برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد

برنامه‌های فرهنگی بعثه تشریح شد

حجت الاسلام و المسلمین احمدی با اعلام برنامه‌های متنوع فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفت:‌ خوشبختانه این برنامه‌ها با استقبال پرشور زائران خانه خدا همراه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری حج، با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی بعثه در مدینه و مکه مکرمه اظهارداشت: بخشی از برنامه‌های فرهنگی مربوط به روحانیون، معین و مبلغه ها یا معینه‌های کاروان حجاج است. از ابتدای عملیات حج در مدینه النبی 3 جلسه در هفته به منظور تبیین شرایط مکه، شیوه های اجرایی و مسائلی که باید در این شهر مقدس مورد توجه قرار گیرد، برگزار شده است.


مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه سه برنامه فرهنگی انس با قرآن، مودت و فصل میهمانی برای زائران در نظر گرفته شده است، گفت:‌ محافل انس با قران مربوط به تلاوت قران کریم بوده که به صورت روزانه توسط زائران کاروان‌ها در هتل برگزار می‌شود.


وی به تشریح برنامه مودت پرداخت و یادآور شد: تاکنون 9 جلسه برای هماهنگی و توجیه روحانیون کاروان‌ها به منظور طرح مسائل جدید فقهی از سوی شورای استفتاء برگزار شده است.


حجت الاسلام و المسلمین احمدی برنامه فصل میهمانی را مربوط به حفظ سوره‌های منتخب قران دانست و تصریح کرد: سوره‌های جمعه، انسان، واقعه و حجرات اثرات کاربردی در زندگی روزمره و ترویج سبک زندگی اسلامی و آداب دینی دارد. حتی در نمازهای مستحبی نیز قرائت می‌شود و به همین علت مد نظر قرار گرفته است.


وی در مورد برنامه فصل میهمانی ادامه داد: داوطلبان از قبل ثبت نام کرده و روحانی کاروان بر فرایند کار نظارت دارد. در ایام تشریق آزمونی از سوی روحانی و نماینده گروه یاوران حجاج به عمل می‌آید و به کسانی که از 2 تا 4 سوره را حفظ کرده‌اند، هدایایی اهدا می‌شود.


به گفته‌ مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری، یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی برگزاری جلسه انس و معرفت با حضور سخنران‌های ممتاز و قاری و مداح بوده که با هماهنگی قبلی در هتل از 3 تا 6 جلسه در مدینه با همکاری روابط عمومی و مسئولان فرهنگی مجموعه‌ها برگزار می‌شود و با استقبال پرشور زائران همراه شده است.


حجت الاسلام و المسلمین احمدی ، روایتگری را از دیگر برنامه‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود:‌ در سال‌های قبل این برنامه فقط در مکه مکرمه اجرا می‌شد و امسال در مدینه نیز برگزار می‌شود که با استفاده از نرم افزار، تصاویر سه بعدی اماکن مقدسه،‌ روضه نبوی، قبرستان بقیع و سایر اماکن برای زائران به نمایش در می‌آید و توضیحاتی در مورد تاریخ و آداب این اماکن ارائه می‌شود.


وی یادآور شد: روزانه 4 جلسه روایتگری در هتل‌ها انجام و در مجموع 60 جلسه در مدینه برگزار شده است.


مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری به برگزاری دعای پرفیض کمیل و ندبه در مدینه اشاره و عنوان کرد:‌ علاوه بر برگزاری این مراسم در همه هتل‌ها به صورت متمرکز نیز در سه هتل برگزار شده و امشب در 2 هتل برنامه ریزی شده است.


وی دیگر اقدامات را مربوط به جلسات شورای فرهنگی مجموعه ها با استفاده از خرد جمعی و مشورت مسئولان فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: مدیر مجموعه به عنوان رئیس شورا و مسئول فرهنگی هتل به عنوان دبیر شورا انجام وظیفه می‌کنند. همه مدیران، روحانیون، معاونین، معین و معینه‌های کاروان‌ها نیز اعضای شورا محسوب می شوند. کار این شورا برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی برای زائران است.


مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری در مورد تشکیل گروه یاوران حجاج بیان داشت: زائران جوان داوطلب هر کاروان که توانایی لازم برای فعالیت‌های علمی و جسمی را دارند شناسایی شده و معمولاً یک دوازدهم هر کاروان را تشکیل‌ می‌دهند.


وی به وظیفه گروه یاوران حجاج اشاره کرد و گفت:‌ اجرای مراسم و جلسات کاروان‌ها، گروه بندی و سازماندهی زائران، کمک به افراد کم‌توان برای انجام اعمال و مناسک، تشکیل شبکه اطلاع رسانی و هماهنگی زائران به خصوص در ایام تشریق از جمله وظایف این گروه است.


حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: در این راستا جلساتی قبل از حضور در سرزمین وحی برگزار شده و مسائلی همچون امداد و نجات، کمک به دیگران، مسائل دینی و ترغیب زائران به آنها آموزش داده شده است.


وی با بیان اینکه سه نشست با نمایندگان گروه های یاوران در مکه برگزار می‌شود، اظهارداشت: یکی از این نشست‌ها با حضور سرپرست حجاج ایرانی برگزار خواهد شد.


به گفته این مقام مسئول، مسابقات فرهنگی با کمک یاوران انجام می‌شود که تاکنون دو مسابقه در مدینه انجام شده و سه تا چهار مسابقه در مکه نیز برگزار خواهد شد. هدف از این مسابقات معرفت افزایی و آشنایی با سیره پیامبر، قرآن کریم، اهل بیت و موضوع غدیر شناسی است و جوایزی  به نفرات برتر اهدا می شود.


وی تأکید کرد: صددرصد کالاهای مورد نیاز فرهنگی و هدایای در نظر گرفته شده برای زائران از ایران تهیه شده تا صرفه جویی ارزی صورت بگیرد.




نظرات کاربران