سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه

سپاسگزاری نماینده ولی فقیه از «خادمان پنهان حج» در آشپزخانه های مکه

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی امروز شنبه از دو مرکز بزرگ تهیه غذای زائران کشورمان در مکه مکرمه بازدید کرد تا ضمن قدردانی از تلاش کارکنان این مراکز که آنها را «خادمان پنهان ضیوف الرحمان» خواند، از نزدیک وضعیت مواد اولیه و نحوه پخت غذا را بررسی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این بازدید که بیش از دو ساعت طول کشید، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» همراه با «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان ستاد عملیات حج از بخشهای مختلف آشپرخانه های «ابوالجدائل» و «الافندیه» دیدن کردند.


اهمیت این بازدید از آنجا است که با فرارسیدن زمان انجام مناسک حج تمتع و ورود تقریبا همه زائران ایرانی که شمار آنان امسال بیش از 86 هزار نفر می رسد، تامین غذای باکیفیت آنها بیش از پیش اهمیت دارد.


به گفته کارشناسان، مسئولان حج و زیارت از زمان آغاز موسم حج و ورود اولین کاروانها از هفدهم تیرماه به مدینه و سپس مکه، با برنامه ریزی مناسب، نظارت قوی و تهیه و پخت غذاها توسط خود ایرانیان در آشپزخانه هایی مدرن و مجهز در هر دو شهر مقدس، تا اینجای کار مسئولیت خود را در تامین یک رژیم غذایی مناسب، متنوع و با کیفیت برای زائران بخوبی انجام داده اند.


غذای زائران ایرانی در مکه در دو آشپرخانه بزرگ «الافندیه» با ظرفیت بیش از 65 هزار و «ابو الجدائل» 25 هزار پرس غذای گرم در هر وعده و نیز، دو هتل خودپخت «میلینیوم» و «الدانه» تهیه می شود. در مدینه نیز تامین غذای زائران که شمار آنها در هر دوره از 10  هزار نفر تجاوز نمی کند، بر عهده دو آشپرخانه بزرگ «زین» و «دخیل» است.


غذا در همه آشپزخانه های یادشده بر اساس یک برنامه هفتگی منظم که به تایید هیات پزشکی و متخصصان تغذیه در ایران رسیده و منطبق با ذائقه ایرانی است، تهیه می شود و کار پخت آن زیر نظر کارشناسان ناظر توسط آشپزها و عواملی صورت می گیرد که همگی از ایران اعزام شده اند.


«مهران فرشید» مسئول ستاد تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 در جریان بازدید امروز سرپرست حجاج ایرانی توضیح داد: تا چند سال قبل طبخ غذا به صورت پراکنده توسط هر هتل انجام می شد اما به منظور افزایش سطح ایمنی در طبخ، افزایش سطح رضایت‌مندی زائران ، ارتقای بهداشت و کیفیت مواد مصرفی، جلوگیری از اسراف و صرفه اقتصادی در تولید انبوه غذا و نیز ایجاد محدودیت توسط دفاع مدنی عربستان ، کار در این حوزه متمرکز شده و هم اکنون، طبخ غذا در آشپزخانه های مجهز و مدرن با استقرار نیروهای فعال و حرفه ای از ایران صورت می گیرد.


بازدید مسئول بعثه مقام معظم رهبری و هیات همراه از آشپزخانه «ابوالجدائل» آغاز شد.


«حسین صمدی» مسئول ایرانی این مرکز که همراه با جمعی از مسئولان ستاد مکه از حجت الاسلام والمسلمین نواب استقبال کردند، توضیح داد که در این آشپزخانه 63 نفر – همگی از استان قم- کار می کنند تا در موسم دو ماهه حج درزمان پیک در هر وعده 20 هزار غذای گرم تهیه کنند.


در همان ابتدای ورود به ساختمان سه طبقه ابوالجدائل، ماسک و روکش موی سر به همه اعضای هیات داده شد تا مقررات بهداشتی رعایت شده باشد. تمامی آشپزها و دستیاران آنها که همگی با روپوش سفید، ماسک زده و پوشش بهداشتی بودند، کنار دیگ ها در دو ردیف ایستادند و با ورود نماینده ولی فقیه، شروع به صلوات فرستادن و چاوشی خواندن کردند. صحنه زیبایی بود.


فعالیت مداوم در دمای بالا آشپزخانه ها افرادی با انگیزه و با روحیه قوی می خواهد و پیدا بود که کارکنان این آشپزخانه همچون الافندیه از چنین روحیه و ایمانی برای خدمت به «ضیوف الرحمان» برخوردارند.


