حج تمتع شامل دو بخش عمره تمتع و اعمال حج تمتع است که عمره تمتع را زائران به محض ورود به سرزمین وحی انجام می دهند اما اعمال و مناسک حج تمتع در ایام تشریق (نهم تا سیزدهم ذیحجه) با وقوف در عرفات، مشعر و منا صورت می گیرد.


حضور بیش از دو میلیون و 500 هزار زائر از کشورهای مختلف اسلامی در این مناسک که در هوای داغ تابستان و در منطقه ای خشک انجام می شود، همواره برای زائران و برنامه ریزان مهم بوده است.


تاکنون بیش از 74 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع وارد عربستان شده اند که از این تعداد، 64 هزار نفر در مکه مکرمه بسر می برند.


ورود زائران ایرانی با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به سرزمین وحی تا 14 مرداد ادامه دارد.


عملیات بازگشت حجاج ایرانی نیز از 26 مرداد آغاز شده و تا 17 شهریور ادامه خواهد یافت.




نظرات کاربران