در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی
در مکه مکرمه برگزار شد؛

نشست تخصصی "حج و چالش های وحدت امت اسلامی"

نشست تخصصی " حج و چالش های وحدت امت اسلامی " در راستای ارتباطات و گفتگوهای بین المللی در فرصت حج، در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دراین نشست که با حضورنخبگان داخلی و خارجی در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد دکتر علی اکبر ضیایی رئیس پژوهشکده حج وزیارت با ارائه مقاله " حج و چالش های وحدت امت اسلامی " گفتگوهای سازنده میان متفکران جهان اسلام را ضروری خواند.


دراین نشست که نخبگانی ازنیجریه، بورکینافاسو، اندونزی، مالزی، پاکستان، افغانستان، عراق و استرالیا  شرکت داشتند دکترضیایی با اشاره به آیات الهی " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا " و " جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِلنَّاسِ " اظهار داشت: خداوند در این آیات به دوجنبه عبادی و اجتماعی – سیاسی ازعوامل وحدت اسلامی در حج اشاره می کند.


وی که دکترای رشته «فرهنگ و تمدن اسلامی» است با اشاره به اینکه صیانت از مرزهای توحید و نبوت به ولایت سپرده شده است، عوامل و موانع معرفتی وحدت امت اسلامی را برشمرد و گفت: بسیاری از مستشرقان با ارائه اطلاعات غلط از مذاهب اسلامی زمینه تفرقه را از بعد معرفتی فراهم آورده اند.


رئیس پژوهشکده حج وزیارت با ذکر نمونه هایی دراین زمینه، عوامل و موانع اجتماعی – سیاسی در تحقق وحدت اسلامی و اقدامات آمریکا و اسرائیل در ایجاد اختلافات مذهبی برای سیطره بر قدرت در خاورمیانه و منابع ثروت را یادآور شد .


دکتر ضیایی افزود: درحج ابراهیمی می توان سه مرحله از مراحل وحدت امت را براساس معرفت، تعارف و اعتراف تحقق بخشید.


این نویسنده و پژوهشگر اسلامی تصریح کرد: بعد معرفتی وحدت باید قبل از شروع مراسم حج محقق شود و در ایام حج مرحله تعارف یا همان دیالوگ و گفتگو قابل تحقق است و اگر دراین دومرحله خوب عمل شود مرحله سوم یعنی اعتراف به وجود یکدیگر و همزیستی مسالمت آمیز و وحدت امت اسلامی بر اساس تفاهم و شناخت واقعی از یکدیگر به صورت پایدار تحقق می یابد.


برپایه این گزارش، دراین نشست دکترسید محمد حسینی معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز با بیان چند سوال در زمینه عوامل وحدت امت اسلامی، خواستار اظهارنظر اندیشمندان حاضر درباره این سوالات شد.


دراین نشست همچنین شرکت کنندگان به ارائه دیدگاه خود در خصوص راهکارهای وحدت امت اسلامی و ضرورت آن پرداختند و با اشاره به نقش آمریکا و صهیونیزم درتفرقه افکنی درجوامع اسلامی، عوامل اجتماعی و سیاسی درایجاد اختلاف میان مسلمانان را یادآور شدند.


این نشست با تاکید بر لزوم گفتگوهای سازنده میان متفکران و اندیشمندان جهان اسلام و تکیه به عوامل وحدت و پرهیز ازپرداختن به  اختلافات مذهبی بکارخود پایان داد.          


 




نظرات کاربران