درس‌های عید قربان درس‌های عید قربان درس‌های عید قربان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درس‌های عید قربان درس‌های عید قربان درس‌های عید قربان درس‌های عید قربان درس‌های عید قربان

درس‌های عید قربان

حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: عید قربان یادآور قربانی کردن اسماعیل به دستور خداوند است. پدری که به پسر دلبسته و پسری که همراه پدر در ساخت کعبه برای طواف کنندگان و نماز به جا آورند گان و معتکفین این مکان مقدس را تطهیر و پاکیزه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، ضمن تبریک عید قربان به ملت شریف ایران و حاجیان سرزمین وحی، اظهار داشت: این عید یادآور ایثار و فداکاری ابراهیم خلیل الله بوده و درس‌های فراوانی دارد. این عید یادآور قربانی کردن اسماعیل به دستور خداوند است. پدری که به پسر دلبسته و پسری که همراه پدر در ساخت کعبه برای طواف کنندگان و نماز به جا آورندگان و معتکفین این مکان مقدس را تطهیر و پاکیزه کرد. اکنون به دستور خداوند پدر مامور شده این پسر را ذبح کند.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه ابراهیم خلیل الرحمان از امتحانات بسیار سختی با موفقیت بیرون آمد، گفت: ابراهیم وقتی سربلند بیرون آمد خداوند متعال او را به عنوان امام و رهبر و مقتدا معرفی کرد.


وی ادامه داد: حضرت ابراهیم به پسر گفت در خواب دیدم که سر تو را می‌برم. عزیز دلم باید انتخاب و مطالعه کنی، نظرت چیست؟ اسماعیل می داند که خواب انبیا و پیامبران رویای صادقه بوده و حجت است. اسماعیل بدون مقدمه به پدر می‌گوید که دستور خدا را زمین مگذار. آنچه خدا دستور داده اجرا کن. من ان شاءالله صبر می کنم.


سرپرست حجاج ایرانی افزود: این موضوع تاریخی چند پیام دارد. اول آنکه دستور خدا نباید روی زمین بماند. برخی می‌گویند یک شب هزار شب نمی شود و دستور خداوند روی زمین می‌ماند.


زمین گذاشتن دستور خداوند گناه است. دوم اینکه برای انجام دستور خدا نباید فرصت را از دست داد و باید بلافاصله انجام شود.


سومین پیام این است که اگر سخت‌ترین دستور هم باشد یعنی از دست دادن جان، پدر برای انجام آن آماده است. این موضوع درس ایثار است.



 حجت الاسلام و المسلمین نواب یادآور شد: یکی از موضوعات مطرح شده در این قضیه این است که اسماعیل ذبیح الله نمی‌گوید «من صبر می‌کنم» بلکه گفته شد «اگر خدا کمک کند صبر می‌کنم» یعنی اینکه امکان دارد شیطان وسوسه کند به همین علت انسان وقتی کاری می‌خواهد انجام دهد «ان شاءالله» می‌گوید به کاربردن این کلمه از این بابت است که خدا را شریک می‌داند و از او استمداد می‌طلبد.


 




نظرات کاربران