نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد

نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن در مکه مکرمه برگزار شد

نشست نقش حج در مواجهه با معامله قرن تحت عنوان «معامله قرن؛ تلاش امریکا برای مدیریت منطقه» امروز دوشنبه به همت بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این نشست که مدیریت آن را «مهدی مصطفوی اهری» عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری و عضو شورای راهبردی روابط خارجی بر عهده داشت، حجت الاسلام والمسلمین «محمدشفیع شفیعی نیا» مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران اصلی صحبت کرد و سپس، چند تن از اندیشمندان از ایران، نیجریه، فلسطین و غزه دیدگاههای خود را در این زمینه بیان کردند.


این نشست با حضور دههاتن از فرهیختگان کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی، نیجریه، ساحل عاج، عراق، لبنان و فلسطین برگزار شد.


شفیعی نیا در این نشست با تشریح سوابق طرح «معامله قرن» در سه سال اخیر گفت که این معاهده را دولت ترامپ با مشورت جمعی از کارشناسان گروه عربی، عبری و غربی و با هدف به دست گرفتن مدیریت منطقه مهم خاورمیانه مطرح کرده است اما نگرانی های آنها از تهییج و تحریک افکار عمومی جهان اسلام باعث شده است طرح را به صورت ناقص در جلسات مختلف طرح کنند.


وی افزود: ترامپ علاقمند است کارهایی را که گذشتگان او توفیقی در انجام آن نداشته اند، در سطح آمریکا و جهان انجام دهد تا به عنوان یک رجل فعال، توانمند و قهرمان که می تواند مسائل بین المللی را حل کند، در دید همگان مطرح شود.


این استاد دانشگاه، یکی از این مسائل را فلسطین دانست و خاطرنشان کرد: در حالی که دولتهای قبلی آمریکا به این نتیجه رسیده بودند که فلسطین را نمی توان از جغرافیای منطقه حذف کرد و به دنبال تشکیل دو دولت بودند تا هم رژیم غاصب صهیونیستی امنیت داشته باشد و هم مردم فلسطین به بخشی از حقوق خود برسند اما ترامپ با تحریک این رژیم غاصب و برخی دولتهای منطقه قصد دارد از طریق طرح معامله قرن این مساله را حل کند.


به گفته شفیعی نیا، این طرح مصمم است با ایجاد برخی اقدامات اقتصادی و توسعه امکانات رفاهی موجب پراکندگی فلسطینیان در داخل سرزمین های اشغالی و مناطق مرزی مصر و اردن شود و کاری کند که کشوری به عنوان فلسطین از صحنه جغرافیای سیاسی دنیا حذف شود.


وی گفت: به دلیل ترس از افکار عمومی جهان اسلام، دولتهایی که قول همکاری به ترامپ و صهیونیستها در این زمینه داده و حتی در تدوین طرح مشارکت داشتند، تاکنون از حمایت علنی از آن خودداری کرده اند و در نتیجه، طرح معامله قرن در فضای رسانه ای به صورت مبهم و گنگ پیش می رود.


این استاد دانشگاه، موضعگیری جریانهای نخبگی در درون منطقه و جریان مقاومت به عنوان یک بازوی قدرتمند و تاثیرگذار در سرنوشت منطقه و مسائل بین المللی و نیز، همگرایی گروههای مختلف فلسطینی در این زمینه را از جمله عواملی دانست که جرات را از طرف مقابل برای اجرای «طرح فروختن فلسطین» گرفته است.


شفیعی نیا تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه روشن است. رهبران انقلاب ما از ابتدا تاکنون با صدایی رسا و شفاف، فلسطین و حل مشکلات فلسطینیان را جزو موضوعات اولیه جهان اسلام می دانند و معتقدند کشورهای اسلامی باید ابتدا این موضوع را حل کنند و سپس، سراغ سایر موضوعات بروند.


وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، فلسطین را خانه فلسطینی ها می داند و تاکید دارد که سرنوشت این سرزمین را باید ساکنان اصلی آن از جمله کسانی که از آن رانده یا ناچار به مهاجرت شده اند، در یک همه پرسی تعیین کنند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: از نگاه جمهوری اسلامی ایران، فلسطین از آن خود فلسطینیان است و دیگران که آنجا را غصب کرده اند، باید خارج شوند و چنین روزی، دور نیست و به خواست خدا اتفاق خواهد افتاد.


وی گفت: امروز به دلیل این وضعیت و رشد و تعالی جریان مقاومت، گروههای جهادی فلسطین، حزب الله قهرمان در لبنان، انصارالله یمن و نیروهای حزب الله در عراق و سوریه با محوریت جمهوری اسلامی شرایطی را بوجود آورده که دنیا و منطقه ناچار است در برابر خواسته های مردم فلسطین تمکین کند و در آینده نزدیک، بخش عمده ای از مطالبات آنان عملی و تامین خواهد شد.


شفیعی نیا در این زمینه از حج به عنوان «رساترین رسانه اسلامی در شرایط کنونی» برای تبیین مشکلات و مسائل جهان اسلام یاد کرد و گفت: متاسفانه، ما مسلمانان هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت و شان کنگره عظیم حج، استفاده لازم را ببریم.


وی افزود: نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام در موسم حج که در «حرم امن الهی» برگزار می شود و قرآن، حج را «هدی للعالمین» معرفی می کند، سالی یکبار باید دور یکدیگر جمع شوند، مسائل و تهدیدات آن را بررسی و برای حل آن برنامه ریزی کنند.


این استاد دانشگاه گفت: حج باید کانونی باشد که مظلوم بتواند حق خویش را فریاد بزند.


در ادامه، دکتر «فرید مسلم» از غزه ، «محمد جاکیتو» امام جمعه شهر تیمودی در ساحل عاج، دکتر «ناصر سودانی» از ایران، دکتر «منزل» از نیجریه،  دکتر «ولید قططی» از جنبش جهاد اسلامی فلسطین و استاد «جهادالخطیب» از فلسطین دیدگاههای خود را در باره طرح معامله قرن و حل مساله فلسطین بیان کردند.


شرکت کنندگان با انتقاد شدید از انفعال کشورهای اسلامی در زمینه فلسطین خاطرنشان کردند که موسم حج هم از نظر زمانی و هم مکانی فرصت مناسبی برای حل مشکلات دنیای اسلام از جمله مساله فلسطین ایجاد می کند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.


بعثه مقام معظم رهبری در ادامه سلسله نشستهای خود با فرهیختگان و اندیشمندان جهان اسلام در موسم حج، جلسات دیگری را نیز با موضوعاتی نظیر حج ابراهیمی و «حج و چالشهای وحدت اسلامی» طی روزهای آینده در مکه مکرمه برگزار می کند.


نشست «حج ابراهیمی و پاردایم آینده جهانی» نیز پیش از این برگزار شده بود.


 




نظرات کاربران