وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد

وضعیت حجاج ایران در نشست رییس سازمان حج با وزیر حج عربستان بررسی شد

رییس سازمان حج و زیارت کشورمان و وزیر حج و عمره عربستان در نشستی وضعیت زائران ایرانی در مکه و مدینه و مسایل آنان را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دیدار «علی رضا رشیدیان» با «محمدصالح بن طاهر بنتن» وزیر حج و عمره عربستان روز پنجشنبه در مکه مکرمه برگزار شد.


رشیدیان در نشستی خبری در این زمینه توضیح داد: ما و عربستان به نوعی جدای از روابط سیاسی دو کشور، کار حج را دنبال کرده ایم و از همان آغاز مذاکرات و تفاهمنامه ای که چندماه پیش در رابطه با مساله حج تمتع با طرف عربستانی امضا کردیم، به این موضوع توجه شد.


وی گفت: در این تفاهم نامه، مسایل مختلف مرتبط با حجاج ایرانی از جمله سفر، اقامت و دیگر موضوعات مرتبط با زایرین مطرح شده و بر اساس این توافقات، تاکنون کارها پیشرفت خوبی داشته است .


رشیدیان نشست خود با وزیر حج عربستان و دیدارهایی که پیش از آن، با رییس موسسه مطوفین ایران و روسای مکاتب 9 گانه خدمات ایرانیان داشته است، در همین راستا دانست و یادآور شد که در میهمانی امیر مدینه به اتفاق چند تن ازمسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه و سازمان حج و زیارت نیز در همین چارچوب شرکت کرده است.


رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در مجموع، تعاملات ما در حوزه عملیات حج تاکنون خوب پیش رفته است.


وی یادآور شد: ما در جلسه مذاکره برای انعقاد تفاهم نامه با طرف عربستانی نیز گلایه هایی از عملکرد موسسه مطوفین – عهده دار خدمات به حجاج ایرانی مطرح کردیم که مسوول مطوفین ایرانی تغییر کرد و مسوول جدیدی که برای این کار منصوب شده، برای تسهیل در خدمات به ایرانی ها اقدامات خوبی داشته است.


رشیدیان به کارگیری اتوبوس های جدید مدل 2019 و 2020 میلادی برای جابجایی حجاج ایرانی را از جمله این خدمات بیان کرد.


وی گفت: در رابطه با اقامت حجاج ایرانی نیز طرف عربستانی تعامل خوب و عملکرد قابل قبولی داشته است «هر چند، یک مشکل اساسی در این زمینه در مدینه منوره داریم که ناشی از تخریب هتل های اطراف حرم و عدم ساخت و سازهای مناسب است.»


رشیدیان افزود: در زمینه تغذیه و تدارکات هم با توجه به شرایط و ذائقه زائران ایرانی و نیازهای جسمی آنها و معاینات پزشکی ای که از قبل انجام شده بود برنامه غذایی مناسبی تهیه و تدارک دیده شد و دو آشپزخانه مرکزی در مدینه منوره و دو آشپزخانه مرکزی در مکه مکرمه به علاوه دو هتل خودپخت نسبت به تامین غذای مناسب برای حجاج ایرانی اقدام می کنند.


رییس سازمان حج و زیارت در مجموع نتیجه گرفت که « تا اینجای کار، مشکل خاصی با طرف عربستانی نداشته ایم و با ما همکاری خوبی دارند، هرچند، ناهماهنگی‌هایی در بحث گمرک و فرودگاه‌ها با طرف عربستانی داشتیم و در جلسه اخیر با وزیر حج عربستان به آنها اشاره کردیم. »


وی گفت: «من فکر می کنم مسئولین عربستانی در ارائه خدمات به مردم عزیز ایران عنایت خاصی دارند. وزیر حج عربستان هم در جلسه اشاره داشتند که صدور ویزای الکترونیک برای حجاج ایران تقریبا استثنا بوده و به هیچ کشور دیگری به صورت الکترونیکی مانند ایران ویزا داده نشده است .» 


رشیدیان توضیح داد: «ما تمامی ویزاهایمان را از طریق مسار الکترونیک دریافت کردیم یعنی بدون حضور کنسولگری و به سهولت و روان توانستیم ویزای زائران را دریافت کنیم.»


وی در عین حال، وجود برخی کاستی ها در خدمات طرف عربستانی را تایید کرد و اظهارداشت: در جلسات و بازدیدهایی که همراه با مسئولین موسسه مطوفین صورت گرفت مشکلاتی از جمله مسایل خنک کننده در چادرهای منا و عرفات ، تامین جایگاه مناسب در مشعرالحرام ، سرویس های بهداشتی ، مسیرهای حرکت و ساعتهای حرکت زائران مطرح شد و آنها قول دادند این مشکلات را برطرف کنند.


رییس سازمان حج و زیارت افزود: خوشبختانه، مسیر زیرگذر دسترسی به رمی جمرات در حج جاری آماده بهره برداری است که برای رفتن به منطقه رمی جمرات مسیر سهل تری در اختیار زائران ما می گذارد . علاوه بر آن، با توجه به تقسیم بندی هایی که برای مکاتب مختلف ما انجام شده است، امیدواریم امسال خدمات بهتری در این رابطه داشته باشیم .


رشیدیان با بیان اینکه «طرف های عربستانی بنابر همکاری با ایران در موضوع حج را دارند»، یادآور شد: البته، برخی مسائل مانند موضوع هواپیما و وضعیت پروازهای حجاج ایرانی نکته ای است که ما همچنان پیگیر آن هستیم.


وی افزود: در جلسه با وزیر حج عربستان همچنین درخواست شد به سه هواپیمای دیگری که در قرارداد لیزینگ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) آمده است، اجازه داده شود تا در برنامه بازگشت حجاج به‌کارگیری شوند.


رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در صورت به کارگیری این هواپیماها طول سفر بازگشت زائرین ایرانی به وطن کوتاه تر شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است همه حجاج کشورمان بتوانند قبل از ماه محرم وارد ایران شوند؟، یادآورشد: همه زایرین نمی توانند قبل از محرم بطور کامل وارد کشور شوند چراکه زائران مدینه بعد که تا ششم ذیحجه وارد عربستان می شوند، بعد از مناسک حج، زیارت مدینه را در پیش دارند.


رشیدیان گفت: با توجه به محدودیت تعداد پروازها و مشکلاتی که در این رابطه با طرف عربستانی داشتیم، پروازهای بازگشت حجاج ایرانی تا هشتم محرم برنامه‌ریزی شده است اما اگر پروازهای سه هواپیمای پهن پیکر ما مورد موافقت قرار بگیرد امیدواریم طول زمان بازگشت را کوتاه تر کنیم.


رییس سازمان حج و زیارت همچنین از رسانه ها به دلیل اطلاع رسانی مناسب به مردم در زمینه حج قدردانی کرد و گفت: با توجه به رضایتی که وجود دارد و پاسخ بموقع به سوالاتی که در ذهن مردم بوده، به نظر می رسد رسانه به رسالت خود عمل کرده و نتیجه آن، آرامشی است که هم مردم و هم  حجاج در این زمینه دارند.


وی ابراز امیدواری کرد همانطور که در شعار حج آورده شده، حج هم فرصتی برای خودسازی حجاج و هم گسترش اخوت دینی و وحدت اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری باشد و به زمینه سازی در هزاره سوم برای ایجاد تمدن بزرگ اسلامی کمک کند.




نظرات کاربران