رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند رییس سازمان حج: 

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند
رییس سازمان حج:

بیماران پرخطر پس از مناسک حج به کشور باز می گردند

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: زائران ایرانی که در زمره بیماران پرخطر (های ریسک) دسته بندی شده اند، پس از انجام مناسک حج تمتع به کشور بازگردانده خواهند شد.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «علی رضا رشیدیان» در همایش «مدیران مجموعه ها و کاروانهای حج» در مکه مکرمه افزود: برخی حجاج را که بیمار پر خطر هستند باید بلافاصله بعد از اعمال حج به کشور برگردانیم تا جان آنان به خطر نیفتد.


وی از شناسایی بیش از 11 هزار بیمار پر خطر از سوی مرکز پزشکی حج در سال جاری خبر داد اما گفت که کمتر از یکهزار نفر از آنان در شرایط هشدار به سر می برند.


آقای رشیدیان خطاب به مدیران حوزه حج و زیارت و کاروانها اظهارداشت: در سال جاری نزدیک به 90 هزار ایرانی در مناسک حج تمتع شرکت می کنند که میانگین سنی آنها 56 سال است، 53 درصد آنها، خانم هستند و مناسک در گرمترین ایام سال در عربستان برگزار می شود.


وی افزود: تاکنون شش تن از زائران در مکه و مدینه فوت کردند که سابقه بیماری و جراحی قلبی داشته اند.


رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: این شرایط ایجاب می کند در برنامه و شاخصه های تعیین استطاعت جسمی زائران جهت اعزام به حج تجدیدنظر جدی صورت گیرد.


داشتن «استطاعت مالی» و «استطاعت جسمی» دو شرط اعزام به مناسک حج در ایران است که تایید برخورداری فرد متقاضی از شرط دوم را مرکز پزشکی حج انجام می دهد.


* تقدیر از هما


رییس سازمان حج و زیارت همچنین از عملکرد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در انتقال حجاج به سرزمین وحی قدردانی کرد.


وی گفت: نیروهای ایران ایر کار بزرگی انجام دادند و نزدیک به 90 هزار زائر را بهتر از سالهای گذشته به عربستان منتقل کردند.


آقای رشیدیان یادآور شد: با وجود آنکه صنعت هواپیمایی کشورمان به دلیل تحریم های غیرقانونی و ظالمانه از دسترسی به امکانات فنی موردنیاز محروم بود، اما به عنوان یک اهرم فشار، اجازه استفاده آن از هواپیماهای دیگر شرکتهای ایرانی را ندادند.


وی گفت: در این شرایط، مدیران، خلبانان و کارکنان و متخصصان ایران ایر کاری بزرگ و افتخار آمیز انجام دادند و جا دارد از همه کسانی که در حوزه های مختلف زحمت کشیدند و صادقانه خدمت کردند، تشکر کنیم.


آقای رشیدیان یادآور شد: 60 درصد پروازهای ایران ایر بدون تاخیر انجام شد و متوسط تاخیر سایر پروازها نیز حدود 20 دقیقه بود که در مقایسه با پروازهای معمول در ایران، یک رکورد به شمار می رود.


وی با بیان اینکه زائران بیت الله الحرام از مجموعه اقدامات صورت گرفته تاکنون رضایت دارند، اوج عملیات حج را «ایام تشریق» بیان کرد که از صبح جمعه هفته جاری – هشتم ذی الحجه- آغاز می شود.


رییس سازمان حج و زیارت گفت: باید با همدلی، همفکری و هم افزایی این کار بزرگ را انجام دهیم.


آقای رشیدیان با تشریح اقدامات صورت گرفته برای بهبود خدمات به حجاج ایرانی در ایام تشریق، از مدیران کاروانها خواست طبق برنامه ها و دستورالعمل های اعلام شده، مناسک را انجام دهند و از هر گونه تک روی بپرهیزند.


وی همچنین بر نصب نرم افزار زائریار از سوی حجاج ، همراه داشتن کارت شناسایی و همکاری برای حفظ آرامش کاروانها در این ایام تاکید ویژه ای کرد.


رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه رمی جمرات از سال 1394 – که فاجعه منا رخ داد-، حساسیت ویژه ای برای ملت ایران دارد، گفت: پیش بینی های لازم برای این مسیر صورت گرفته و امکانات و تجهیزات امدادی را در آنجا مستقر کرده ایم.


آقای رشیدیان گفت: در این ایام، ما حق غافلگیرشدن نداریم و باید کاملا طبق برنامه و دستورالعملهای ابلاغی، کارها را انجام دهیم.


آقای «اکبر رضایی» رییس ستاد مکه مکرمه نیز با تشریح اقدامات صورت گرفته در مشاعر مقدسه (مشعر، منا و عرفات) گفت: همه امکانات و تسهیلات لازم برای زائران کاروانها در مشاعر مستقر شده است و جای هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


دکتر «محمدتقی حلی ساز» رییس مرکز پزشکی حج نیز از استقرار 550 نفر پزشک و اعضای تیم پزشکی در درمانگاهها و مراکز استقرار حجاج ایرانی در مشاعر مقدسه خبر داد.


وی همچنین با تشریح علایم گرمازدگی و راههای درمان آن به همه زائران توصیه کرد همواره دو بطری آب همراه داشته باشند.


آقای «محمدتقی قادری» مسئول فناوری اطلاعات ستاد مکه در این همایش از کاروانها خواست نرم افزار نقل ترددی را نصب و مورد استفاده قرار دهند.


وی گفت: این نرم افزار گزارش لحظه به لحظه وضعیت مسیرهای حرکت زائران را به ستاد عملیات اعلام می کند تا در صورت بروز کوچکترین اختلالی، تصمیمات لازم به کاروانها ابلاغ شود.


آقای «حسنی خو» نیز از ایجاد واحد حوادث غیرمترقبه در سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت که ماموریت این واحد رصد و برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث پیش بینی نشده در ایام حج برای زائران ایرانی است.


وی گفت: امسال با متوسط دمای 43 و حداکثر دمای 49 درجه در مشاعر، گرمترین ایام تشریق فراروی حجاج است.


ایام تشریق از صبح جمعه – هشتم ذی الحجه – آغاز می شود و تا روز دوازدهم ذی الحجه با انجام مناسک حج تمتع ادامه خواهد داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران