روزهای رویایی منا در باران/ سفره کریم به وسعت آسمان پهن است

زائران سه روز رویایی را با باران در منا گذراندند. انگار سفره کریم به وسعت آسمان پهن است. در خلوت خود مشغول راز و نیاز با معبود؛ صحنه‌های جذابی است به حالشان غبطه می‌خوری. سیمشان وصل شده به خالق. نباید فرصت را از دست داد. مانند بچه‌‌ای که تازه متولد شده پاک است بدون گناه، خریدارش خداست. عرشیان لذت می‌برند. لبیک بنده حالا خواستنی‌ شده و مایه مباهات؛ حالا برای همه دعا می کنند.

زمزمه و نجوای دعای عرفه زیر باران روز رویایی را رقم زد. هوای گرم و داغ صحرای عرفات به لطف الهی بهاری شد. روزی به یاد ماندنی و خاطره انگیز که ماندگار شد. با غروب آفتاب حالا گناهان این حاجیان بخشیده شده و راهی بیابان مشعر در کمتر از 10 کیلومتری عرفات شدند. در مزدلفه یا مشعر خبری از چادر و آب و امکانات رفاهی نیست. شبی با خدای خود خلوت کردند. نماز صبح در بیابان هم صفای خاص خود را دارد تا چشم کار می کند کوه و خاک و فوج فوج اتوبوس زائران که از دور و نزدیک خود را به منا رسانده‌اند.


بعد از نماز صبح خیل عظیم زائران به سوی منا در حرکتند و راهمپیایی میلیونی چند کیلومتری همه را متحیر می کند؛ عجب جمعیتی. جاده منتهی به منا چشم‌نواز شده و چادرهای یک دست سفید از دور رویت می‌شود. تکاپو و هیاهویی به پا شده. انگار قیامتی برپاست. همه حاجیان پیاده، پا به سرزمین آرزو، آزمایش و صبر می گذارند.آمدن حاجیان از مشعر تا منا حدود 2 ساعت طول کشید. کم کم خیمه‌ها پر می‌شود از سر و صدای زائرانی که برای رفتن به رمی جمرات در تقلا هستند. باعجله بدون آنکه لختی، درنگ کنند مشتاق انجام اولین عمل واجب.


رمی جمرات چیست؟ «رمی» به معنای سنگ ریزه و «جمرات» به معنای انبوه سنگ است. فلسفه آن به ظاهر شدن شیطان جلوی حضرت ابراهیم و وسوسه کردن او باز می‌گردد. داستان عجیب و خواندیی دارد. انسان واقعی می خواهد که زیر بار این آزمایش‌های خطیر الهی دوام بیاورد. ذبح پسر کار آسانی نیست. اما ابراهیم از اسماعیلش گذشت.


این زائران از دنیا دل کنده و از فرزند و مقام و مال گذشته‌اند، انتظار می‌کشند و قدم‌های را محکم بر می دارند. باید در مقابل نفس و وسوسه‌های شیطان، با روحیه تهاجمی و خشن برخورد کرد. دیگر از لطافت و شادابی و الهی العفو دعای عرفه امام حسین (ع) خبری نیست.


مسیر رمی جمرات شلوغ و پر ازدحام است. اعضای هر کاروان ذکر می‌گویند و تکبیر و لعن شیطان بر لبانشان. پس از یک ساعت پیاده‌ روی در گرمای طاقت فرسا، وعده موعد فرا رسیده. رمی جمرات عقبه جلوی چشمانت، تو را می‌خواند انقدر فشردگی جمعیت زیاد است که زیر دست و پا همه چیز (چتر و قوطی آب، دمپایی) و هر آنچه که فکر کنی وجود دارد. هر کس به فکر کار خود است، مثل قیامت. سنگ‌ها آماده در دستان، مشت شده با صدای الله اکبر، الله اکبر نزدیک ستون می روند تا با چشم سنگ‌هایی را که پرتاب می کنند، نظاره کنند. ازدحام و شلوغی عرق همه را در آورده است. کار سنگ زدن با مشقت تمام شد. گوشه‌ای نفسی چاق می‌کنند. حدود 2 کیلومتر را باید طی کنند تا به چادرها برسند.


تلفن‌های رابطین قربانگاه به صدا در میاید تا اسامی خود را برای قربانی بدهند. اگر قربانی حاجی انجام نشده باشد، نمی تواند موی سر بتراشد حلق کند یا ناخن (تقصیر) بگیرد. اسامی زائرانی که برایشان قربانی شده روی دیوار خورده است. همهمه‌ای برپاست، در خیمه‌ها شور و شعفی به چشم می‌خورد. خیلی هاخوشحال هستند با تراشیدن موی سر به یکدیگر تبریک عید می‌گویند. به راستی «حاجی» شده‌اند و هر کسی را می‌بینند حاجی صدایش می‌کنند. شب اول با این وصف گذشت. روز دوم نیز برای رمی جمرات صغری، وسطی و کبری (کوچک و وسطی و بزرگ) آماده و سنگ به دست، همان مسیر روز گذشته را باید رفت. امروز تفاوتش این است که سه ستون را باید سنگ بزنند و مسیر نیز برای زائران کشورها زمانبندی شده است. ساعت 10 صبح ایرانی‌ها و ظهر به بعد دیگر کشورها.


مسیر ترافیک کمتری دارد. رمی جمرات به سادگی انجام می‌شود. کولرها جواب این همه حاجی در چادرها را نمی‌دهد. ،عصر باران شدیدی هوای گرم منا را تعدیل کرده و حالا وقت دعا کردن است. انگار خدا این حاجیان را ویژه دوست دارد، بی بهانه می‌بخشد. آن از دعای عرفه که با باران شروع و خاتمه یافت. این هم از منا. بی بهانه صفا می دهد و گر کاهل نباشی بار خود را بسته‌ای.


هوای منا پس از بارندگی موسمی بسیار مطبوع و دوست داشتنی شده. هر چند بخشی از چادرها خیس شده اما همه برای لذت بردن از این فضا، از چادرها بیرون آمده‌اند. خیابان‌های فرعی و اصلی پر شده از ایرانی‌هایی که عکس سلفی میگیرند و خوش بش می‌کنند. گوشه‌ای نیز دست فروشی بساطی پهن کرده‌ و دورش شلوغ است.


این روزها دعا و ثنای خاصی ندارد. عده‌ای قرآن به دست دارند و برخی ذکر می گویند و نماز می خوانند.


در خلوت خود با معبود راز و نیاز می کنند صحنه‌های جذابی است به حالشان غبطه می‌خوری. سیمشان وصل شده به خالق. نباید فرصت را از دست داد. حاجی بخشیده شده مانند بچه‌‌ای که تازه متولد شده. بدون گناه، خریدارش خداست. عرشیان لذت می‌برند لبیک بنده حالا خواستنی‌ شده و مایه مباهات است. برای همه دعا می کنند. در صدر حاجات فرج مهدی موعود (عج)، شفای مریضان و حاجت روا شدن همه آنهایی که با اشک حلقه شده در چشمشان، التماس دعا داشتند در ذهن مرور می‌شود. عده‌ای عاقبت بخیری را برای خود ذخیره کرده‌اند. خوشا به حال این حاجیان با سعادت. مسئولان اجرایی می‌گویند سابقه نداشته چنین بارانی در دو منطقه عرفات و منا. کریم برای میهمانانش سنگ تمام گذاشته و سفره خان کرم به وسعت آسمان‌ها پهن است.


دو شب سپری شد و صبح روز سوم است. حجاج ایرانی باید قبل از ظهر آخرین مرحله از رمی جمرات سه گانه را انجام دهند. شکرخدا مشکلی نیست و راهنمایان حجاج با حضورشان در مسیر مایه دلگرمی هستند ایستادن در آفتاب سوزان کار هر کسی نیست. توفیق می خواهد و ایمان راسخ تا بتوانی دوام بیاوری. انسان‌هایی بی‌ادعا که به زائران بیت الله الحرام خدمت می‌کنند. اجرکم عند الله.


عوامل ستاد اجرایی حج از بامداد روز سوم، انتقال حجاج را شروع کرده‌اند و ساک‌ها در کامیونت‌ها بار زده شده تا به سمت هتل‌ها بروند. خودشان هم به تدریج پس از اذان ظهر و اقامه نماز راهی مکه شدند تا بقیه اعمال از سر گرفته شود.


 


 


| شناسه مطلب: 95763




حج 98 حجاج منا



نظرات کاربران