در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی
در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی "حج ابراهیمی و پارادایم آینده جهانی"

در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتباطات و گفتگوهای بین المللی در فرصت حج، نشست تخصصی "حج ابراهیمی و پارادایم آینده جهانی" در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، دراین نشست که با حضورنخبگان داخلی و خارجی در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، ابتدا  آقای دکترمهدی مصطفوی عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری بعنوان رئیس جلسه به تبیین اهداف سلسله نشست های علمی بعثه مقام معظم رهبری پرداخت.


این نشست با ارائه مقاله آقای دکتر محمود واعظی عضو هیات علمی دانشگاه تهران تحت عنوان" حج ابراهیمی و پارادایم آینده جهانی " ادامه یافت.


این استاد دانشگاه تهران درجمع منتخب نخبگان ایرانی و فرهیختگان کشورهای آفریقای جنوبی، نیجریه، افغانستان، پاکستان، هند و بورکینافاسو محورهای مقاله خود را به زبان انگلیسی به صورت خلاصه بیان کرد واظهار داشت: مناسک حج در مکتب اسلام یکی از جامع ترین و عمیق ترین مناسکی است که توسط شارع مقدس به صورتی دقیق و جهان شمول طراحی و تشریع گردیده است و قرنها و هزاره هایی را در تجربه خویش دارد.


وی کلیه اعمال و مناسک در دوره برگزاری حج و حتی قبل و بعد از آن، اعم از واجبات، مستحبات، محرمات و مکروهات را آموزه هایی تعالی بخش، اخلاق محورو انسانی و سراسر معنوی و روحانی دانست.


بگفته دکتر واعظی، امروزه دانشمندان بزرگ آینده پژوه پارادایم آینده جهان را براساس مولفه ها و شاخصه های مختلف رصد و پایش می کنند و هرکدام با توجه به پارادایم های گذشته و تحلیل شاخصه ها و تحولات جاری، پارادایم آینده جهان را به گونه ای متفاوت پیش گویی می نمایند.


وی گفت: پروفسور سهیل عنایت الله آینده پژوه بزرگ شاخصه های بنیادین تشکیل دهنده موج چهارم جهانی را برخلاف دیدگاه های دیگر، به گونه ای غیر مادی و متفاوت با گذشته ارزیابی می کند و معتقد است پارادایم آینده جهانی عبارت است از"معنویت".


وی ادامه داد: حج به عنوان یک مجموعه برنامه ها و ارزشهای انسانی و جامع در ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی و نیز سرشار از معنویت فراگیر و همه جانبه با رویکرد خدمت و تلاش برای ساخت روح و روان انسان سالم، آگاه و مخلص و بی تکبر و انفاقگر و پی ریزی جامعه ی پیشرو و پویا، می تواند به عنوان سرچشمه ای زلال و شفاف برای طرح ارزشها و آموزه های بلند انسانی در پارادایم آینده جهانی ودر جهت پایداری آن نقش آفرین باشد.


در ادامه این نشست که با استقبال نخبگان حاضرحدود دو ساعت و نیم ادامه یافت شرکت کنندگان  به ارائه دیدگاه و طرح سوالات خود پرداختند که دکتر واعظی به آنها پاسخ داد.


در پایان این نشست بر ضرورت برگزاری جلسات مشابه با هدف روشنگری در تعاملات همگرایانه در جهان اسلام و امت اسلامی تاکید شد.           




مطالب مرتبط

نظرات کاربران