روحانیان کاروانها بعد معرفتی زائران را تقویت کنند

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه تقویت بعد معرفتی زائر وظیفه روحانیان کاروانها است، تصریح کرد: هر چقدر شناخت بالاتر رود تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، جلسه توجیهی برگزاری دعای عرفه ویژه مدیران راهنما و مدیران فرهنگی کاروان ها در سالن اجتماعات دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کربلا برگزار شد.


حجت الاسلام ناصر رفیعی در این مراسم با بیان اینکه مردم انتظاراتی از ایام و مناسبت‌ها ویژه دارند که این انتظارات باید به خوبی تبیین شود، گفت: وقتی گفته می‌شود که در روز عرفه خداوند به زائران مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(ع) نگاه خاصی دارد، باید این جایگاه ویژه برای مردم به خوبی تبیین شود تا با فلسفه آن بیشتر شناخت پیدا کنند.


وی افزود: مردم برای درک زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه، با سختی خود را به سرزمین کربلا رسانده‌اند، خوب است روحانیان کاروان‌ها و مداحان بعضی نکات را درباره دعای عرفه و خود عرفه متذکر شوند.


استاد حوزه علمیه قم گفت: اباعبدالله(ع) این دعا را به صورت جمعی قرائت کردند و خانواده و اهل‌بیت(ع) او در کنارشان بودند، این دعا را ایستاده قرائت کردند و  در حالی که اشک از چشمانشان جاری بود به بیان مبانی این دعا در کنار جبل الرحمه پرداختند.


وی با بیان اینکه ما در مسئله دعا نباید توقع خود را بالا ببریم و این باید به مردم گفته شود، افزود: کسی از امام علی(ع) سئوال کرد که چرا دعاهای ما به اجابت نمی رسد، آن حضرت پاسخ گفت که دعا چهار شرط دارد: باطن انسان خالص و پاک باشد، به الفاظ دعا توجه کند، در چیزی که می خواهد انصاف و به وسیله معرفت داشته باشد.


حجت‌الاسلام رفیعی از روحانیان و مداحان کاروان‌ها خواست که به مردم توضیح دهند که دعا شرایط و ضوابطی خاص خود را دارد که باید آن شرایط رعایت شود. اجابت می تواند تحقق خواسته آنها نباشد، بلکه اجابت توجه است و ممکن است ثواب این دعا در پرونده قیامت اعمال شود و یا ممکن است مصلحت انسان نباشد.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: روحانیان اگر فرصت می کنند، فرازی از دعای عرفه را برای مردم توضیح دهند تا وقتی مردم از کربلا می روند، یک بعد معرفتی و تقویت باوری از کربلا برده باشند.


حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه تقویت بعد معرفتی زائر وظیفه روحانیان کاروانها است، تصریح کرد: هر چقدر شناخت بالاتر رود تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.


وی افزود: به مردم بگویید که در حق دیگران بسیار دعا کنند، غفلت از مسلم بن عقیل(ع) سفیر امام حسین(ع) هم نشود که این شخصیت نایب خاص آن حضرت است و ایشان را می توان بهانه ای برای معرفی نواب خاص  حضرت حجت(عج) و ارتباط مردم با آن حضرت قرار داد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران