گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه

گزارش یک بازدید/ حضور گسترده حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مساجد مکه

بازدید امروز نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از هتلهای اسکان زائران در همان آغاز از حضور گسترده آنان در صفوف نمازجماعت مساجد مکه مکرمه حکایت داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» ظهر امروز پیش از آنکه بازدید از هتل «العلیان جراند» در «منطقه معابده» را شروع کند، در صفوف نماز جماعت مسجد «عبدالعزیز» که روبروی هتل قرار داشت، حضور یافت.


فضای بزرگ و دلباز ساختمان این مسجد سفید رنگ با معماری ویژه عربی و موکت قرمزی که همه جای آن را پوشانده بود، صدها زائر را از کشورهای مختلف برای ادای نماز جماعت ظهر کنار هم نشانده بود اما آنچه بیش از همه به چشم می خورد، حضور پررنگ زائران ایرانی بود.


نماینده ولی فقیه و همراهانش نیز در صفوف نمازگزاران جای گرفتند تا صحنه هایی زیبا و دیدنی از اخوت و برادری اسلامی در برابر دیدگان همگان به تصویر کشیده شود.


نمازجماعت برگزار شد و هر یک از همراهان سرپرست حجاج ایرانی در صفوف مختلف جایی برای خود پیدا کردند.


پس از نماز، معلوم شد علاوه بر ایرانیانی که پوشش عادی دارند، بسیاری دیگر از کسانی که لباس عربی هم پوشیده و در میان نمازگزاران هستند، هموطنان ایرانی هستند که در هوای گرم عربستان، این پوشش را ترجیح داده اند.


پس از نماز، گروهی از نمازگزاران ایرانی و غیر ایرانی از کشورهای مختلف برای سلام و احوالپرسی، خود را به نماینده ولی فقیه رساندند. از لابلای گفت وگوها معلوم شد امسال حضور حجاج ایرانی بویژه در صفوف جماعت نماز ظهر مساجد مکه بسیار پررنگ تر از سالهای پیش است.


این کار به گفته آنان دو علت داشت؛ نخست آنکه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تیرماه گذشته به حجاج ایرانی توصیه کردند زائران در صفوف نماز جماعت مسلمانان حاضر شوند، و علت دوم؛ برنامه ریزی های بعثه مقام معظ م رهبری بود که برگزاری نمازهای جماعت را در هتلها تنها برای معذورین و افراد ناتوان مجاز اعلام کرده است.


دو سه نفر از زائران که خود را اهل کاروانهایی از جیرفت و زرند کرمان معرفی کردند، به  خبرنگارما گفتند که نمازهای صبح و شب را در مسجدالحرام می خوانند اما برای نماز ظهر هر روز در نماز جماعت مسجد عبدالعزیز شرکت می کنند و اتفاقا خیلی هم به آنها خوش می گذرد.


یکی از آنها گفت:«مثل برادر در کنار هم نماز می خوانیم و برخوردها هم خیلی عالی است. هم ما و هم آنها به یکدیگر احترام می گذاریم و هیچ مشکلی نیست.»


«مجتبی منصورآبادی» روحانی یکی از کاروانها هم گفت: در این خیابان دو مسجد نزدیک هم قرار دارد. یکی، اینجاست که بزرگتر است و دیگری دو کوچه آنطرف تر، مسجد الاجابه است که وقت نماز دیگر جا ندارد چون پیش از آن، ایرانیها آنجا را پر کرده اند.


وی افزود: مخصوصا قسمت خانمها 45 دقیقه تا یکساعت قبل از شروع نماز دیگر جا ندارد.


این روحانی در باره علت استقبال از مسجد الاجابه گفت که این مسجد نزدیک محل ورود حضرت محمد(ص) در حجه الوداع بوده است.


وی تصریح کرد: از وقتی رهبر معظم انقلاب گفتند در نماز جماعت اینها شرکت کنید ونماز بخوانید؛ اشکال ندارد،حضور ایرانیها  در مساجد مکه خیلی پر رنگ شده است.


گفت وگوهایم با نمازگزاران می توانست خیلی شیرین و طولانی شود اما نماینده ولی فقیه به قصد بازدید از هتل العلیان جراند خارج شده بود و باید خود را به ایشان می رساندم.


آقای نواب و همراهان به محض ورود به لابی بزرگ و مجلل هتل مورد استقبال مدیران و زائرانی که در آنجا حضور داشتند، قرار گرفتند و سپس با همراهی  آقای رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت، بازدید خود را از درمانگاه هتل شروع کردند. آقای حلی ساز رییس مرکز پزشکی حج نیز همراه بود.


این هتل  17 کاروان را از استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، مرکزی، فارس ، همدان و قم به تعداد بیش از 2700 نفر در خود جای داده است.


