دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند

دو حج در یکسال؛ زائران ایرانی از اقامت خویش در مکه می گویند

حجت الاسلام والمسلین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی روز پنجشنبه یک روز پس از حضور در مکه مکرمه، سرکشی از وضعیت زائران را با بازدید سرزده از سه هتل آغاز کرد؛ همان شیوه ای که در مدینه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، هتلهای «جوارالبیت»، «دار الجفری» و «ریانه المشاعر» در منطقه «العزیزیه» مقصد نخستین دیدارهای مسئول بعثه مقام معظم رهبری بود؛ هتلهایی که در مجموع 15 کاروان را در خود جای داده بودند.


جوارالبیت میزبان 6 کاروان از تهران، ورامین، گرمسار، سمنان و دامغان بود. حجت الاسلام والمسلمین نواب پس از اقامه نماز در مسجد محلی «فقیه» در جمع زائران کاروانهای ایرانی در هتل حضور یافت و با استقبال مدیران مجموعه و زائران روبرو شد.


«همه چیز عالی»، «دست شما درد نکند»، «خدا به شما خیر دهد» و «خدا حفظتان کند» از واژه هایی بود که زائران برای بیان قدردانی خویش از مسئولان بعثه و حج و زیارت بخاطر خدمات و تلاشهایشان در جهت رفاه حال اعضای کاروانها بیان می کردند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب حوالی ساعت 13 و 15 دقیقه به وقت محلی در هتل جوارالبیت حضور یافت؛ 45 دقیقه پس از اذان ظهر و زمانی که زائران برای صرف ناهار به رستوران می رفتند؛ رستورانی بزرگ با محیطی دلباز و میزهایی که از قبل چیده شده بود. رستوران 700 صندلی داشت برای 720 زائری که مهمانش بودند. از همه آنها می توانست بطور همزمان پذیرایی کند.


هنگامی که زائران، نماینده ولی فقیه را در جمع خود دیدند، همگی از جا برخاسته و در کمال احترام و خوش برخوردی، سلام کردند و پاسخ شنیدند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب توضیح داد که برای گفتن «عرض زیارت قبول به زائران و خداقوت به عوامل هتل» و آگاهی از وضعیت و مسایل و مشکلاتشان در آنجا حاضر شده است. همگی اما، فقط تشکر کردند و ابراز رضایت.


یک حاجی جوانتر که به نظر می رسید دلتنگ خانواده است، با اشاره به اقامت طولانی و 37 روزه زائران در سرزمین وحی، به مسئول بعثه مقام معظم رهبری گفت: آیا نمی شود تدبیری کرد که زودتر به ایران برگردیم؟ و آقای نواب در حالی که دستی به شانه اش می زد، پاسخ داد: «برای این کار، در تلاش هستیم اما اگر هم نشد، شما علاوه بر حج تمتع، همزمان یک حج عمره هم آمده اید.»


نماینده ولی فقیه در جمع بانوان زائر نیز حضور یافت. در آنجا، دو خانم معینه در کنار میزی نشسته بودند که رویش نوشته شده بود: «پاسخ به سوالات شرعی».


یکی از بانوان معینه که خود را «ثمنی» معرفی کرد، توضیح داد: در اینجا 6 کاروان حضور دارند اما فقط دو کاروان، معینه دارد. در نتیجه، ما به همه بانوان زائر کمک می کنیم. هر روز به اتاقهایشان می رویم و یا در رستوران، سوالات شرعی خود را می پرسند و ما پاسخ می دهیم.


حجت الاسلام و المسلمین نواب ضمن تشکر، به خانم های معینه توصیه کرد با توجه به اینکه مسئولیت «مهم و موثری» دارند، تلاش کنند تا بانوان حجاج در انجام مناسک و اعمال خویش، به وسواس و شک دچار نشوند.


سرپرست حجاج ایرانی پس از آن، قدم زنان به «دارالجفری» رفت؛ هتلی در همان نزدیکی با یک لابی بزرگ و نوساز که میزبان شش کاروان از ایران بود؛ 4 کاروان از یزد و دو کاروان از لرستان که هنوز یکی از آنها نیامده است.


در لابی، ابتکار «رحمان فضلی» مدیر ایرانی مجموعه در اعلام اسامی مسئولان کاروانها با عکس و شماره اتاق در قالب یک پوستر بزرگ که روی یکی از ستونها نصب شده بود، نظر حجت الاسلام والمسلمین نواب را به خود جلب کرد و این کار را مورد تحسین قرار داد.


نماینده ولی فقیه این بار هم مثل همیشه ترجیح داد با وجود شش دستگاه آسانسور، با پله ها به رستوران در طبقه بالا برود؛ جایی که زائران در حال صرف ناهار فسنجان بودند.


زائران مرد به محض اطلاع از حضور مسئول بعثه مقام معظم رهبری در جمع خود، بلند شده و با سردادن صلوات، خوشامد گفتند. هیچکس شکایتی نداشت؛ هتل نوساز بود با امکانات و فضای مناسب.


در بخش بانوان، حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: «ان شاءالله زیارتتان قبول باشد و با حجی مقبول به ایران برگردید.» پاسخ دادند: «ان شاءالله». نماینده ولی فقیه ادامه داد:«با هدف عرض خسته نباشید خدمت رسیدیم. اگر هم مساله و شکایتی هست بفرمایید تا رسیدگی شود.» و چند نفر از خانم ها جواب دادند:« همه چیز خیلی خوب است. دست تان درد نکند.»