آنها فعالیت خود را ارزش و عبادت می دانند و به گفته یکی از مدیران آشپزخانه، هر روز کار را با وضو و قرائت دعای مخصوص آن روز آغاز می کنند با این نیت و انگیزه که خدمت بیشتری به زائران ارایه دهند.


در این آشپزخانه های مدرن و صنعتی، از طبخ غذا به شیوه سنتی خبری نیست. بر خلاف گذشته، همه غذاها حتی برنج با استفاده از دیگ های مکانیزه و به شیوه ای بهداشتی تهیه می شود تا خواص آن هنگام پخت از بین نرود.


با این حال، انتخاب مواد، آماده سازی و ترکیب آنها، زمان پخت و دیگر جزییات آشپزی همچنان در اختیار تهیه کنندگان غذاهاست و در نتیجه، کارکنان آشپزخانه ها باید در کنار دیگ ها باشند و امور پخت و نظارت بر آن را انجام دهند.


زمانی که وارد آشپزخانه ابوالجدائل شدیم، آشپزها در 10 دیگ بزرگ در حال تهیه خورشت و 10 دیگ نیز درحال تهیه سوپ شب حجاج بودند. به پیشنهاد آقای رشیدیان، سرپرست حجاج ایرانی غذای یکی از دیگ ها را به نشانه ابراز همبستگی با خادمان ضیوف الرحمان هم زد و جمعیت صلوات فرستادند.


در این آشپزخانه بزرگ، سوپ و انواع خورشت و برنج در طبقه همکف و سرخ کردنی ها شامل انواع کباب در طبقه دوم طبخ می شد و طبقه سوم نیز ویژه امور اداری بود.


تست نان بربری و شیرینی تولیدی این آشپزخانه و قدردانی نماینده ولی فقیه از تلاشهای کارکنان مجموعه، پایان بخش بازدید از آشپزخانه ابوالجدائل بود.


آقای نواب خطاب به نیروهای این مجموعه گفت: «دستتان درد نکند. ان شاءالله این خدمات به ضیوف الرحمان در کارنامه اعمال تان ثبت شود. شما نه تنها حج انجام می دهید بلکه در ثواب حج همه زائرینی که از خدمات شما بهره می برند نیز شریک خواهید بود.»


 آشپزخانه «الافندیه» در منطقه نسیم مکه مقصد دوم این بازدید بود؛ آشپزخانه ای بسیار بزرگ، مدرن و مجهز با سالن های وسیع، سردخانه های مختلف و دستگاههایی که تقریبا تمام مراحل کار از جمله پخت برنج را از مرحله الک تا شست و شو، دم کردن و ارسال به هتل ها به صورت مکانیزه انجام می دهد و هر سالن آن، مخصوص کاری است. در یکی، فقط سوپ و خورشت تهیه می شد، در دیگری، به کار آماده کردن انواع کباب مشغول بودند، یکی، ویژه پوست کندن انواع پیاز و سیب زمینی و سبزیجات و دیگری، سرخ کردن آن بود؛ با مجموعه ای از انبارهای وسیع مواد اولیه و سردخانه هایی با دماهای متفاوت تا ارزش غذایی مواد برای مدت طولانی حفظ شود.


«عبدالله زین» مالک عربستانی این آشپزخانه معتقد بود «الافندیه» بزرگترین و مدرنترین آشپزخانه صنعتی در عربستان است و با ظرفیت تولید حداکثر یکصدهزار پرس غذا در هر وعده و تجهیزات جدید، در حال حاضر رقیبی درعربستان ندارد.


مدرن تر بودن این آشپزخانه از همان ابتدای ورود هویدا بود. علاوه بر ماسک و روکش سر، به هر یک از اعضای هیات، یک روپوش سفید برای بازدید داده شد. هنگام ورود نیز کفشها با یک دستگاه  ویژه دارای کفپوش نایلونی می شد و دستها را نیز باید در دستگاهی، ضد عفونی می کردند تا، مجوز عبور داده شود.


سرپرست حجاج ایرانی در جریان این بازدید، ضمن سرکشی به بخش های مختلف و آگاهی از فرایند تهیه و طبخ غذا و وضعیت انبارها، با کارکنان به گرمی صحبت کرد و جویای احوال آنها شد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب و آقای رشیدیان در این آشپزخانه نیز به نشانه همراهی و همبستگی خادمان ضیوف الرحمان، یکی از دیگ های بزرگ سوپ را هم زدند.


