توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی
توسط ستاد مکه حج و زیارت صورت گرفت:

تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی

رییس ستاد مکه مکرمه در حج 98 در تشریح آخرین شرایط خدمات رسانی به حجاج ایرانی در عربستان، گفت: هم اکنون 80 هتل مکه محل استقرار زائران ایرانی است و کار خدمت رسانی به حجاح در این مجموعه ها با شرایط خوبی در حال اجراست.

آقای اکبر رضایی یکشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبری حج، با بیان اینکه تا کنون بیش از 97 درصد زائران حاضر در عربستان در مکه و هتل های تدارک شده اقامت کرده اند، آمار زائران اسکان یافته در هتل ها را 79 هزار و 480 نفر تا شب گذشته ذکر کرد و افزود: این رقم در روزهای آتی تکمیل شده و به 86 هزار و 500 زائر می رسد.



وی با اشاره به برخی تنگناها در مدینه به دلیل تخریب های گسترده و عدم ساخت و سازهای مناسب برای اقامت زائران، اظهار کرد: در مکه این مشکل وجود نداشته و هنگام عقد قرارداد اجاره، دامنه اختیار و انتخاب ما بیشتر بود؛ از این رو فضاهای مناسبی برای اسکان زائران فراهم شده است. مضافاً اینکه، آنچه ما برای آسایش و رفاه حجاج مان در نظر گرفته ایم از سرانه تعیین شده عربستان نیز بیشتر است.
وی در بحث وضع اسکان و نحوه خدمت رسانی به حجاج بیت الله الحرام، گفت: در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به منظور مدیریت هتل، اداره امور استقراری و سرویس‌دهی به زائران، فردی به عنوان «مدیر مجموعه» برای هر یک از هتل‌های محل اقامت زائران توسط سازمان حج و زیارت تعیین شده است.
وی اظهار کرد: این افراد پس از انجام آزمون‌های لازم انتخاب شده و با گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب تجربه‌های اجرایی از سوی سازمان حج و زیارت، در موسم حج به کار گرفته می شوند. 
رضایی تصریح کرد: هماهنگی و تأمین تغذیه و تدارکات، حمل و نقل، تأمین بهداشت محیط، سرویس‌دهی امور خانه‌داری و نظارت بر صحّتِ عملکردِ ابنیه و تأسیسات هتل و اتاق‌ها از جمله وظایف مدیران مجموعه هاست که بر اساس بررسی های انجام شده، روند خوبی دارد.
وی افزود: تنظیم و نظارت بر نحوه ورود و خروج کاروان‌ها، هماهنگی انتقال بار حجاج به شهر یا فرودگاه مقصد و مشاعر مقدسه، پیگیری رفع مشکلات و نقایص ساختمان، انجام برنامه های فرهنگی مطابق برنامه های بعثه و پیگیری دیگر امور محل اسکان زائران از دیگر وظایف مدیران مجموعه است تا اختلال و نقصان جدی در کار پیش نیاید.
رییس ستاد مکه در حج 98، هماهنگی انتقال و اسکان کاروان‌ها در مشاعر مقدّسه عرفات، مشعرالحرام و منا را نیز از جمله وظایفی برشمرد که مدیر مجموعه با همکاری مدیران کاروان‌ها بر عهده دارند و از روزهای گذشته در کنار سایر بخش های اجرایی، درگیر هماهنگی ها و ارزیابی شرایط و امکانات و تأمین نیازهای زائران در این اماکن بوده و هستند.


 


** خدمات دهی ایستگاه های راهنمایی حجاج در مکه تا کنون به حدود 30 هزار زائر


مسؤول واحد راهنمایی حجاج مکه مکرمه نیز اعلام کرد: تا کنون ایستگاه های فعال راهنمای حجاج در شهر مکه به 29 هزار و 734 زائر خدمات رسانی کرده اند.



آقای محمدجواد دانشیار در این پیوند به خبرنگار ستاد خبری حج افزود: سازمان حج و زیارت با راه‌اندازی ساز وکارهای لازم و بکارگیری عوامل انسانی به عنوان «راهنمای حجاج»، تمام تلاش خود را برای راهنمایی و هدایت زائران گمشده و دچار مشکل در مسیریابی به کار بسته است.
وی اظهار کرد: در همین راستا هم اکنون 11 ایستگاه راهنمایی حجاج در مکه فعال است و در هر شیفت کاری آن 105 نفر به زائران خدمت رسانی می کنند.
دانشیار ادامه داد: از زمان اجرای این طرح، علاوه بر افرادی که تا کنون راهنمایی های لازم را دریافت کرده اند، 110 گمشده نیز از این ایستگاهها خدمت دریافت کرده اند.. 
وی تصریح کرد: طرح امداد با هدف راهنمایی گمشدگان و جا‌ماندگان از کاروان‌ها در ایّام حج تمتّع اجرایی شده و با توجّه به کثرت زائران در مکه و موقعیّت جغرافیایی آن به لحاظ کوهستانی بودن و پراکندگی محل‌های اقامت زائران ایرانی در فاصله نه چندان دور از حرم، مکان‌های متعدّد و مختلفی برای استقرار عوامل امدادی پیش‌بینی شده است. 
مسؤول واحد راهنمایی حجاج مکه مکرمه از جمله مکان‌های حضور عوامل راهنما در مکه مکرمه را شامل مسجدالحرام، باب ملک عبدالعزیز در مسجدالحرام، باب ملک فهد در مسجدالحرام روبروی چراغ سبز عنوان کرد که همواره فعال و آماده خدمت رسانی به زائران است.


 


** پرداخت 600 مورد هزینه خسارت و مفقودی بار به زائران ایرانی


مسؤول رفاه و حوادث ستاد حج مکه مکرمه اعلام کرد: تا کنون 600 مورد هزینه خسارت وارده به بار و یا مفقودی وسایل و چمدان زائران حج پرداخت شده است.



آقای مرتضی قانع به خبرنگار ستاد خبری حج گفت: خسارت پرداختی به زائران در این 600 مورد بالغ بر 24 هزار و 500 ریال سعودی بوده است.
پیش از این اعلام شده بود؛ در مواردی که خسارت هایی به بار زائران در پروازهای ورودی به عربستانی روی دهد، در قرارداد بیمه ای مورد توجه قرار گرفته تا نسبت به جبران آن اقدام شود و با تأیید مفقودی ساک زائر توسط ستاد منطقه مبلغ 100 ریال سعودی به وی به صورت علی الحساب پرداخت می شود تا وسایل اولیه را تأمین کرده و در صورت پیدا نشدن آن، مابه التفاوت خسارت در بازگشت تسویه می شود.


وی تصریح کرد: از این 600 مورد مفقودی ، 33 مورد از این اموال پیدا شده و ۲۸ مورد از این وسایل به زائران تحویل شده است. 


به گفته قانع، پنج مورد از این وسایل و ساک و چمدان ها نیز بدون مشخصات است که به رغم پیگیری های انجام شده، تاکنون موفق به تحویل آنها نشده ایم.
وی اظهار کرد: هفت مورد ساکهای اعلامی از فرودگاه جده به کاروانهای مربوطه تحویل شد و ۲۵ مورد اعلام مفقودی نیز متأسفانه تا کنون پیدا نشده که در دست پیگیری است..
به گفته قانع، گزارش های مفقودی عموماً در حوزه حرم اتفاق افتاده است؛ از این رو از زایران تقاضا می شود به هنگام تشرف به مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) از همراه بردن پول و لوازم غیر ضروری خودداری کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران