حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید حجاج ایرانی: 

سلام ما را به «آقا» برسانید
حجاج ایرانی:

سلام ما را به «آقا» برسانید

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت در ادامه بازدید سرزده از مراکز استقرار حجاج ایرانی در مکه مکرمه امروز به دو هتل «الصاعد بلازا» و «المزن المتالقه» رفت؛ جایی که زائران بلندتر از همیشه درخواست خود را برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» از هنگام حضور در مدینه و مکه، سرکشی از هتلهای زائران ایرانی را برای آگاهی از وضعیت و مسائل و مشکلات آنان جزو اولویتهای کاری خویش قرار داده و بسیار مقید است که تاخیری در انجام آن رخ ندهد.


او در طول دوره 18 روزه اقامت خود در مدینه به این برنامه پای بند بود و هر روز پس از شرکت در نماز ظهر مسجدالنبی (ص)، به چند هتل اسکان زائران ایرانی می رفت. هتلهای مدینه در اطراف حرم قرار دارد و این ویژگی باعث شده بود نماینده ولی فقیه روزانه بین دو تا سه هتل را بازدید کند و نظرات و درددلهای زائران را در باره موضوعات مختلف بشنود.


حجت الاسلام والمسلمین نواب از هنگام استقرار در مکه مکرمه در هفته جاری نیز به این سنت خویش پای بند بوده است.


او که روز گذشته در بازدید از سه هتل در منطقه «العزیزیه» مکه با زائران ایرانی گفت وگو کرده بود و همه از شرایط اقامت خویش، کاملا رضایت داشتند، امروز هم به دو هتل در همان منطقه رفت تا با کاروانهایی دیگر از حجاج ایرانی گفت وگو کند.


این بار، آقای «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت نیز در کنار نماینده ولی فقیه بود.


نماینده ولی فقیه به روال معمول خویش پس از ادای نماز ظهر و عصر بازدید روزانه خویش را آغاز کرد و در ابتدا به هتل «الصاعد بلازا» رفت. این هتل در «شارع المک خالد» و در فاصله 9/5 کیلومتری مسجدالحرام قرار دارد. ظرفیت آن، 1656 زائر است که 1255 حاجی ایرانی در 342 اتاق آن اسکان داده شده اند.


این هتل در مجموع دارای 15 طبقه است و 8 کاروان از استانهای آذربایجان غربی و مازندران در آن استقرار دارند.


به محض آنکه مینی بوس حامل نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که رییس سازمان حج و چندتن از معاونین و بازرسان او را همراهی می کردند، جلوی هتل توقف کرد، مدیران مجموعه و گروهی از روحانیون کاروانها که در لابی بودند، به استقبال حجت الاسلام والمسلمین نواب آمدند.


با وجود آنکه هتل 12 دستگاه آسانسور داشت، اما نماینده ولی فقیه به سنت همیشگی ترجیح داد از پله ها برای رسیدن به اتاق پزشک و رستوران استفاده کند.


در اتاق پزشک هتل، هیچ بیماری نبود و نماینده ولی فقیه به این خاطر خدا را شکر کرد.


پس از آن، حجت الاسلام والمسلمین نواب به رستوران هتل رفت تا با زائران دیدار کند.


آنها به محض آنکه دریافتند نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج در میان آنان هستند، به احترام ایشان، از جای برخاسته، چندبار صلوات فرستاده و به گرمی احوالپرسی کردند، برخی با روبوسی و عده ای هم با دست دادن و البته، مثل همیشه، عکسهای بی پایان یادگاری با گوشی های تلفن همراه.


در آنجا، گروهی از اعضای کاروانی از ارومیه که صبح امروز رسیده و پس از انجام مناسک عمره تمتع، با همان لباس احرام در رستوران حضور یافته بودند، شگفت زده و خوشحال از حضور مسئول بعثه مقام معظم رهبری، با وی دیدار و احوالپرسی کردند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب در رستوان بخش بانوان نیز برای «عرض زیارت قبول» حضور یافت. آنان خوشحال بودند و از شرایط اقامتی خویش راضی. در این میان،  چند تن از بانوان که سن بالاتری داشتند، خود را به نماینده ولی فقیه رساندند و ضمن تشکر از شرایط خویش با اصرار گفتند: لطفا سلام گرم ما را به رهبر انقلاب برسانید.