چند قدم بعد، خانمی خود را به نماینده ولی فقیه رساند. ضمن تشکر گفت که «یک التماس دعا» دارد و می خواهد با رهبر معظم انقلاب دیداری داشته باشد.


این خانم – که خود را «زهرا پیریایی تنها» از نورآباد لرستان به خبرنگار ما معرفی کرد- به نماینده ولی فقیه گفت:«من فرهنگی بازنشسته با 37 سال سابقه خدمت و از خیران مدرسه ساز هستم و آرزو دارم خدمت آقا برسم.»


حجت الاسلام والمسلمین نواب قول داد تقاضای او را پیگیری کند. سپس به سراغ خدمه آشپزخانه رفت تا از آنها تشکر کند. سرآشپز گفت که کیفیت غذای امسال خیلی بهتر شده و مخصوصا، برنج آن عالی پخت می شود.


بعد هم توضیحات آقای «اکبر رضایی» رییس ستاد حج و زیارت در مکه و دیگر همکاران بود در باره اقداماتی که در زمینه تامین غذای زائران و بهبود کیفیت آن انجام شده و می شود.


«ریانه المشاعر» با 3 کاروان سومین هتلی بود که بازدید سرزده سرپرست حجاج ایرانی از آن صورت گرفت.


مدیران مجموعه و زائران که چنین انتظاری نداشتند، با شگفتی و خوشحالی، خود را به نماینده ولی فقیه رساندند. عده ای شروع کردند به گرفتن عکس خویش انداز و یادگاری و چندنفری هم برای خانواده هایشان با موبایل گزارش خبری تهیه می کردند!


زائران در اینجا همچون دو هتل دیگر کاملا راضی به نظر می رسیدند. چند نفری به صراحت گفتند که هیچ مشکلی نداریم و ادامه دادند:« خیلی لطف کردید که تشریف آوردید. بابت همه چیز دستتان درد نکند.»


آقای نواب توضیح داد:«انجام وظیفه بود. ان شاءالله زیارت همگی قبول باشد و خدا باز هم این سفر را قسمت خودتان و فرزندانتان بکند.»


دو زائر نیز به صورت در گوشی، درخواستهابی خصوصی با نماینده ولی فقیه مطرح کردند. یکی از آنها، پیگیر لپ تاپی بود که گویا هنگام ورود در فرودگاه مدینه توسط ماموران سعودی ضبط شده بود.


آقای رضایی رییس ستاد مکه توضیح داد که همه لپ تاپها را یک روز بعد به ستاد حج و زیارت داده اند و قرار شد درخواست خانم نیز پیگیری شود.


هر یک از هتلها اصرار کردند نماینده ولی فقیه و چندتن از مسئولانی که همراه وی بودند، ناهار را همانجا صرف کنند. حجت الاسلام والمسلمین نواب اما به دلیل اینکه غذا در هر هتل برای زائران آن است، این درخواستها را نپذیرفت.


به این ترتیب، حوالی ساعت 2 بعد از ظهر بازدید از هر سه هتل تمام شد بدون آنکه به کیفیت خدمات، کسی اعتراضی داشته باشد.


خبرنگار ستاد خبری حج در پایان نظر نماینده ولی فقیه را در باره این بازدید جویا شد. حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت:« در این سه هتل که مجموعا حدود 15 کاروان حضور داشتند، عموم زائران از عملکرد مدیران و مسئولین ابراز رضایت می کردند. برخی زائران هم از ما درخواست می کردند زمینه تشرف و زیارت با مقام معظم رهبری برای آنان فراهم شود که یکی از آنها، یک خانم زائر و از جمله نیکوکاران و مدرسه سازان بود.»


سرپرست حجاج ایرانی افزود: «البته، برخی زائران هم تذکراتی دارند که وظیفه ما است آنها را با گوش جان بشنویم و ان شاءالله برای حل آن، تصمیم گیری شود.»


آقای «اکبر رضایی» رییس ستاد حج و زیارت در مکه هم در مصاحبه ای جداگانه با خبرنگار ستاد خبری حج از حضور نماینده ولی فقیه در جمع زائران در هتلها ابراز خرسندی کرد و اظهارداشت:«این جای افتخار برای خادمین حجاج و مجموعه ستاد و کارگزاران حج دارد که زائران در حضور نماینده ولی فقیه، از شرایط اقامت خود ابراز رضایت می کنند. این کار، مایه دلگرمی ما است و باعث می شود خدمات بهتری در ادامه مسیر داشته باشیم.»


وی افزود: در گزارشهای روزانه و ارزیابی هایی که تاکنون از نحوه ارائه خدمات در حوزه های مختلف داشته ایم، رضایت زائران را در سطح بالایی شاهد هستیم و امیدواریم همین روند تا پایان عملیات حج ادامه یابد.


رییس ستاد حج و زیارت در مکه در عین حال از زائران خواست با توجه به پرشدن تمامی هتلها ظرف یک هفته آینده، در زمینه بهره گیری از رستورانها و آسانسورها همکاری و همراهی کنند تا همه بتوانند به خوبی از امکانات و ظرفیتهای موجود بهره ببرند.


وی یادآور شد: پس از انجام مناسک حج تمتع، بلافاصله بازگشت کاروانها به ایران یا اعزام آنها به مدینه آغاز می شود و در نتیجه، تراکم هتلها بیشتر از چند روز طول نخواهد کشید.


هم اکنون حدود 75 هزار زائر ایرانی در سرزمین وحی حضور دارند و این رقم تا 14 مرداد از 86 هزار نفر نیز خواهد گذشت.


این تعداد زائر در 80 هتل شهر مکه مستقر می شوند.




نظرات کاربران