چاوشی خوانی و قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) از جمله برنامه های ویژه کارکنان این آشپزخانه بود که بخش عمده ای از 200 کارگر و سرآشپزهای ایرانی آن را خراسانی ها تشکیل می دادند و مدیریت آن با «رحیم غروری» از مشهد بود.


علاوه بر ایرانی ها که بخش اصلی کار پخت غذا بر عهده آنها است، 350 کارگر از کشورهای مختلف که در عربستان مقیم هستند نیز در نظافت و شستشو به آنها کمک می کردند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان این بازدید به خبرنگاران گفت:« در مورد کیفیت طبخ غذاها که نتیجه زحمات برادران عزیز و خادمان ضیوف الرحمان در این آشپزخانه ها است، بهترین قضاوت کننده خود زائران هستند و دربازدیدهایی که در چند روز گذشته از هتل ها داشتم، هم زائران و هم توزیع کنندگان غذا در رستوران ها از طبخ غذاها و نوع برنجی که استفاده می شود، کمال تشکر را داشتند.»


وی افزود: آنها معتقد بودند غذاها و برنجی که طبخ می شود، باکیفیت است و از «خادمین پنهان ضیوف الرحمان» که در آشپزخانه ها و دیگر بخش های مجموعه حج و زیارت در خدمت زائران هستند، قدردانی می کردند.


نماینده ولی فقیه تصریح کرد: آنچه هم در مدینه و هم در مکه  کار را به منصه ظهور می رساند عشق و علاقه خادمین ضیوف الرحمان به خدمتگزاری به مهمانان خدا و حرم پیامبر گرامی اسلام و ائمه مظلوم بقیع است و ان شاءالله که خداوند همه این عبادات و خدمتگزاری ها را قبول کند.


سرپرست حجاج ایرانی گفت: کیفیت غذای زائران در طول سالها، روندی رو به رشد داشته و امسال شرایط آن از گذشته خیلی بهتر است.


وی یادآور شد: البته، در گذشته هم غذای حجاج خوب بود ولی شرایط آن زمان با امکانات امروز فرق می کرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز امیدواری کرد آنچه انجام می گیرد ضمن تامین سلامت جسمی، زمینه خودسازی و اصلاح بهتر روحی ، روانی و اخلاقی همه زائران ایرانی خانه خدا شود تا  آنها با دستی پر ازمعنویت و حجی مقبول به وطن برگردند.


آقای رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز به خبرنگاران گفت: « کارکنان آشپزخانه ها به عنوان خادمان ضیوف الرحمان در شرایط سخت و بسیار دشوار کارمی کنند.»


وی افزود: «آنها با رعایت همه نکات بهداشتی، غذاها را متناسب با ذائقه های مختلف ایرانی و دارای کالری موردنیاز مناسک حج تهیه می کنند که جای تقدیر فراوان دارد.»


وی با ابراز رضایت از وضعیت تولید و توزیع غذای حجاج تصریح کرد: در آشپرخانه الافندیه در حال حاضر روزانه بیش از 62 هزار غذا آماده می شود و کارکنان آن تاکنون توانسته اند غذای باکیفیت و مناسبی در اختیار زائرین ضیوف الرحمان قرار دهند.


آقای رشیدیان ابراز امیدواری کرد این روند تا زمان بازگشت زائران ادامه پیدا کند.


رییس سازمان حج و زیارت  یادآور شد: نوع و کیفیت غذاها، مواد اولیه و میزان کالری آن با توجه به ایام مختلف حضور زائران در مناسک حج ، در کمیسیونهای تخصصی که در طول سال با حضور هیات پزشکی، تیم های تخصصی در حوزه آشپزی ، افراد باتجربه در زمینه حج و نمایندگان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تشکیل می شود، برنامه ریزی و تصویب شده است.


وی گفت: در این زمینه، مسائل بهداشتی، اشکالات و آسیبهایی که در سالهای پیش داشتیم و ذائقه های زائران ایرانی مدنظر قرار گرفته و برای ایجاد تنوع غذایی مناسب در ایام طولانی اقامت حجاج در سرزمین وحی برنامه ریزی شده است.


آقای رشیدیان در مجموع نتیجه گرفت: الحمدالله، جمهوری اسلامی ایران موفق شده است یا بهره گیری از ماشین آلات نوین و جدید، سردخانه های مناسب ، تهیه مواد اولیه مرغوب و افراد حرفه ای و باتجربه در آشپزی غذای بسیار مناسب و باکیفیتی برای زائران خانه خدا تهیه کند.


 




نظرات کاربران