یکی از بانوان با لهجه مازندرانی گفت: «به آقا بگویید خیلی دعاگوی ایشان هستیم و اینقدر دلمان می خواهد ایشان را از نزدیک زیارت کنیم اما سعادت نداریم. »


یکی دو نفر از خانمها نیز چند سوال شرعی در باره نحوه طواف و مسائل مربوط به آن از نماینده ولی فقیه پرسیدند و جواب گرفتند.


هنگام خروج چند نفری از اعضای یک کاروان از بابل استان مازندران از برنامه پرواز بازگشت خویش گلایه داشتند. می گفتند سفر آنان، به دلیل تغییر برنامه پروازها حدود یک هفته کوتاه شده و علاوه بر آن، باید از طریق فرودگاه مدینه به ایران پرواز کنند در حالی که کاروان آنها مدینه قبل بوده است.


این عده، خواستار پیگیری موضوع از طریق مسئولان اجرایی حج و زیارت بودند و اصرار داشتند در صورت بازگشت از مدینه، به آنها فرصت استراحت و زیارت دوباره حرم نبوی داده شود.


دومین مقصد بازدید مسئول بعثه مقام معظم رهبری، هتل «المزن المتالقه» بود که به دلیل ترکیب کاروانهایش، باید آن را «ایران کوچک» خواند.


ظرفیت این هتل بر حسب دستورالعمل عربستان سعودی بیش از 4300 نفر است که سازمان حج و زیارت 2450 زائر ایرانی را در آن جای داده است.


این هتل 14 طبقه و 1074 اتاق دارد که بسیاری از آنها، دو نفره است اما سازمان حج و زیارت به شیوه حج تمتع، اتاقهای مردان و زنان را در همه هتلها از یکدیگر جدا کرده است.


مزن المتالقه اکنون میزبان 18 کاروان از استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و همدان است؛ زائرانی از اقوام و مناطق چهار گوشه ایران با پوشش، گویش و فرهنگها و سنتهای متفاوت اما همگی ایرانی و همدل و صمیمی.


کارکنان هتل و زائرانی که در لابی آن نشسته و مشغول گوشی های خود بودند، به محض دیدن نماینده ولی فقیه با خوشرویی به استقبال او آمدند.


نماینده ولی فقیه سپس به رستوران های خواهران و برادران رفت تا به زائران «زیارت قبول» بگوید و چنانچه مساله و مشکلی دارند، آنها را بشنود و پیگیر حل آن شود. پاسخ اما همانند دیگر هتلهای مکه، تشکر و قدردانی بود و البته، بازهم، چندین درخواست برای رساندن «سلام گرم به آقا.» یکی از خانمها گفت:« به رهبر انقلاب بگویید ما در اینجا ایشان را دعا می کنیم.»


در رستوران مردان نیزکه تعداد کمی در حال غذا خوردن بودند، آشپزها توضیح دادند که اینجا بخش ویژه افراد غذای رژیمی است.


آقای «شمقدری» مدیر ایرانی مجموعه این ابتکار را به خرج داده بود و هر زائری که با نماینده ولی فقیه صحبت می کرد، از خدمات مدیر هتل نیز به نیکی سخن می گفت. می گفتند: آقای شمقدری روز و شب در خدمت زائران است.


معلوم شد برای رفاه حال حجاج، هم رستوران مردان و هم بانوان، دو بخش رژیمی و غذای عادی دارد تا هر کس هر کدام را خواست، انتخاب کند و در میان افرادی بنشیند که آن غذا را صرف می کنند.


غذای زائران بر اساس یک برنامه هفتگی و در آشپزخانه های مرکزی طبخ می شود اما هر وعده شامل دو غذای انتخابی است: غذای اصلی گرم در وعده های ناهار و شام که از گوشت قرمز یا سفید همراه با برنج است و غذای رژیمی که اغلب ترکیبی از غذاهایی با گوشت سفید غیر سرخ کردنی و سبزیجات است.


رستوران هتل بزرگ بود و تقریبا خالی. هنوز ساعت 2 نشده بود اما ظرفیت فراوان رستوران به گونه ای بود که می توانست همه آنان را در مدت کوتاهی سرویس بدهد. در انتهای رستوران عادی مردان، 30 – 40 نفری مشغول صرف ناهار بودند.


