شخصیت شناسی یاران سیدالشهدا غوغای معارف و اخلاق است

سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا شخصیت شناسی یاران امام حسین(ع) را غوغای معارف و اخلاق دانست و بر تبدیل عاشورا از تاریخ به جریان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، مراسم سخنرانی بِعثه مقام معظم رهبری، صبح امروز (22 مردادماه) با حضور زائران ایرانی و دلباختگان حسینی در حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شد.


حجت الاسلام محسن اویسی سخنران بِعثه مقام معظم رهبری در کربلا در این مراسم با بیان اینکه شخصیت شناسی یاران امام حسین(ع) غوغای معارف و اخلاق است، بر لزوم تبدیل عاشورا از تاریخ به جریان تأکید کرد.


وی با بیان اینکه عبودیت و بندگی در کربلا به اوج خود رسیده بود، به ماجرای 15 غلامی اشاره کرد که در حادثه عاشورا به شهادت رسیدند و گفت که شهادت این غلامان نگاهی که به موضوع برده داری در اسلام مطرح است، تغییر می دهد.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: کدام غلامی را سراغ دارید که وقتی آزاد می شود، از پیش ارباب خود نمی رود بلکه با التماس و تمنا می ماند و به شهادت می رسد.


وی با بیان اینکه موالی نزد ائمه اطهار(ع) تربیت می شدند و برای تبلیغ معارف آن بزرگواران به شهرهای خود می رفتند و به تبلیغ دین می پرداختند، داستان جون غلام سیاه امام حسین(ع) را بازگو کرد که در رکاب آن حضرت آنقدر جنگید تا شهید شد.


حجت الاسلام اویسی افزود: جَون بن حُوَی غلام سیاه‌پوست ابوذر غفاری بود. امام حسین(ع) روز عاشورا امام حسین(ع) جون را از رفتن به میدان بازداشت ولی او خطاب به امام گفت: به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمی‌شوم تا خون من با خون شما درآمیزد.


وی ادامه داد: جون فردی سیاه‌پوست اهل نوبه (منطقه‌ای در آفریقا) و غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که امام علی(ع) او را خرید و به ابوذر بخشید. او تا زمان وفات ابوذر در ربذه همراه او بود و سپس به نزد امام علی(ع) برگشت و در کنار اهل بیت(ع) ماند.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه جون در تعمیر و آماده سازی اسلحه مهارت داشته است، اظهار داشت: در نقلی از امام سجاد(ع) آمده است که شب عاشورا جون در چادر امام حسین(ع) بود و شمشیر او را آماده می‌کرد.


وی افزود: روز عاشورا امام حسین(ع) جون را از رفتن به میدان بازداشت ولی او خطاب به امام گفت: «به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمی‌شوم تا خون من با خون شما درآمیزد».


حجت الاسلام اویسی گفت: جون از کسانی است که پس از شهادتش، امام حسین(ع) بر بالینش او آمد و برایش دعا کرد و فرمود «خدایا! رویش را سفید و بویش را خوش گردان و با نیکان محشور کن و با محمد و آل محمد آشنا ساز.»


وی با اشاره به سرنوشت جون پس از شهادت تصریح کرد: علامه مجلسی روایتی را نقل کرده که بدن وی پس از 10 روز از دفن شهدای کربلا پیدا شده و بوی عطر از آن به مشام می‌رسید.


براساس این گزارش، پس از سخنرانی حجت الاسلام اویسی، حاج حمید رمضانپور مداح بعثه مقام معظم رهبری به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت پرداخت و زائران در رسای شهادت جانگداز اباعبدالله الحسین(ع) به سینه و سر زدند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران