دعای عرفه تجلی عرفان و سیاست است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسین(ع) پیوند دهنده عرفان و سیاست بودند، گفت: پیوند عرفان و سیاست در دعای عرفه امام حسین(ع) تجلی یافته است.

حجت الاسلام سیدمحمد تقی قادری استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج با تبریک فرا رسیدن ماه ذی الحجه و در پیش بودن عید سعید قربان، دعای عرفه امام حسین(ع) را تجلی عرفان و سیاست خواند.


وی افزود: عارفان و سالکان پیش از واقعه عاشورا و پس از آن، سال ها در ریاضت و سلوک عرفانی می گذراندند، اما جرئت و جسارت ورود در میدان سخت سیاست را نداشتند و در مقابل سیاست مدارانی پیش و بعد از واقعه عاشورا بودند که در میدان سیاست ورود کردند.


استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عرفان، ذکر و دعا در متن سیاست گروه دوم راه نداشت بلکه تنها کشته و مرده سیاست بودند، گفت: حضرت سید الشهدا(ع) که ادامه دهنده راه جدشان رسول الله(ص) و پدرشان امام علی(ع) بودند، عرفان و سیاست را به هم پیوند دادند.


وی افزود: امام حسین(ع) در سال ۵۸ هجری قمری و دو سال پیش از واقعه عاشورا، وقتی به عرفات می آیند، دعای عرفه را با مضامین بلند عرفانی که در اوج از معنویت است، جملاتی چون «أَنْتَ الَّذی مَنَنْتَ، أَنْتَ الَّذی أَنْعَمْتَ...» و «أَنَا الَّذی أسـأتُ أَنا الّذی أَخْطأتُ...» را خواندند.


حجت الاسلام قادری با بیان اینکه امام حسین(ع) با خواندن مضامین نورانی دعای عرفه، صحرای عرفات را معطر و نورانی کردند، اظهار داشت: همین عارف و سالک و واصل الی الله وقتی به منی رسید از دل عرفان، سیاست را بیرون آورد و تندترین خطبه سیاسی را ایراد فرمود.


وی تصریح کرد: امام حسین(ع) در بین خواص از حج گزاران (علما و اصحاب)، به افشای ظلم و بیدادگری حزب طلقا بنی امیه و معاویه ابن ابی سفیان پرداخته و همه را دعوت به قیام کردند.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آن حضرت خطاب به خواص  فرمودند: «... شما ستمگران را بر مقدرات خود مسلط کردید تا حلال و حرام را در هم آمیزند... آنان را بر این مقام مسلط نساخت مگر گریز شما از مرگ و دل بستگی به  زندگی چند روزه دنیا...».


وی خاطرنشان کرد: اینها فریاد سیاست مداری است در منی  که روز نهم ذی حجه این دعا عارفانه را می خواند «عمِیَتْ عَیْنٌ لا تَراکَ عَلَیْها رَقیباً: کور باد آن چشمی که تو را مراقب و نگهبان خود نبیند».


| شناسه مطلب: 95420




امام حسین



نظرات کاربران