عرب های خوزستانی تا چشمشان به سرپرست حجاج ایرانی افتاد، گل از گلشان شکفت و لبخندزنان با گفتن عباراتی نظیر «اهلا و سهلا»، «مرحبا» و «خوش آمدید» نماینده ولی فقیه را در آغوش گرفتند.


زائران دیگر استانها که در میزهای آن طرف تر نشسته بودند هم از جای برخاسته و شروع به احوالپرسی و تشکر و قدردانی کردند.


آقای رشیدیان هم به برخی سوالات زائران پاسخ داد. چندنفری از آنها معتقد بودند باید دولت ارز فراوان با نرخ 7 هزار تومان به آنها می داد تا بتوانند سوغاتی بخرند. می گفتند 200 دلاری که از بانک ملی گرفته اند، کفاف خرید چیزی را نمی دهد.


رییس سازمان حج توضیح داد که دولت برای انجام سفر حج آنان، مقادیر زیادی ارز 7 هزارتومانی پرداخت کرده وگرنه هزینه سفر آنان به جای 25 میلیون تومان 45 میلیون تومان می شد، ضمن آنکه آن 200 دلار هم برای خریدهای ضروری است نه سوغاتی.


آقای رشیدیان تاکید داشت که حجاج برای کمک به رونق تولید و خرید ارزانتر بهتر است از همان ایران خریدهای خود را انجام دهند و سازمان حج هم در این زمینه، مراکزی را پیش بینی و معرفی کرده است.


در حالی که رییس سازمان حج مشغول گفت وگو با زائران بود، نماینده ولی فقیه از پله ها یک طبقه پایین رفت تا از درمانگاه مستقر در هتل مزن المتالقه دیدن کند و به پزشکان و کادر درمانی آنجا خدا قوت بگوید.


اینجا، درمانگاه مرکزی منطقه 2 حجاج ایرانی در مکه مکرمه بود با شش پزشک عمومی و دو متخصص. به گفته دکتر  ملک زاده کاشانی  رییس درمانگاه، روزی تا 350 مورد ویزیت و 300 مورد تزریقات، پانسمان و خدمات جانبی و پاراکلینکی در آن انجام می شود.


درمانگاه، فضای بزرگی داشت اما بیمار چندانی در آن به چشم نمی خورد. دو – سه نفری در بخشهای جداگانه مردان و زنان برای انجام تزریقات آمده بودند.


پزشکان و کادر درمانی خرسند از حضور نماینده ولی فقیه در باره کار خود توضیح دادند و اینکه الحمدالله، هنوز تعداد بیماران زیاد نیست و ان شاءالله که بیشتر هم نشود.


در این درمانگاه، پزشکان متخصص هم حضور داشتند. یکی دو نفر از پزشکان این مجموعه در جریان دیدار سرپرست حجاج ایرانی از وی خواستند به گونه ای برنامه ریزی شود که پزشکان برای اعزام به مناسک حج به منظور خدمت به زائران ناچار نشوند مرخصی بگیرند. درخواستشان این بود دانشگاهها، بیمارستانها و نهادهای دولتی متبوع آنها، به جای مرخصی، ماموریت بدون حقوق به آنها بدهند. به گفته آنها، برخی ادارات برای کارکنانی که برای خدمات رسانی در ایام حج اعزام می شوند، ماموریت بدون حقوق می دهند اما برخی دیگر مثل بیمارستانها، نه.


نماینده ولی فقیه در پاسخ گفت: این موضوعی است که دولت و سازمان حج باید در باره آن تصمیم بگیرند اما پیشنهاد کرد که پزشکان و کارکنان دیگر دستگاههای دولتی، درخواست خود را بطور جمعی در قالب نامه به مجموعه های خود بنویسند و رونوشت آن را نیز برای پیگیری به سازمان حج بدهند تا یک وحدت رویه در این زمینه صورت گیرد.


حال و هوای این دیدارها نشان می داد زائران از شرایط اقامتی خود کاملا راضی هستند و نسبت به انجام مناسک حج تمتع نیز هیچ نگرانی ندارند.


 


 


 


 


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران