روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات

روز زیبای جبل الرحمه در صحرای عرفات

«جبل الرحمه» امروز شنبه میزبان هزاران حاجی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران بود که در سرزمین عرفات وقوف دارند.این حضور انبوه صحنه هایی زیبا خلق کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دههاهزار حاجی از کشورهای مختلف از شب گذشته که وارد سرزمین عرفات شده اند تاکنون گروه گروه خود را به جبل الرحمه رسانده اند تا در دامنه این کوه دست به عبادت و راز و نیاز با خدا بردارند.


جمعیت انبوه حجاج احرام پوش که همگی لباس سفید دارند، بر دامنه ها و فراز این کوه کم ارتفاع موجب شده است تا «جبل الرحمه» شکلی کاملا سپید به خود گیرد، گویی در چله تابستان و در دل کویر، برف بر دامنه های آن نشسته است.


«کوه رحمت» کوه کوچکی با ارتفاع 340 متر از سطح دریا است که در شمال شرقی عرفات و 10 کیلومتری مکه مکرمه واقع شده و به دلیل آنکه از دیگر کوههایی که منطقه را در بر گرفته، مستقل است و از پاره سنگهایی بزرگ و جدا تشکیل شده، شکلی متفاوت دارد.


موقعیت جبل الرحمه باعث شده است تا از دیرباز نه تنها در نقش فانوس برای کاروانهای حج عمل کند بلکه شاهد برخی رویدادهای تاریخی نیز باشد.


 روی این کوه ستون استوانه ای شکلی به ارتفاع 4 متر و عرض یک متر و 80 سانتیمتر قرار دارد که در قدیم، در مراسم وقوف در عرفات، چراغ و قندیل از آن آویزان می کردند تا راهنمای زائران و کاروانها باشد.


سرزمین عرفات که جبل الرحمه در آن قرار دارد و محل وقوف حاجیان است، بنا به روایتهای تاریخی، محلی بوده است که حضرت آدم و حوا بعد از هبوط، یکدیگر را در این سرزمین شناختند. آنها درعرفات به گناهان خویش اعتراف کردند.


همچنین گفته می شود جبرئیل هنگام تعلیم مناسک حج به حضرت ابراهیم (ع) به او گفت که در سرزمین عرفات در پیشگاه خداوند به گناهان خویش اعتراف کن.


علاوه بر اینها، وقتی حضرت ابراهیم از خداوند خواست تا مناسک حج را به او بیاموزد، جبرئیل که مامور تعلیم مناسک بود، هنگام حضور در سرزمین عرفات به او گفت که اینجا عرفات است. مناسک را بشناس و به گناهانت اعتراف کن.


اهمیت عرفات و موقعیت جغرافیایی جبل الرحمه در آن باعث شده است تا برخی رویدادهای مهم موسم حج هنگام وقوف در عرفات در دامنه این کوه به وقوع بپیوندد.


از جمله این رویدادها، وقوف پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) در روز عرفه در پایین کوه جبل الرحمه است . حضرت محمد (ص) پس از هجرت به مدینه، سه بار برای عمره به مکه رفت اما به گفته مورخان فقط یک بار و آن هم چند ماه پیش از وفات، در سال دهم هجرت در مناسک حج تمتع شرکت کرد و در پایین کوه جبل الرحمه به دعا و راز و نیاز با خداوند پرداخت. خطبه معروف «حجه الوداع»  در نهم ذی الحجه همان سال توسط حضرت محمد (ص) در پایین کوه جبل الرحمه ایراد شده است.


در حجه الوداع بود که حضرت محمد (ص) بطور رسمی اعلان حج داد تا همه مردم در حد امکان حاضر شوند. به گفته مورخان و علما، آن حضرت در این سفر دو هدف اصلی را برای اجرای دو حکم مهم اسلامی در نظر داشت؛ یکی حج و دیگری، مساله خلافت و ولایت و جانشینی بعد از پیامبر که آن را در خطبه حجه الوداع مطرح کرد.


دیگر رویداد تاریخی مهم در دامنه کوه جبل الرحمه آن است که امام حسین (ع) دعای روز عرفه را در کنار این کوه خوانده است. این دعا که منسوب به ایشان است، آموزه‌های عرفانی و عقیدتی بلندی در بر دارد.


جبل الرحمه مساجد و بناهای تاریخی بسیاری را نیز در طول تاریخ شاهد بوده اما در حال حاضر، فقط همان استوانه روی کوه باقی است.


نکته جالب آن است که هم شیعیان و اهل سنت، بالارفتن از کوه جبل الرحمه را هنگام آغاز وقوف در روز عرفات مکروه می دانند،  هرچند هنوز هم به ندرت افرادی یافت می شوند که از آن بالا می روند.


از آنجا که دعا کردن و حضور در دامنه کوه استحباب دارد، جمعیت انبوهی از حجاج از صبح امروز دامنه جبل الرحمه را سفیدپوش کرده بودند.


برخی حجاج از جمله پاکستانی ها حتی پرچم کشور خود را روی دامنه کوه پهن کرده بودند.


بسیاری از حجاج ایرانی به صورت فردی یا گروهی و کاروانی در این محل در حال دعا و نمازخواندن بودند و دعای فرج امام زمان (عج) را بارها زمزمه کردند.


موسسات عربستانی نیز اقدام به پخش بسته های غذایی میان حجاج کرده بودند. در این بسته ها، اغلب یک بطری آب آشامیدنی، کیک یا بیسکویت، خرما و آبمیوه قرار داشت.


دست کم چندین تریلر حاوی این بسته ها صبح امروز در میان حجاج کشورهای مختلف توزیع شد.


از سوی دیگر، شمار بسیاری زن و کودک خردسال که اغلب افریقایی به نظر می رسند، در مسیرهای حرکت مردم به سوی جبل الرحمه حضور یافته و خواستار دریافت کمک بودند.


وجود سنگ نوشته های یادگاری زائران روی تخته سنگهای بزرگ جبل الرحمه از دیگر جلوه های آن است.


وقوف در عرفات از نظر شرعی از ظهر روز نهم ذی الحجه آغاز می شود و از آن پس، هم به دلیل وقوف و هم هوای گرم منطقه، حضور زائران در بالای کوه بسیار اندک شده است.


به این ترتیب، جبل الرحمه هر سال در روز نهم ذی الحجه و هنگام وقوف حاجیان، شاهد بارش برف از جنس انسان است و زائران ایرانی این شانس را دارند که چادرهایشان بسیار نزدیک به این کوه است.


پس از نماز مغرب، دو میلیون و 500 هزار حاجی، عرفات را به مقصد مشعر و انجام دیگر مناسک حج ترک می کنند تا این کوه زیبا و خوش قامت تا یکسال دیگر انتظار حضور مشتاقانش را بکشد.




نظرات کاربران