سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم

سرپرست حجاج ایرانی: برای برگزاری حجی آرام و کامل تلاش می کنیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی هنگام ورود به مکه مکرمه تاکید کرد: مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را برای برگزاری «حجی آرام و کامل» برای زائران بیت الله الحرام به کار گرفته اند.

 


به گزارش ستاد خبری حج، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بامداد چهارشنبه هنگام ورود از مدینه به مکه و در حالی که لباس احرام پوشیده بود، در جمع خبرنگاران گفت:«در شرایط خاصی که بر جهان اسلام حاکم است، فرصت ویژه ای برای زائران کشور ما و دیگر کشورهای اسلامی برای انجام یکی از فرایض مهم الهی فراهم شده است و ما در راستای دستورات دین و برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، سعی می کنیم حج آرام و کاملی برای زائران رقم بخورد.»


 وی افزود:« همه تلاشهایی که در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت انجام شده، در این مسیر بوده که از فرصتی که خداوند برای زائران فراهم کرده است، به نحو احسن بهره برداری کنیم.»


مسئول بعثه مقام معظم رهبری از زائران خواست « برای خودشان برنامه داشته باشند و  برنامه هایی را که روحانیون کاروانها اعلام می کنند، نیز به خوبی اجرا و از آن استفاده کنند.»


وی تصریح کرد:« حج، زیارت عمر است و اگر از این فرصت بخوبی استفاده شود، می تواند یک عمر در زندگی حجاج تاثیرگذار بوده و بازدهی داشته باشد.»


نماینده ولی فقیه همچنین «روحیه بالای همگرایی» زائران ایرانی را در سرزمین وحی ستود و اظهارداشت:« به لطف خدا، زائران ایرانی روحیه همگرایی بالایی دارند و این روحیه در سایه انقلاب اسلامی ، رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری و خون پاک شهدا، بسیار تاثیرگذار است.»


وی خاطرنشان کرد: مسئولان عربستان سعودی نیز همواره از زائران ایرانی به دلیل «نوع همکاری، متانت، برخورد و استفاده خوب از وقت» به خوبی یاد می کنند و نظم و انضباط آنها را با زائران دیگر کشورها متفاوت می دانند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور زائران ایرانی در برنامه ها و اجتماعات سایر مسلمانان گفت: حضور زائران ایرانی در مسجدالحرام، مسجدالنبی و سایر مساجد، جزو برنامه های ما است که به لطف خدا انجام می گیرد.


وی افزود: حضور زائران ایرانی در صفوف نمازجماعت در مسجدالنبی بسیار چشمگیر بود و امیدواریم این روند در مکه هم ادامه پیدا کند.


سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: با توجه به فاصله هتلها با مسجدالحرام، برنامه بعثه مقام معظم رهبری این است که زائران ایرانی ظهرها در مساجد محل و صبح و شب در نماز جماعت مسجدالحرام حضور چشمگیری داشته باشند.


 


*عملیات حج روان است


«علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت نیز که نماینده ولی فقیه را در این سفر همراهی می کرد، به خبرنگاران گفت: عملیات حج تاکنون به صورت روان انجام شده است.


وی گفت: تا امروز حدود 75 هزار حاجی ایرانی وارد عربستان شده اند که از این تعداد، 69 هزار نفر در مکه و 6900 نفر در مدینه حضور دارند.


رشیدیان افزود: اوج عملیات حج، ایام تشریق است و با هماهنگی هایی که صورت گرفته، 10 روز زودتر از سال گذشته، چادرهای عرفات را تحویل گرفته ایم و درباره تقسیم چادرها، انتقال زائران و خدمات موردنیاز حجاج نیز هماهنگی لازم انجام شده است.


رییس سازمان حج و زیارت به محدودیت فضا برای حجاج ایرانی در «منا» اشاره و ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های صورت گرفته، «آثار منفی» آن برای حجاج کاهش یابد.


وی در مجموع گفت:« هم اکنون در موضوع جابجایی درون شهری، حوزه بهداشت و درمان، استقرار درمانگاهها و بیمارستان مکه و سایر حوزه های خدماتی، خدمتگزاران حجاج مشغول کار و فعالیت هستند و امیدواریم خدمات آنان مورد پسند و رضایت زائرین باشد.»


امیرالحاج ایران و هیات همراه هنگام ورود به بعثه جمهوری اسلامی ایران در مکه مکرمه، مورد استقبال جمع زیادی از علما، مسئولان حج و زائران ایرانی قرار گرفتند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب پس از اقامت 18 روزه در مدینه منوره که همراه با بازدید روزانه از هتلها و نظارت بر روند خدمات رسانی به زائران ایرانی بود، وارد مکه مکرمه شد تا بطور مستقیم عملیات حج را در سرزمین وحی هدایت کند.


مهمترین بخش از مناسک حج در «ایام تشریق» از هشتم تا سیزدهم ذیحجه صورت می گیرد که همراه با وقوف حجاج در صحرای عرفات، مشعر و منا و انجام اعمالی نظیر بیتوته، سنگ زدن به شیطان (جمره)، قربانی کردن و حلق و تقصیر (تراشیدن موی سر) است.


این مناطق در نزدیکی مکه مکرمه قرار دارد و در آن، بیش از دو و نیم میلیون نفر حاجی از کشورهای مختلف اسلامی در آقتاب داغ عربستان شرکت می کنند.


 




نظرات کاربران