سامانه ایرانی نظارت بر تردد کاروانهای حجاج راه اندازی شد

ستاد حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی سامانه ای خبر داد که با گزارش آنلاین و لحظه ای وضعیت تردد کاروانهای حجاج و اتوبوسهای حامل آنان در ایام مناسک حج تمتع، به ارایه خدمات مناسبتر و تامین هر چه بیشتر امنیت و آرامش آنان کمک می کند.

به گزارش ستاد خبری حج، هدف این سامانه، تسهیل در انتقال حجاج از مکه مکرمه به مناطق مختلف از جمله مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) و پیشگیری از وقوع حوادثی است که احتمال دارد برای زائران رخ دهد و جان شان را به خطر اندازد.


«محمدتقی قادری» مسئول فناوری اطلاعات حج تمتع 98 امروز (جمعه) در مصاحبه با خبرنگار ستاد خبری حج گفت: این سامانه «مدیریت عملیات نقل ترددی» نام دارد و به کاروانهای حجاج و ستاد مدیریت عملیات حج امکان می دهد با نظارت آنلاین بر نحوه تردد کاروانها چه هنگام حرکت با اتوبوس و چه، به صورت پیاده روی جمعی در مشاعر از بروز خطرات و بحرانهای احتمالی جلوگیری کنند.


وی افزود: عملیات حج به دلیل حساسیتها، ویژگی ها و اقتضائاتی که دارد، مدیران آن را ملزم می کند برای هدایت عملیات و پیشگیری از بحران، مدیریت هوشمند را با بهره گیری از نرم افزارهای نوین جدی بگیرند.


 قادری تصریح کرد: مجموعه سامانه های هوشمند مهندسان ایرانی به گونه ای طراحی شده اند که با «کنترل انجام وظایف محوله به واحدها»، «رصد وضعیت خدمات ارایه شده به زائران» و انطباق آن با اهداف و برنامه های تعیین شده از قبیل اخذ گزارش از صحنه ، ستاد عملیات بتواند به صورت لحظه ای، اوضاع را تحت مراقبت و کنترل داشته باشد.


وی توضیح داد: برای تحقق هدف سوم یعنی «گزارش از صحنه»، این سامانه با بهره گیری از نرم افزار موبایلی زائریار به گونه ای طراحی شده است که همه عوامل ستادی، مدیران کاروانها و مجموعه های استقرار حجاج به محض مواجهه با هر گونه اشکال و آسیبی در ارائه خدمات، می توانند موضوع را بسرعت به اتاق کنترل و فرماندهی عملیات اطلاع دهند.


این مقام مسئول با بیان اینکه مهمترین بخش از عملیات حج تمتع، انتقال حجاج از مکه به صحرای عرفات، مشعر و منا است، گفت: بروز کوچکترین اختلال در برنامه حرکت اتوبوسها به عرفات در همان روز نخست مناسک حج، موجب خستگی زائران و برهم خوردن برنامه های کاروانها می شود.


وی افزود: از همین رو، بسیار مهم است که ستاد عملیات حج بداند اتوبوسها، چگونه، با چه تعداد زائر، از کدام مناطق و از چه مسیری، حجاج را منتقل می کنند تا چنانچه اختلالی در این زمینه رخ داد، ستاد فوری وارد عمل شود.


 قادری یادآور شد: حدود 600 دستگاه اتوبوس در روز هشتم ذی الحجه باید ظرف چند ساعت و در سه مرحله، نزدیک به 90 هزار زائر ایرانی را از 80 هتل در مکه مکرمه از مسیری پرترافیک به صحرای عرفات منتقل کنند و به همین دلیل، مدیریت تردد آنها در توفیق عملیات حج بسیار مهم است.


مسئول فناوری اطلاعات حج تمتع گفت: سامانه مدیریت عملیات نقل ترددی در این زمینه بر فعالیت اتوبوسها در همه مراحل انجام مناسک حج تمتع و نحوه و مسیر حرکت آنان به صورت لحظه به لحظه نظارت می کند.


وی افزود: علاوه بر آن، حرکت کاروانهای حجاج هنگام پیاده روی از چادرهای محل استقرار آنها در منا به سوی جمرات با این سامانه رصد خواهد شد تا در صورت بروز هرگونه توقف و ازدحامی در مسیر آنان، موضوع فوری به ستاد عملیات و مدیران کاروانها منتقل شود.


قادری خاطرنشان کرد: حتی بروز اتفاق برای هر زائر نیز بلافاصله از سوی راهنمایان کاروانها در این سامانه ثبت خواهد شد.


به گفته وی، این سامانه در اختیار مدیران و راهنمایان حجاج در هر کاروان قرار می گیرد تا در موسم حج، وضعیت مسیر را چه هنگام حرکت به صورت سواره و چه پیاده برای ستاد عملیات ارسال کنند و در عین حال، از برنامه ها و دستورات اتاق فرماندهی و کنترل عملیات نیز فوری باخبر شوند.


مسئول فناوری اطلاعات حج تمتع گفت: در این سامانه، حتی لحظه ورود کاروانها به جمرات و پایان مراسم سنگ زدن به شیطان ثبت می شود تا قربانگاه بتواند همزمان با آنها، برای قربانی کردن برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.


 قادری یادآور شد: سامانه یادشده روی گوشی های تلفن همراه نصب می شود و استفاده از آن در همه شرایط برای مدیران کاروانها بسیار سهل و آسان است.


وی مستندکردن گزارشهای عملیات سالانه حج را برای آگاهی از مشکلات و برنامه ریزی برای رفع آن در سالهای بعد از دیگر کاربردهای این سامانه هوشمند طراحی شده عنوان کرد.


این مقام مسئول در ستاد حج و زیارت اطمینان داد به کارگیری این نرم افزار که در چارچوب سیاست توسعه دولت الکترونیک صورت گرفته است، در راستای کاهش نگرانی حجاج ، جلوگیری از بحران و افزایش ایمتی عملیات حج تمتع در مراحل مختلف تاثیر زیادی خواهد داشت.


گزارش خبرنگار ستاد خبری حج حاکی است این نرم افزار چهارشنبه شب در ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه به ریاست «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت رونمایی شده است.


نسخه آزمایشی این سامانه سال گذشته راه اندازی شده بود.




نظرات کاربران