نماینده ولی فقیه ضمن  آگاهی از وضعیت سلامتی و خدمات ارایه شده به زائران ، به پزشکان زن و مرد و کادر درمانی درمانگاه خدا قوت گفت. خانم دکتر یعقوبی پزشک عمومی درمانگاه اظهار داشت: شمار ویزیت بیماران گاهی به 130 مورد در روز می رسد.


سرپرست حجاج ایرانی توضیح داد: اگر گاهی پزشک با بیمار گفت وگو و او را راهنمایی کند، نیاز به دارو  هم نخواهد بود.


این پزشک همدانی افزود: کار پزشکان خیلی وقتها شبیه روحانیون به صورت گفتار درمانی و برای تقویت روحیه بیمار است چون از نظر جسمی مشکلی ندارد.


پس از آن، مسئولان حج وارد رستوران شدند و ابتدا به قسمت بانوان رفتند. آنها پس از شنیدن نام مهمان ها، صلواتی بلند فرستادند و دورآنها جمع شدند.


همانند روزهای قبل در دیگر هتلها، بسیاری از آنها از خدمات ارایه شده تشکر و قدردانی و برای سلامتی رهبر معظم انقلاب و خدمتگزاران نظام و کشور دعا کردند.


یکی از آنها گفت: ان شاءالله خداوند سایه رهبر انقلاب را بر کشور حفظ کند و بقیه هم ، با گفتن «ان شاءالله »دعای او را همراهی کردند.


در این میان، چند نفری هم به هندی بودن برنج و کیفیت آن و نیز از حجم زیاد غذاها گلایه داشتند و آن را نوعی اسراف می دانستند.


در بخش مردان حاضران از جای برخاسته و شروع به روبوسی و احوالپرسی با نماینده ولی فقیه کردند. هیچکس شکایتی نداشت و زائران چند بار صلوات فرستادند. 


مقصد بعدی، هتل برج الصقریه بود با 28 طبقه و بیش از 2700 نفر زائر در قالب 18 کاروان از استانهای مختلف.


در اینجا هم ابتدا بازدیدی از درمانگاه صورت گرفت که بسیار بزرگتر از درمانگاه قبلی بود و در آن، حدود 12 پزشک داخلی و متخصص و کارکنان بخشهای جانبی فعالیت می کردند.


یکی از اقدامات جالب این درمانگاه، شناسایی بموقع یک بیمار ایست قلبی بود که به گفته رییس درمانگاه، در امریکا با آن همه تجهیزات، از هر 100 نفر مبتلا، فقط 8 نفر جان بدر می برند اما اقدام بموقع پرستار و کادر درمانی اینجا باعث شده بود زائر ایرانی نجات یابد. همه از این کار، خیلی خوشحال بودند.


پس از آن، سرپرست حجاج ایرانی در رستوران های بانوان و آقایان حاضر شد. در میان مردان، فقط یک نفر به کیفیت غذا اعتراض داشت و دیگران، نه تنها شکایتی مطرح نکردند بلکه استقبالی بسیار گرم و انبوه از حجت الاسلام والمسلمین نواب به عمل آوردند.


در میان روبوسی و دست دادنهای بی وقفه، چند نفر با صدای بلند از خدمات ارایه شده به حجاج تشکر و از اخلاق، شخصیت و مدیریت نماینده ولی فقیه در موسم حج و اینکه مرتب به دیدن زائران می رود تا از وضعیت و مسایل و مشکلات آنان باخبر شود، تشکر کردند.


در بخش زنان اما وضعیت متفاوت بود. دو گروه به شدت با هم اختلاف نظر داشتند. یک گروه که از همه چیز تعریف می کردند و می گفتند خدمات رسانی و تغذیه بسیار عالی است و هیچ کم و کاستی ندارد و عده ای دیگر که انتقاد داشتند چرا برنج ایرانی پخت نمی شود؟ چرا نان سنگک روی سفره ها نیست؟ و چرا اینقدر غذا برای ما می ریزند؟ چون اسراف می شود.


چند نفری هم از کیفیت چمدانهای زائران یا کوتاه شدن مدت سفر خود از 38 به 32 روز گله داشتند و معینه ها نیز خواستار اختصاص میزی ثابت برای خود جهت پاسخگویی به سوالات شرعی بانوان بودند.


سرپرست حجاج ایرانی ضمن ارایه توضیحاتی به زائران، هنگامی که به دیدن خدمه آشپزخانه رفت، به سرآشپز و همراهانش نیز توصیه کرد برای خانمها مطابق درخواست آنها برنج کمتری در بشقابها بریزند.


آقای رشیدیان نیز در گوشه ای دیگر پاسخگوی برخی سوالات زایران بود.


به این ترتیب، دیدار از این دو هتل در حالی به پایان رسید که دایره گلایه ها از محدوده کیفیت برنج و حجم زیاد غذا فراتر نمی رفت. به جای آن، رضایت عمومی را می شد از چهره بسیاری از زائران حدس زد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران