15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند 15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند 15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند 15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند 15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند 15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند 15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند

15 مرداد آخرین زائران مدینه قبل راهی مکه می‌شوند

مسئول اسکان مدینه منوره گفت: 4 ذی الحجه مصادف با سه شنبه 15 مرداد آخرین روز خروج زائران ایرانی از مدینه به سمت مکه مکرمه برای انجام مناسک حج است.

حبیب سیفی در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری حج با اشاره به وضعیت اسکان زائران در مدینه منوره، اظهار داشت: اکنون در مدینه با ۲۲ هتل قرارداد منعقد شده که از این تعداد ۲۰ هتل برای زائران مدینه قبل و همین تعداد نیز برای زائران مدینه بعد در نظر گرفته شده است.


مسئول اسکان مدینه منوره افزود: هتل‌های امسال نسبت به سال گذشته از اول تا پایان موسم حج وضعیت و کیفیت بهتری داشته و سعی شده است تا حتی الامکان هتل‌ها به طور کامل در اختیار زائران ایرانی باشد.


مسئول اسکان مدینه منوره با بیان اینکه معمولا اکثر هتل‌های این شهر برای زائران کشورهای مختلف تداخل دارد، گفت:‌ سعی شده است تا در جهت خدمات دهی بهتر به زائران عزیز، هتل‌ها به طور کامل در اختیار زائران ایرانی باشد و با زائران دیگر کشورها به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و سایر مسائل، تداخلی ایجاد نشود.


وی با اشاره به اینکه هفت تا هشت مرحله زائر پذیری در هتل‌های مدینه وجود دارد، بیان داشت: چهار مرحله آن مربوط به زائران مدینه قبل و سه تا چهار مرحله مربوط به مدینه بعد است. عملیات حج برای زائران مدینه قبل از 5 ذی القعده شروع شده و 4 ذی الحجه (سه شنبه 15 مرداد) آخرین روز خروج از مدینه به سمت مکه مکرمه است.


وی ادامه داد: هتل‌های مدینه امسال نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش قیمت داشته است.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد:‌ برای زائران مدینه بعد عملیات انتقال از مکه مکرمه به شهر پیامبر 14 ذی الحجه آغاز می‌شود و 5 محرم پایان می‌یابد.


به گفته این مقام مسئول، علت افزایش زمان عملیات حج امسال به دلیل محدودیت‌های اسکان در مدینه منوره است. هتل‌های زیادی طی پنج سال اخیر تخریب شده و هنوز هتلی جایگزین نشده است و عملیات پروژه بزرگ حجره که 5 سال است آغاز شده متوقف و بلاتکلیف است.


وی علاوه بر مشکلات فوق ادامه داد:‌ از طرفی با فرسودگی برخی هتل‌ها و افزایش هزینه‌ها که منجر به کاهش کیفی هتل‌ها شده، روبرو هستیم.


 


سیفی به دیگر محدودیت‌های اسکان زائران پرداخت و یادآور شد: اکثر هتل‌های با کیفیت مدینه تمایل به فروش غذا (فول برد) به همراه اسکان دارند اما از آنجایی که طبخ غذا برای زائران ایرانی به صورت متمرکز انجام می‌شود استفاده از ظرفیت این هتل‌ها فراهم نشد.


وی تاکید کرد: مجموعه این عوامل باعث شد اقامت زائران در مدینه النبی کاهش یابد.


این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت، به تشریح محاسبات در اختیار گذاشتن اتاق برای هر زائر پرداخت و عنوان کرد:‌ طبق استاندارد و بخشنامه کشور میزبان سرانه اسکان هر زائر در مدینه و مکه حدود 4 مترمربع فضای مفید و غیرمفید اتاق‌ها است که به دلیل محدودیت در تامین ظرفیت برای اسکان حجاج در مدینه در مواردی که مساحت اجازه می داد 5 نفر در هر اتاق نیز مجاز عنوان شد.


وی با بیان اینکه برای اسکان زائران کشورمان در هتل ها بیشتر از استاندارد و سرانه اسکان کشور میزبان  لحاظ شده است، مثالی زد و گفت:‌ مثلا ظرفیت اسکان یکی از هتل‌های مدینه 1079 نفر براساس مجوز وزارت حج عربستان (تصریح) است. اما وقتی براساس استاندارد‌های کشورمان تطبیق می‌دهیم امکان استقرار حدود 832 زائر وجود دارد و از این میزان بنا به دلایل و ملاحظاتی 775 زائر مستقر می‌شوند. در حالی که پول همان مجوز اولیه صادر شده، اخذ می شود.


وی تاکید کرد: ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه‌های حج مربوط به اسکان زائران در مکه مکرمه و مدینه منوره است.


براساس آمارها، امسال بیش از 86 هزار زائر ایرانی برای انجام حج تمتع راهی سرزمین وحی خواهند شد.


| شناسه مطلب: 95276




مکه مکرمه حج 98 زائر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران