اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد

اقدامات و برنامه زائران در ایام تشریق تشریح شد

رئیس سازمان حج و زیارت اقدامات و برنامه پیش‌بینی شده برای زائران ایرانی را در ایام تشریق حج تمتع امسال تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در نشست سراسری روحانیون، معین و معینه‌های حج تمتع امسال که صبح امروز در هتل ویولت مکه مکرمه برگزار شد، با بیان اینکه توفیق بزرگی حاصل شده است تا در حوزه نمایندگی ولی فقیه و ستاد حج و زیارت به زائران خدمت کنیم، اظهار داشت: طی این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران با هدایت مقام معظم رهبری و همت مسئولان توانسته است زمینه حج با عزت و با کرامت زائران ایرانی را فراهم کند و این موضوع به برکت خون شهدا و تلاش همه مسئولان به دست آمده است.


وی تاکید کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد جنگ روانی، اختلاف و کارشکنی هستند تا پایبندی آنها را نسبت به جمهوری اسلامی سست کنند. اما در این راه موفق نبوده و بر ارزش های دینی و معنویت مردم افزوده شده است.


وی با بیان اینکه در سازمان حج و زیارت کارهای مقدماتی و زیربنایی اعم از اقامت، حمل و نقل، خدمات و بهداشت فراهم می‌شود تصریح کرد: همه این موارد زمینه‌ای است تا در جهت ارتقای فرهنگ دینی و ارزشهای معنوی حج نتیجه بگیریم، این موضوع محقق نخواهد شد جز این که روحانیون بتوانند از این فرصت بی بدیل برای ارتقای ارزش های دینی و اخلاقی زائران بهره ببرند.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای برگزاری هرچه باشکوه تر حج برای ارائه خدمات خوب و در حد امکانات کشور میزبان تلاش شده است، عنوان کرد: به لطف الهی در مقایسه با خدمات کشورهای دیگر، زائران ایرانی سربلند هستند و توانسته ایم خدمات شایسته ارائه کنیم. 


وی به پرواز حجاج کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: علی رغم تلاش‌های بسیار موافقت نشد برای زائران پرواز با استفاده از هواپیمای دیگر شرکت‌ها برقرار شود و فقط به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اجازه پرواز داده شد. الحمدالله این شرکت نیز به نحوی آبرومندانه پروازها را انجام داده و ۶۰ درصد پرواز زائران بدون تاخیر و میانگین تاخیرها نیز ۲۲ دقیقه بوده است .


وی با اشاره به پروازهای بازگشت حجاج نیز گفت: محدودیت هایی برای پروازهای بازگشت زائران اعمال شد. در وهله اول پروازها از ۱۴ ذی‌الحجه به ۱۶ ذی‌الحجه عقب افتاد و مقامات عربستان عنوان کردند باید طی 30 روز پروازها انجام شود که با رایزنی آن را به 23 روز کاهش دادیم. در حال حاضر نیز مذاکراتی برای افزایش تعداد پروازها و هواپیما وجود دارد تا بتوانیم زمان بازگشت را کاهش دهیم.


رئیس سازمان حج و زیارت به برنامه های تدارک شده در ایام تشریق حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت: اشکالاتی که از گذشته وجود داشت احصا شده و در تلاشیم با استفاده از این تجربه و  برنامه‌ریزی، آن را مرتفع کنیم. اکنون مقدمات و بستر کار فراهم شده است. چادر، غذا، اقلام تدارکاتی، امکانات بهداشتی و خدماتی به اندازه کافی پیش‌بینی شده تا زائران بدون دغدغه و استرس به اعمال خود برسند.


وی افزود: در 40 بند خدماتی را که مکاتب کشور میزبان باید به زائران ایرانی بدهند بررسی و هماهنگ کردیم تا در چه زمانی و با چه کیفیتی ارائه شود.


رشیدیان ادامه داد: در منا و عرفات زندگی اردوگاهی در پیش است همچنین برای حرکت از عرفات به مزدلفه، وقوف اضطراری تعیین شده است. 


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از 10 روز گذشته چادرها تحویل شده و کولرهای آن را دو روز پیش آزمایش کردیم،‌ گفت: امکانات لازم پیش بینی شده تا مشکلاتی از قبیل گرما‌زدگی کاهش یابد.


وی با بیان اینکه در منا محدودیت مکانی داریم، یادآور شد: هماهنگی های صورت گرفته تا بعد از نیمه‌شب روز یازدهم برخی از زائران به هتل‌ها بازگردند.


وی با تاکید براینکه حج و زندگی در مشعر و عرفات توام با ریاضت انتخابی بوده است، یادآور شد: برای رمی جمرات هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و مسیر زائران ایرانی مشخص شده است و تمام تلاش برای ارائه خدمات حداکثری خواهد شد.


رشیدیان افزود: برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعای عرفه مذاکراتی با وزیر حج عربستان داشتیم که مقرر شد همه برنامه‌ها در هتلها و چادرها بدون مانع انجام شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.




نظرات کاربران