زائران ایرانی آخرین دعای ندبه مکه را پیش از مناسک حج تمتع برگزار کردند

دههاهزار زائر ایرانی صبح امروز جمعه آخرین مراسم دعای ندبه را پیش از مناسک حج تمتع در فضایی معنوی در مکه مکرمه برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این مراسم در همه 80 هتل محل استقرار نزدیک به 90 هزار زائر ایرانی حج تمتع در این شهر مقدس برگزار شد.


مهمترین مراسم در هتلهای بزرگ ویولت، هالی دی ان و میلینیوم به همت بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد و در آنها به ترتیب عباس حیدرزاده، علی فراهانی و مهدی سماواتی، مداحان اهل بیت (ع) به قرائت دعای ندبه پرداختند.


دعای ندبه در فراق امام زمان (عج) است که شیعیان آن را صبح های جمعه می خوانند و برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (عج) دعا می کنند.


شرکت کنندگان در این مراسم از خداوند خواستند به آنان توفیق دیدار حضرت صاحب الزمان، مهدی موعود (عج) را در سرزمین عرفات بدهد.


بنا به روایات، امام زمان (عج) هر ساله در عرفات در میان حاجیان حاضر می شود.


شرکت کنندگان در این مراسم همچنین برای سلامتی همه حجاج جهت انجام مناسک حج تمتع و بازگشت آنها در سلامتی و امنیت کامل به وطن خویش دعا کردند.


مناسک حج تمتع از هشتم تا سیزدهم ذی الحجه برگزار می شود و شامل وقوف حاجیان در صحرای عرفات، مشعر و سرزمین منا و انجام اعمالی نظیر رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، حلق و تقصیر (تراشیدن موی سر و کوتاه کردن ناخنها) و قربانی کردن است.


امسال بیش از دو میلیون و 500 هزار زائر از کشورهای مختلف اسلامی در مناسک حج تمتع شرکت کرده اند.


از این تعداد، بیش از یک میلیون و 800 هزار زائر خارجی و 700 هزار نفر از داخل عربستان سعودی هستند.


نزدیک به 90 هزار زائر ایرانی نیز در مناسک حج تمتع امسال شرکت می کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران